pondělí 7. května 2018

Fantastický výlet na jízdenku PID: Mladá Boleslav je Florencií na Jizeře. Z Boleslavi po stopách Máchy podle řeky do Bakova nad Jizerou. Uvidíte dvě překrásné hradní zříceniny s nádhernými výhledy do kraje..


Asi v  1.00 jsem dnes zpracoval 150 fotek z výletu, abych mohl už po 9. hodině dopoledne psát tento článek a něco málo jich vybrat :-). Mimochodem, na článek také čeká několik lidí, které jsem včera potkal. A aby toho nebylo málo, tak mi ještě teď přišlo v e-mailu spoustu fotografií z mělnických akcí tohoto víkendu. Máte se tedy na co těšit :-).

Na úvod připomínám, že zítra k nám na nádraží dorazí na 6 dní legiovlak, a jako ochutnávku můžete zkouknout jeho loňské zastavení v Kolíně ( článek květen 2017). Sobota 12.5. bude patřit Železničnímu dni v Mladé Boleslavi a v neděli si dojděte na náměstí Míru, kde budou probíhat oslavy konce války.

A již pojďme k téma.


Původně jsem chtěl vyrazit již v sobotu, ale opět jsem podcenil ranní vstávání a díky tomu vám dnes mohu představit jednu pikantnost jízdenky PID. Došel jsem totiž někdy před 11.00 na nádraží ČD s jízdenkou za 32 Kč pro čtyři pásma ( 4-7). Napadlo mě totiž, že bych se mohl po mnoha letech také projet do Bolky po mšenské lokálce ( 076) a zjistit tak, v jakém stavu je trať mezi Mšenem a Mladou Boleslaví, kde má jet za týden RegioShark.

Než jsem však nastoupil do vlaku, tak jsem si uvědomil, že platnost této jízdenky je 90 minut, ale lokálce to trvá 120 minut :-) . Navíc mě uklidnila zpráva rozhlasu, že se navíc čeká na opožděný vlak od Ústí nad Labem. Čekat na autobus s odjezdem ve 12.27 ( linka 467) jsem už nechtěl, bylo horko, a tak jsem odjezd zkrátka odložil na neděli :-).


Dalo by se jet ještě dříve vlakem, ale já se rozhodl využít linky číslo 467 Roudnice nad Labem-Mělník-Mladá Boleslav, která odjíždí denně ze stanoviště číslo 4 v cca v 8.21 a za hodinku je v Mladé Boleslavi na autobusovém nádraží. O víkendech jezdí zpět po čtyřech hodinách ( po 14. 18. a 22. hodině) ze stanoviště číslo 27. To se ví, že jsem nejprve zkoumal, jako fanda jízdních řádů zdejší spoje a největší dálky jezdí odtud na Ukrajinu, do Varšavy a Berlína. Mimochodem, letos prvně jezdí přímé vlakové spoje z Prahy až do Harrachova a vybrané vlakové spoje tak nekončí v Tanvaldu, jako tomu bylo dosud.


Z autobusového nádraží jsem pak pomalu kráčel hlavní třídou od obce Kosmonosy do centra a cestou jsem fotografoval vše, co se mi nějakým způsobem líbilo.



Na tomto domě máme rakouskou orlici, připomínající časy mocnářství ....


..... a ve slavném hotelu Věnec jsem byl  před téměř 30 lety na obědě :-).


Nádherné sgrafito a vodní prvky.


Mladá Boleslav má hlavní náměstí směřující s kopce a je protáhlého tvaru, bez podloubí.


To co vidíte na obrázku je stará vodárenská věž a ti dva cyklisté tam jsou ,, první hosté mého výletu :-)". Považte, že těm lidem je 73 let, užívají tedy prý již elektrokola, jsou z Turnova a měl jsem si s nimi díky své celoživotní zálibě v cestování o čem povídat.

Dle mého názoru je jejich trávení volného času jedním z nejlepších receptů na dlouhověkost a pevné zdraví. U takových lidí převládá dobrá nálada, jsou schopní hovořit o čemkoliv, protože mají životní rozhled a pohyb zabraňuje tomu, aby tělo začalo lenošit, ztrácet rovnováhu a  mysl upadala do určité stagnace, či ponurých myšlenek, které sebou stáří nese.


Ještě si prohlédněte zdejší templ....


