pondělí 11. července 2022

Plánovat a cestovat letos s Jízdenkou na léto je pro občany Mělníka i díky výluce do Prahy neskutečně náročné. Proč ji však užívat? Množství dopravců na tratích navíc rozbilo tu rozmanitost směrů. Podíváme se podrobně na věc.

 


Chcete během 14 dní navštívit co nejvíce koutů naší krásné vlasti ? Je to čím dál složitější. Proč ji však užívat ?

Snad každý, kdo je od dětských let vedený k výletům, turistice a lásce k vlasti, tak touží poznávat a navštěvovat její různé kouty. Mnozí z nás to dělají tak, že každý rok jedou na nějaké jiné místo, kde stráví třeba týden, ale také je řada těch, kteří tam přijedou, místo si velmi oblíbí a za rok se těší, jak se tam znovu vrátí.

To je sice pěkné i příjemné, ale na druhou stranu nás to omezuje v přehledu i ve znalostech ohledně naší země, protože navštěvujeme jen stejné místo. Když jsem objevil turistický deník, tak jsem tuto činnost viděl spíše jako podnikatelskou činnost, ale nyní si uvědomuji, že je to opravdu velká mediální podpora k tomu, aby se lidé snažili po naši vlasti cestovat.

Není to v naši flexibilní době pro mnohé lidi zrovna záležitost každého víkendu, protože je to svým způsobem náročné. Když už ta možnost je, tak potřebujeme silnou motivaci, oprostit se třeba i od ranního spánku a od všech dalších povinností. Nejvýhodnějším obdobím je tedy vlastní dovolená, kdy se setkáváme s tím, že můžeme relativně běžné pracovní povinnosti odložit a plánovat.

K velké radosti, se v roce 2014 zrodila jízdenka Českých drah, která se příznačně jmenuje Jízdenka na léto. Za pouhých 1 190 Kč jste mohli celých 14 dní cestovat vlaky ČD po naši vlasti, a po jedné jízdě na vzdálenou Moravu a zpět, jste vloženou finanční částku do jízdenky měli prakticky zpět. Následující dny jste si mohli jen vypočítávat vaše výlety, co by stálo normální jízdné a zjistili jste, že při silné aktivitě jste také třeba ušetřili 5 tisíc korun.

Soutok vám tu celé roky v období dovolené předkládal své výlety do různých koutů vlasti, protože je třeba dobré myšlenky podporovat, ale již tehdy se našlo množství lidí, kteří říkali : ,, Tomu říkáš dovolená ? Pořád se někam plahočit, brzy vstávat. Není lepší být na jednom místě a mít přírodu hned za chatkou ?"

Možná. Ono totiž záleží, jak se s tím popasujeme. Umíte si představit, že byste dělali práci, která by vás vůbec nebavila ? To nejde, a  je to prakticky stejné. Navíc si to mnozí ani neuvědomují, ale my jsme dnes mnozí i na dovolené na ten domov vázáni. To nejsou jen podnikatelé, kteří volají z dovolené, co že se děje v jejich firmě.

 Je docela komické, když dnešní vlády hovoří o tom, že když mají mladá manželství nějaké problémy, tak by měli nastoupit prarodiče a zajistit jim hlídání dětí. Doslova se to bere dnes téměř jako povinnost bez ohledu na další okolnosti a asi by se dnešní mladí lidé divili, že bývaly časy, kdy domácnost ( rodinu) utáhl někdy i jeden z rodičů.

Pojďme ale k přízemnějším věcem. Nechme být stranou i chuť cestovat a poznávat. Nechme stranou i to, že je dnes větší problém, aby si více lidí mohlo dovolit dovolenou ve stejném termínu. Lidé mají domácí mazlíčky, které musí někdo živit a ani různé profesionální služby nejsou ještě zárukou, že bude o ně dobře postaráno.

To vše vím od lidí, kteří  těchto služeb užili. Další kapitolou jsou zahrádkáři, kteří si také nemohou dovolit v tropických dnech několik dní nezalévat. Dlouhodobá dovolená jinde prostě mnohdy může zaměstnat příbuzné, sousedy, nebo dokonce profesionální služby. A  tak mi nepřipadá z výše uvedených důvodů pouhé vyrážení na výlety do různých koutů vlasti špatné.

