sobota 17. února 2018

Petice proti spalovně nebezpečného odpadu. Zatím trošku málo povyku.



Jistě dnes koukáte mnozí na olympiádu a máte radost z neuvěřitelného sportovního překvapení Ester Ledecké i výsledku našich hokejistů proti Kanadě, ale na pozadí těchto událostí, se dějí v regionu docela významné věci. V půlce ledna v článku http://soutok.blogspot.cz/2018/01/zajima-vas-jak-bude-vypadat-spalovna.html jste měli možnost zjistit řadu zajímavých věcí ohledně uvažované spalovny nebezpečného odpadu v Horních Počaplech.

Začátkem února přišel s článkem web isoutoku https://www.isoutok.cz/inpage/na-melniku-vladne-informacni-doba-temna/ , kde upozorňuje na to, že by se snad kolem takové situace mělo něco mediálně dít, že občané Horních Počapel na schůzi protestovali, a pak jsme se konečně dočkali.

Uplynulý pracovní týden dorazilo do některých mělnických poštovních stránek speciální číslo Mělnického deníku, které je převážně věnováno spalovně a obsahuje na celé jedné stránce jakousi petici proti spalovně. Jak je na Mělníku zvykem, tak někde ho už mají, jinde ještě ne a sám jsem předával číslo známým, aby si početli a nemuseli čekat. Přitom jsem si uvědomil, co to dá vůbec práce, aby si člověk uvědomil, co se vlastně děje.

Na první pohled to vypadá, jako skvělá věc. Konečně zmizí u Mšena ten stoh odpadu a i jinde. Dnes v době, kdy máme skvělé zabezpečovací technologie ani člověk nechce věřit nějakým možným nebezpečím. A pak to přichází. No jo, ale co ta doprava !!???  Kolaps na Mělníku? Už teď je to hrůza, a to si neumím představit život ve Vlíněvsi, Beřkovicích, Počaplech ... ? Všiml jsem si také zajímavé změny myšlení.


Šest komínů v EMĚ je momentálně minulostí. Spalovna kalkuluje s 80 metrů vysokým komínem.

Moje generace byla vychovávána tím, že na EMĚ máme být vlastně pyšní, už kvůli tomu, že to jsou pracovní příležitosti a elektřina je prostě vzhledem k její neuvěřitelné všeobecné potřebě posláním. Vždyť i jen díky ní můžeme operovat na sálech a zachraňovat životy. Jenže tehdy v 70. letech, se vše počítalo na vlaky. Kolik vlaků uhlí za den přijede do EMĚ ? A tak mě ani nenapadlo, že tam chtějí vozit ten odpad po silnici :-). Na druhou stranu je trať 090 určena dnes především ke koridorové mezinárodní i tuzemské osobní dálkové dopravě a nelze ji přitížit dalšími vlaky s odpady.

A tak je situace opravdu vážná. Pochybuji, že by se chtělo někomu investovat do více menších spaloven a osud mnoha petic je nejasný. Vše velmi často nějak vyšumí, občan přestává věci sledovat, firmy jen čekají na sebemenší příležitost znovu si něco prosadit. Kdo dnes ví, jak to vypadá s letištěm Vodochody, s rozšiřováním letiště Ruzyně, s aktivitou australské těžařské firmy, rozšiřování mělnického přístavu apod. Jen to lidé nehlídají, tedy hlavně oficiální média, tak už je zle. Je opravdu úspěchem, že se podařilo zachránit mšenskou lokálku i přes odpor těch, kteří tvrdili, že peníze měly téci jinam, nebo aspoň do jiných důležitějších tratí.


Tak se nedávno boural v EMĚ nevyužitý a havarijní komín.

Chtěl jsem tedy z těch novin tu předtištěnou petici vyfotit a podobně vyzvat k aktivitě, jako tomu bylo v případě lokálky, ale noviny jsem už nesehnal a na webu Mělnického deníku to nevidím :-). Vlastně tam snad ani není napsáno, kam vyplněné petice nosit apod. ... prostě je to takové nedotažené. Možná špatně čtu a jen tak v rychlosti na přeskáčku, ale taková je doba. Budete se setkávat s lidmi, kteří vám řeknou, že nemají čas, nebo chuť to číst, že mají práci, nebo jinou aktivitu a co prý tam tak asi píšou :-). Burcovat k něčemu, se musí častěji a je to běh na delší trať. Lidé si musí uvědomit, co se děje a přemýšlet o tom.

Ostatně, zde je to horší, protože udělat někde nepopulární věc ( spalovna, obchvat města), se vždy bude někde setkávat s velkým odporem těch, kterých se to týká především v té nepopulární formě. Přitom nelze naši zemi zatěžovat odpadem, ale myslím si, že rozhodně jsou v ČR místa s malou koncentrací obyvatel, dopravy i bez terénních překážek, kde by takové aktivity nemusely ničemu vadit. A opravdu by stálo možná za to zvážit, zda ten odpad nevozit k takovému zařízení po kolejích, třeba právě po nějaké zrušené lokálce. A že jich u nás je stále ještě dost, byť toho někde litují a jinde narychlo seženou aktivity v oblasti turistického ruchu. Ubylo továren.