..... romantickou vyhlídku s vodárenskou věží v pozadí....


..... a pojďme k řece.


Červená turistická značka by vás dovedla z náměstí současně ve směru s auty do Čejetiček, kde leží za řekou Jizerou hlavní nádraží ČD pro Mladá Boleslav ( u autobusového nádraží je pro změnu také ještě zastávka ČD Mladá Boleslav-město), ale kolmo k tomuto směru vás sice dovede také k řece, ovšem do jiného směru.


Jizera zde tvoří přímo pohádkové pasáže a do našeho prvního cíle, kterým je věž Putna v obci Michalovice to máme asi tři kilometry.


Hned pod hradem je hostinec a kousek to máte i do současné poslední integrované stanice PID, kterou je Mladá Boleslav-Debř.


Tak tady ji máme. Věž Putna stojí nakřivo, jako italská věž v Pise a poznáte to i při stoupání po jejím kamenném schodišti uvnitř. Je to trochu podivný pocit :-).


O šikmé věži, se samozřejmě dozvíte u hradu, nebo na netu více. Vstupné je 40 Kč, byl jsem tu naposled v roce 1992, a tak se sem vlastně po 26 letech vracím. Svoji tabuli tu má i básník K.H.Mácha, který věděl kudy po Čechách chodit.


Koukněte na to nádherné panorama. O dva obrázky výše vidíte stánek s občerstvením, turistickou vizitkou apod. Vedle něj se opaloval manželský pár, který měl obsluhu stánku na starost a prima jsme si tu popovídali. Nedivte se, ti lidé si od paty hradu užívali celodenní neméně kvalitní výhled do kraje, pohled na krásný lesík poblíž, pohlazení slunce a pán se přiznal, že si tu užívá každou roční dobu a dívá se, jak kvetou které květiny apod.

To jsou věci, které nám v městech někdy tak trochu ve spěchu života unikají.


Tak si dáme ještě dva krásné výhledy na řeku směrem k Boleslavi a půjdeme o kus dále.


Červená značka by vás v Debři vedla na druhý břeh řeky, turistická na Zvířetice jde oklikou a do kopce, a já zvolil silničku do Bakova nad Jizerou, která je únosně frekventovaná, nabízí takovéto výhledy do luk a k řece, a nikam nestoupá :-).




Cyklistů jsou tu kvanta a mají tu v osadách nedaleko řeky občas nějaká ta občerstvovací posezení. Mladoboleslavsko cykloturistikou žije, podobně, jako Kokořínsko, ale potkáte i motorkáře, kteří mají navíc na kraji Bakova jakési motorkářské doupě.



Následuje osada Dalešice a Podhradí, kde je IC. Předtím, se vám však na krátko vynoří částečně zřícenina hradu Zvířetice, ale i pozemek jakéhosi železničního fandy. Vlevo semafory a vodní jeřáb ...

.....vpravo zahradní železnice.


Zřícenina ze silnice.

Info centrum v osadě Podhradí je nádherné a přitom jednoduché. Můžete si posedět i venku při zmrzlině, či nápojích, nechybí samozřejmě suvenýry i vizitky :-). Jedna zobrazuje zříceninu dnes, druhá je rekonstrukcí původní podoby a navíc tu mají i vizitku muzea Bakova nad Jizerou. Součástí tohoto podniku je i promítací místnost, kde můžete v případě zájmu shlédnout dokument.

Velmi mi to připomnělo Muzeum Eduarda Štorcha ve staré škole v Lobči, kde je podobný promítací sálek ze staré třídy. A všemu tomu tady vládla tato velmi milá a ochotná mladá paní, která mi na můj nápad svolila vytvořit vlastně takové pracovní dokumentární foto s vytvořením určité atmosféry.

Tímto tedy zdravím a jistě je na místě vložit nějaký ten odkaz:

http://www.zviretice.cz/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Michalovice_(hrad)


Cesta k hradu je krátká a do kopce, ale stojí to celkově za to. Zde jsem při výstupu potkal dvojici z Domažlic a znovu bylo o čem povídat. Čtenáři Soutoku vědí, že jsem tam loni v červenci zavítal. Článek se týkal výstupu na Hoher Bogen, ale každá cesta má obvykle více cílů.


Výhledové panorama ve směru k Turnovu.


 Jde o velmi rozsáhlou hradní zříceninu.