A proč vlakem ? Protože celou dobu odpočíváte v často klimatizovaném prostředí, aniž byste museli řešit dopravní situace, a pak máte dost sil na vlastní pohyb a chuť něco poznávat. Navíc si nemusíte nic odpírat. Automobilista ví, že pohyb v teplém počasí je svým způsobem náročný a ještě ho čeká odřídit v hustém provozu, v zácpách a někdy i proti slunci řada kilometrů.

Bohužel je tu nezájem vlády a privatizace železnice  nemusí být vždy pokrokem a pozitivem. Zvlášť to pociťuji letos a je to krajně nepříjemné. Nejde vůbec o to, že jízdenka letos prvně zdražila na 1290 Kč, což je celkem zanedbatelný fakt, ale jde o to, že zejména kolem Mělníka je to cestování na zmíněnou jízdenku dnes pěkně problematické, jak si ještě ukážeme.

V jednom článku jsem tu někde napsal, že jednou z předností Mělníka je jeho fantastická strategická poloha. Jsme prakticky uprostřed Čech v blízkosti hlavního města a plným právem, se díváme do všech čtyř světových stran. Začněme s východem. Při použití Jízdenky na léto je letos nejlepší směr. Sice si musíte dokoupit každou jízdu navíc za 50Kč jízdenku PID do Kolína a večer jedete na druhou zpět. Tedy celkem 100 Kč za výlet k jízdence navíc proto, že rychlíky do Kolína obsluhuje RegioJet a nelze to osobními vlaky ČD ani adekvátně nahradit.

Z Prahy sice můžete jet na Mělník i později, ale je to zajížďka, jste doma později a vyjde vás to dráž. Dostáváme se tak k jižnímu a jihozápadnímu směru, který řešíme přes Prahu. Mám vyzkoušené, že při dobré znalosti cesty jste z Masarykova nádraží v Praze na hlavním nádraží za pouhých 10 minut rychlé chůze. Nejdéle 15 minut.

Přímé vlaky z Mělníka do Prahy nejsou v době dovolené špatnou alternativou a navíc již zaplacenou v jízdence, ale bohužel dnes začala obrovská výluka mezi Neratovicemi a Prahou- Vysočany, která vás nutí tento úsek absolvovat v autobusu. Je tedy rozhodně lepší užít linek PID číslo 369 a 349 + metro, které vás však každý výlet tímto směrem navíc zbytečně oberou o dalších 160 Kč. ( 2x 80 Kč)

Skoro se chce říci, proč se musí výluky na hlavních tratích provádět v období dovolených. Vím, že si většina lidí řekne, že o dovolenou se nesmí na peníze koukat, ale je myslím správné, aby člověk viděl, jaké starosti může mít cestující z Mělníka, a jaké jsou možnosti. Od toho by měly být mediální informace.

Pražan ví, že jezdí ve směru na východ vlaky o cca 15 minut dříve, protože naberou u Peček kvůli výluce zpoždění, ale Mělničan musí vědět, se kterými prvními vlaky jedoucími z Prahy může vůbec počítat, a jak se dostane k nim, ale i odpoledne a večer zpět domů. Nenechte se okrádat o neuvěřitelné cennosti. V 80. letech 20. století vás vezl vlak z Prahy do Českých Budějovic 4 hodiny.

Když dnes jedete prvním ranním autobusem ve 4.08 z Mělníka, tak jste v Českých Budějovicích již v 8 hodin ráno! Jste 153 km vzdušnou čarou od domova a vykročíte si do přírody tak, jako vykročí ranní ptáče z autobusového nádraží v Mělníku na masový pochod Mělnický hrozen. Navíc mám informace, že zatímco nyní jede rychlík Vltava z Prahy do Tábora 90 minut, tak od prosince by to prý mělo být 60 minut.

Ostatně asi víte, že se kolem Votic na trati ještě v červnu mohutně budovalo. Dostávám se ke směru na západ. Ten není třeba komentovat. Již jsem tu psal, že je vynikající návaznost vlaků ČD na podkrušnohorskou trať ( 130 a 140) mezi Děčínem a Chebem. Problém je spíše ten, že až do Kadaně a Klášterce nad Ohří je touto dobou zbytečné na tuto jízdenku jezdit, když tam můžete jet kdykoliv v roce na DUK za 140 Kč, kterou vám prodají už v Mělníku.

