Jak jsem již psal v minulých článcích, tak jsme dnes měli jedinečnou příležitost si prohlédnout unikátní remorkér, který byl vyrobený v roce 1956 v mělnických loděnicích:
Den otevřených dveří na remorkéru s výstavou v Mělníku
Remorkér Beskydy
Přijďte si prohlédnout zadokolesový motorový remorkér BESKYDY, a výstavu „Vodní cesty pro 21. století“ o tisíci leté historii vodních cest v českých zemích a jejich budoucnosti v nákladovém prostoru tlačného člunu.
Unikátní technická památka bude k vidění pouze v neděli 7. dubna 2019 od 10 do 18 hodin u městského mola Mělník.
Jediný funkční tažný remorkér tohoto typu v Evropě i po 60 letech služby stále aktivně využívá Ředitelství vodních cest ČR k vlečení lodí za nízkých vodních stavů. Remorkér byl postaven právě v loděnici Mělník v roce 1956 a jeho původní, stále plně funkční motor ojedinělé konstrukce, nikde jinde neuvidíte. Prohlídky s odborným výkladem. Více na www.rvccr.cz nebo www.facebook.com/rvccr/.
Přišel jsem asi v 11.30 hodin a spatřil jsem mnoho aut nejrůznějších SPZ, protože o akci věděla celá republika. Zde to vše teprve začínalo a je škoda, že se nedozvíme, kolik lidí sem dorazilo.
Nafotil jsem množství fotografií i textů a ani se nechce věřit, že už jsou dána skutečná data budování vodních děl u nás. Mezi nejvýznamnější patří zvýšení komor v Hoříně, lodní výtah na Slapské přehradě, který má umožnit cestu až do Českých Budějovic a samozřejmě onen kdysi diskutovaný stupeň v Děčíně. Je toho hrozně moc a ani se nechce věřit, že se to má opravdu stát a ještě do 10 let.
Více se dozví zájemci zřejmě na výše zmíněném odkazu. Později jsem se zajímal trochu o technickou stránku remorkéru. Na lodi se pracuje se třemi druhy napětí i plynem, a když se podíváte ...
.... sem, tak pákou vlevo a vpravo, se ovládá pohyb remorkéru. Vlevo spojka, vpravo plyn.
Ano, také na lodi to vypadá, jako v bytě. Slíbil jsem posádce, že kajuty a je nikde vystavovat nebudu :-).
Kapitánský velín.
Prostory výstavy.
Lodní telegraf ve strojovně. Jednoduché zařízení, které v kormidelně ukáže příkaz od kapitána. Chvíli jsem se divil, proč se neužívá vysílačka, ale ono to opravdu stačí. Cinknutí znamená, že je tu nový povel a obsluha ve strojovně už ví přímo z budíku, co má provést za úkon.
Akustické signalizační zařízení.
Telegraf v kapitánské kabině. Odtud je nejlepší výhled na řeku a předávají se povely dolů do strojovny. Neberte to prosím, jako odborný výklad, ale rychlou zjednodušenou laickou úvahu.
Velín, odkud se dávají povely.
Kdo přišel, neprohloupil. Zdá se, že říční doprava je podporována vládou ČR i politikou a dotacemi EU, tak se možná opravdu v blízké době dočkáme něčeho, co ještě dnes zní, jako sci-fi. Zvlášť v naší republice, kde se mnohdy vše neskutečně vleče a trvá oproti jiným státům neuvěřitelně dlouho. To je let, co zůstávají věci jen na papíře, než se začne něco dít.
Kdykoliv se mluví o vodních cestách, tak si vždy vzpomenu na propojení Rýna a Dunaje https://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFplav_R%C3%BDn-Mohan-Dunaj , jakož na obrovské množství kanálů v rovinách severu Německa. Co čeká nás ? Čeho budeme svědky a na co se budeme dívat ? Co tu bude plout za lodi a co budou kam převážet ? Je pravda, že lodi uvezou moc a neničí silnice.
Uvidíme, jaká bude budoucnost a kdy přijde.
Jak jsem již psal v článku o Moraně, tak dnes jsem neměl rozhodně čas, se zabývat nějakými úpravami fotografií. Už jen proto, že jsem měl zcela vybité baterie u foťáku, což mi znemožnilo přenos do PC v rozumném čase a hlavně tu jsou zase jiné povinnosti, které zkrátka mi pracující máme :-).
Úspěšný vstup do dalšího pracovního týdne !
Pane Stanislave, úžasné snímky i text !!
OdpovědětVymazatDěkuji za pochvalu! Již včera večer ve 22 hodin jsem viděl vaši reportáž z této akce i krásné upravené snímky, které nepostrádaly nápaditost a velmi se mi to líbilo.
VymazatZdá se, že zejména odpoledne a v podvečer, se na akci objevilo mnoho diváků, což dalo akci i snímkům zase jiný rozměr. Své sehrály i zase jiné světelné poměry. Dnes jsem potkal řadu lidí, kteří si stěžovali na špatnou reklamu v médiích a litovali, že o akci nevěděli.