Přidám jen pár snímků. Inu, vyšel jsem asi v 10 hodin od autobusového nádraží a tady bylo tak 13.30.


Zřícenina je velmi navštěvována a z jejich útrob nikdo moc nepospíchá.


Dominuje jí tato polorozbořená věž, která slouží nyní, jako vyhlídka. Na svědomí to má patrně blesk.


Rozhledová růžice. Okny spatříte Bezděz a Ještěd.


Palác shora.


Jizera u Bakova.


Železniční most u Bakova nad Jizerou slouží hlavní trati 070 z Prahy do Turnova a je nesmírně důležitým místem na trase z hlavniho města do Jizerských hor a Krkonoš.

To již bylo 14.30, v nohou jsem měl asi 12 km, letní teploty, a tak nastal čas obrátky. Po malém městečku, které mi také není cizí jsem se ještě trochu prošel, abych mohl jet v 15.05 za 24 Kč do Mladé Boleslavi.


Tam jsem ještě udělal tyto pěkné záběry. Město od řeky z Čejetiček.


Mladoboleslavský hrad.

Autobus mi nejel a musel bych dlouho čekat, tak jsem jel vlakem v 16.37, který zde začíná a ve Všetatech je v 17.10. V nádražní pokladně si musíte zažádat o označený lístek za 32 Kč na tuto spoj v 16.37 pro čtyři pásma. Neprodají vám přímo lístek, jaký znáte z automatu, leda prázdný, ale to je vám na nic. Prodají vám časově označenou jízdenku s uvedením všech náležitostí PID.

Nejde to zkrátka tak rychle a plno stanic na vnějším obvodu PID nemá strojky pro výdej lístků, ani označovače jízdenek. V tomto je Mělník dále a ještě jsme na tom velmi dobře s otvírací dobou info centra. Považte, že Litoměřice i Mladá Boleslav mají o víkendu otevřené IC pouze v sobotu od 9.00 do 12.00. Mělník má celoročně po celý týden otevřeno od 9 hodin do 17 hodin !

To je asi málokde. Ve vlaku jsem se ještě spřátelil se zajímavou dvojicí se psem v podobném věku, jen o něco mladším. Představte si ten zajímavý kontrast. Bydlí na Národní třídě v Praze, chodí venčit dvakrát denně pejska a není pro ně problém jet někam pod širák. Stále bylo o čem hovořit.

Říkám to pořád, že turistika a procházky mezi lidmi mohou člověku dát zajímavé informace na zamyšlení. Mám teď ještě nějakou povinnost, tak budu stručnější. Do Všetat vlak přijel v 17.20, což byla výhoda, protože v neděli přijede až vlak z Prahy-Vršovic v 17.40 a nemusel jsem dlouho čekat. Krátce před šestou jsem byl doma.

To je v tomto článku vše, a jak bude čas, tak sem dám další materiály, které mi dnes přišly dopoledne v e-mailu a týkají se akcí tohoto uplynulého víkendu.

Aktualizace 7.5. 2018 ve 14.40:

Další fantastickou zprávou je další rozšíření integrace PID. Co to znamená ? Od 1.7.2018 budeme moci jezdit vlaky do pásma číslo 8 a číslo 9. Navíc dojde k rozšíření autobusových regionálních linek na Kokořínsku, Nymbursku, ale také Mladoboleslavsku ve směru na Mnichovo Hradiště. Zdá se tedy, že nám nebude již nic bránit v cestování za rozumné ceny do oblasti Českého ráje  ( zastávka Březina u Mnichova Hradiště na trati 070).

https://pid.cz/plan-integrace/

A ještě bych málem zapomněl. Při nákupu jízdenek v pokladnách ČD zachovejte trpělivost a hodně vysvětlujte, co chcete. Může se vám stát, že vám řeknou :,, Jé, to vám nemůžeme prodat, protože to nemáme. Moment. Aha, tak na čtyři pásma s označením odjezdu v 16.37 PID máme". Chvíli jsem koukal divně. To by rovnou člověk nemusel vystupovat z vlaku a mohl by si tam koupit běžný lístek, až do cílové stanice :-).  Snad jsem měl nakonec ještě štěstí, že ten lístek měli :-).Ve vlaku vám mimochodem v místě působnosti platnosti jízdenky PID za jízdy žádný průvodčí prázdnou PIDku časově neoznačí.

Žádné komentáře:

Okomentovat