Má to tedy smysl uvažovat nyní v rámci návštěv Karlovarského kraje. A co sever ? Máme ho nejblíže a s touto Jízdenkou na léto je to prakticky největší tragédie. Kromě prvních dvou velmi časných spojení se dvěma přesedáními do Turnova kraluje mezi Všetaty, Turnovem a Tanvaldem společnost Arriva. Ta navíc kraluje v celé délce na trati 030 Liberec-Turnov-Hradec Králové ve všech spojích.

A jak je to tedy například na trati Mladá Boleslav- Bezděz-Doksy- Česká Lípa- Jedlová-Rumburk ? Také soukromý dopravce. Vyhledavač vám tak legračně nabídne spojení čistě s ČD do Liberce přes Děčín, které bude trvat až pět hodin, což je cesta rychlíkem z Prahy do Bohumína :-). Lze tedy po dosažení Turnova vlaky ČD užít autobusového spojení do Jablonce nad Nisou, kudy prochází trať z Liberce do Harrachova opět v barvách ČD, ale rovnou zapomeňte na nějaké výšlapy do hor, protože odpolední návrat je obtížný.

Když to tak shrnu, tak po levném nechutném doplatku v podobě PID za RegioJet směrem do Kolína je cestování na zmíněnou prázdninovou jízdenku nejefektivnější na trasy vedené přes Kolín zřejmě do vzdálených východních a jihovýchodních koutů republiky, ale za cenu časného vstávání s odjezdem v 5.40. Druhé místo i přes výluku patří při možnosti užití linek 369 a 349 s metrem i přes další finanční výdaje jihu a jihozápadu republiky.

Zauvažovat můžete i o výletě přes Ústí nad Labem do Karlovarského kraje a řešit sever s touto jízdenkou vůbec nemusíte. Tady budou vhodnější celoroční rozličné varianty jízdenek PID,DUK a IDOL. Škoda, že nedošlo k domluvě o nějaké dlouhodobé společné jízdence na letní období, která by podpořila cestování na železnici všeobecně v zájmu všech účastníků ( společnosti i cestující) a hrdinně se občas objevuje bití do prsou za jednodenní jízdenku uznávanou všemi dopravci.



2 komentáře:

  1. Bohužel nutnost pro každý výlet připlácet za cestu do Prahy či Kolína výhodnost této jízdenky dost snižuje. Prakticky na každé hlavní trati je nějaká výluka, jízdní doby se prodlužují a zpoždění jsou na denním pořádku. Takže cestování na delší vzdálenosti není teď zrovna ideální.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji velmi za komentář. Tak speciálně mezi Prahou a Kolínem to vyřešili tak, že platí výlukový řád pro rychlíky, které vyjíždí cca o 15 minut z Prahy dříve a už do Kolína přijedou na čas dle běžného řádu. Opravdu jsem přijel do Břeclavi Railjetem v 9.52 a v Kolíně jsem na něj asi pět minut čekal, což bylo příjemnější, než kdyby už stál ve stanici. Bohužel je pravda, že placení trasy do Kolína jízdenkou PID, nebo cestování do Prahy autobusy PID a metrem u nás výhodnost této jízdenky dost snižuje, ale také je pravda, že železnice je sama o sobě tak drahou záležitostí ( jízdenky ČD a dalších soukromých dopravců), že to pořád vychází levněji, než jindy během roku, kdy většinou cestuji jen do sousedního regionu na jízdenku DUK, která se tu i s PID prodává. Letos mi tedy chybí ten drajv, ale když si během těch 14 dní dáte Jeseníky, Beskydy, Pálavu, třeba i Vysočinu, tak těch 400 Kč navíc do Kolína je myslím jedna cesta směrem někam do Brna. Na zpoždění mám poslední dobou celkem štěstí a řekl bych, že největší zpoždění mívají obvykle mezinárodní rychlíky odpoledne v Břeclavi, když jedou hlavně do Maďarska a snad až z Německa. Menší zpoždění asi 20 minut vzniká navečer od Ostravy a opožďuje vlak z Kolína. To jsem tak za těch 7 let vypozoroval :-).

      Vymazat