5 komentářů:

  1. Pěkně jste to vystihl. Souhlasím s vámi. Lidé jsou často k důležitým věcem lhostejní. Režim si jejich lhostejnost pěstuje a vytváří z nich bezcitné konzumní bytosti... Velice rád petici podepíšu.
    Martin Aubrecht (Mělník)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc za komentář! Nemůžu si pomoci, ale problém snad není ani tak v samotné spalovně, jako v té dopravní situaci, která pravděpodobně nastane, zvlášť pokud se to sem bude vozit ze všech směrů kamiony. Viděl třeba vůbec někdo z těch navrhovatelů první zatáčku ve Vlíněvsi a vůbec tu šířku silnice ?? Navíc tu je několik zrušených lokálek třeba zrovna právě na západ od řeky Labe v Podkrušnohoří i v Českém Středohoří ( např. jedna z blízkých je Lovosice-Třebenice-Most)

      K propagaci ohledně petice nemá cenu, se snad ani vyjadřovat. Lidé už dávno zapomněli využívat k diskusím web Mělníček, což je velká chyba! Nevím, jest-li se vůbec ještě někde elektronicky diskutuje, kromě webu isoutok, kde sice mají některé příspěvky až 10, nebo 16 komentářů, ale nějak občas nevím, co si o tom myslet. Jako kdyby jedni nevěděli, co dělají druzí a každý si hrál na svém písečku. A teď nemyslím iSoutok, ale všechna mělnická média. Proč ta petice nebyla vytištěna i v novinách 5+2, které také chodí lidem volně do schránek ? Proč nikdo nenapsal, co s vyplněnými peticemi? A další věc je ta, že někdo nechce podepisovat petice, kde musí uvádět kromě svého jména další data.

      Vymazat
  2. Dobrý den!

    Děkuji za článek o problematice spalovny a petici. Iniciativa NE SPALOVNĚ, která stojí spolu s organizací Arnika za peticí, vzešla z Horních Počapel, Křivenic a Dolních Beřkovic. Neznáme bohužel informační toky na Mělníku a budeme vděční za nasměrování.

    Soubor s petičními archy vám rádi pošleme, prosím, netiskněte ty z novin, z kterých se kvůli zákonu o ochraně údajů musely vymazat adresy členů petičního výboru. Kdokoli má zájem o sbírání podpisů, ať nás prosím kontaktuje na emailu ekozahradapodvezi@ seznam.cz a soubor s platnými archy mu pošleme zároveň s kontaktem, kam vyplněný arch odeslat.

    Data, která musí signatáři petice uvádět, tedy celá adresa, jsou pevně daná petičním zákonem.

    Děkuji za pochopení,

    za iniciativu NE SPALOVNĚ s pozdravem,

    Hana Beranová.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      mělnická oficiální média jsou: www.melnik.cz, www.melnicky.denik.cz, www.melnicko.cz ( a tady je skrytý článek... http://melnicko.cz/petice-stop-spalovne-melnik/ ...., tak to využiji do nějakého dalšího článku.

      A pak to jsou více, či méně známé místní blogy: www.melnicek.cz ( komunitní diskusní web), www.isoutok.cz ( spíše politický regionální blog- tam probíhá diskuse na téma), a právě jsem objevil i jakýsi facebook na téma: https://www.facebook.com/spalovnapocaply/

      Na závěr tedy ještě jeden vzpomínkový článek ( září 2014), jak blog Soutok podporoval boj starosty města Mšena Martina Macha třeba tím, že připomínal, kde se v různých obcích dají na konkretních adresách podepsat petice za obnovu mšenské lokálky apod.Všechny odkazy stačí skopírovat do vyhledávacího řádku.

      http://soutok.blogspot.cz/2014/09/pomozte-zachranit-lokalku-z-melnika-do.html ( 26. září 2014)

      Všem pěkný den!

      Vymazat
    2. Tak toto: http://arnika.org/spalovna-melnik
      dám také do nějakého článku.
      Ovšem atmosféra je trochu jiná, než tomu bylo u lokálky, protože názory jdou hodně proti sobě, jak si můžete přečíst a někdo se i domnívá, že se ta doprava nějak vyřeší, nebo že je to stejně marné, protože už je na hlavních místech rozhodnuto. Jen se divím, že jim někdo nevysvětlil, že to může být přece úplně někde jinde, kde by to nevadilo a třeba by jim to tam ještě zachránilo lokální trať zcela před demontáží. Ty lokality jsou, tak proč zrovna Mělník ??

      Vymazat