středa 18. března 2015
Obchvat Mělníka obrazem, Keltský telegraf, Morana, 88, sváteční piva a výstavy.
Milí čtenáři Soutoku, chtěl jsem začít obchvatem, ale výstavy jsou aktuálnější a kdo máte děti, tak ta první je hned pro vás. Po delší době zavítám reklamou na výstaviště do Lysé nad Labem, kde máme hned tři až čtyři výstavy najednou.
16.3.-19.3. Dětský sen a výstava Elegance ( hračky, moda, kojenecké i dětské oblečení,knihy) Více na
http://www.vll.cz/veletrh-187
18.3.-22.3. Jaro s koňmi.
18.3.-22.3. Zemědělec.
Je až k nevíře, co všechno, se během lidského života změní. Ještě před nějakými 45 lety byla Cukrovarská ulice vcelku snad poklidnou komunikací, do které stejně tak, jako dnes ústily čtyři krátké ulice ( a jedna úzká ulička) pojmenované po čtyřech státech ( Ruská, Jugoslávská, Bulharská a Rumunská). Zajímavější však byl pohled k centru města, který byl zcela jiný než dnes.
Oplocený řepný plac byl plný života, kde diváka zaujaly lanovky vyvážející cukrovarský odpad, nebo občas i nějaký ten posun po šírém kolejišti ( články o cukrovaru na přelomu roku) a za ním ještě nebylo nějaké sídliště ve Sportovní ulici, ale až mnohem dále na dnešní Studentské ulici.
Jak šel čas, tak se nejen bytovky přiblížily až k řepnému placu, ale silniční doprava již neměla svůj hlavní tah přes centrum a po Pražské ulici, nýbrž se přetransformovala na mnoho desetiletí do podoby, jakou známe dnes. To by se však mělo až neuvěřitelně změnit. Vždyť, o velkém obchvatu Mělníka se hovořilo již v 70. letech 20. století a podle některých spíše ústních zdrojů prý dokonce ještě mnohem dříve.
Po letech, kdy tento uvažovaný obchvat usnul, by se dalo říci, že se znovu myšlenka probrala zhruba před 10 lety, kdy jste ji mohli zaznamenat v diskusích na stránkách webu Mělníček, ale samozřejmě také především v médiích, kde jsme se mohli dočíst o různých schůzkách tehdejšího pana starosty Neumana s občany, kterých se měl problém dotýkat. A tentokrát to bylo zprvu opravdu velké, protože nejprve existovaly návrhy, ve kterých obchvat zdaleka nemusel začínat až v Rousovicích, ale zvažovaly se i varianty, které se týkaly například Jelenic s Mělnickou Vruticí, nebo i Skuhrova a Velkého Borku. To vše za předpokladu, že by nesmírně nákladná stavba přecházela Turbovický hřbet již někde u Mikova nedaleko Vavřinče. Nakonec se zdá, že první část, která by se měla v těchto dnech pomalu začít realisovat, se blíží té variantě ze 70. let a jejím prvořadým cílem je odlehčení poněkud krkolomné dopravě v rousovických jednosměrkách ( Italská,Cukrovarská), především na stopce na Mladoboleslavské.
Aktualizace k téma obchvat 19.3. v 16.45 : Mám toto téma obzvlášť rád, protože zahrnuje obrovské množství názorů. Jeden z nich je například ten, že pokud by byl obchvat vyhotoven ve 4 etapách tak, že jeho zakončení vyústí do silnice vedoucí od kruhového objezdu na Pšovce k Liběchovu ( nejpravděpodobnější a již navržená varianta), tak to sice obejde Mělník, ale v Liběchově se nic nevyřeší. Zde však odborníci poukazují na to, že těžká doprava končí v mělnickém přístavu, na Štětí se stejně musí odbočit v Liběchově, a tak jsou nějaké varianty přes Strážnici, respektivě Rymáň dolů do údolí k obci Želízy zbytečné. Pro Liběchov se tak nic nezmění, což se tak trochu v Liběchově leckomu nelíbí.
. A jeden názor na úplný konec téma se mi velmi líbí. Co brání tomu, aby byly společnosti jakkoliv donuceny, nebo motivovány více užívat vlakové dopravy ? Co brání tomu, aby veškerá kamionová doprava z Mladé Boleslavi, Prahy apod. byla nucena užívat silnici, která k tomu účelu byla vybudována ? Ano, myslím tu od Nové Vsi přímo na Pšovku do přístavu. A pokud někdo tvrdí, že by to byla z Boleslavi pěkná zajížďka, tak jsme opět u té možnosti železniční dopravy. Samozřejmě, že například převoz potravin podléhajících zkáze, by měl vyjímku. U silniční dopravy je fascinující, že její hustota je již tak velká, že vymýšlet se dá už cokoliv a těžko říci, jak dalece brát ten, či onen návrh vážně.
Soutok tedy zavítal do míst, kde zatím probíhalo odstraňování náletových dřevin a určité úpravy povrchu, jak probíhalo tiskem. Většina z nás již víme, že bude od dubna dočasně uzavřena Pražská ulice. Na závěr této kapitoly snad jen připomenu, že největším strašákem pro obchvat Mělníka bylo vždy nějaké přemostění železniční tratě z Ústí nad Labem do Lysé nad Labem.
A na co se můžeme těšit v nejbližší době ?
Po roce nám opět ožije akce Keltský telegraf ( sobota 21.3. večer) a doufejme, že bude lepší počasí, než loni. Mezi přihlášenými je opět kostelíček v Liběchově a jak patrno z mapy, tak Mělnicka se ani po 6 uskutečněných sezonách tato akce na rozdíl od sousedního Kladenska a Slánska zatím moc nedotkla Více na http://www.keltskytelegraf.cz/mapa-keltskeho-telegrafu.
Jen o den později v neděli 22.3. v 15 hodin, se pak můžete zůčastnit akce známé, jako vynášení Morany, kdy bude slaměná figurína na znamení konce zimy svržena slavnostně z mostu do Labe.
Magické číslo 88 znamená v radioamaterském provozu vzkaz ,, Líbám Tě." ( Používá se nejčastěji 73 - Zdravím, Ahoj.) My si však v pondělí 23. 3. připomeneme, že se věku magických 88 let dožívá náš největší historik pan František Purš a vzpomeňme zde alespoň nedávnou překrásnou knížku Náš Mělník.
Poslední zprávy z tisku o stavu pana Purše nebyly zrovna příznivé a ani si nemyslím, že by pan Purš nějak navštěvoval internet, ale i tak opět po roce touto formou posílá Soutok díky za veškerou literaturu o našem městě a pokud možno dobré zdraví, chuť a inspiraci.
Nevím, jak vy, ale osobně se již těším na sváteční velikonoční pivo. Zelené Starobrno 13 s troškou likéru bude opět i v Mělníku a to asi na 8 místech....http://www.zelenepivo.cz/kde-se-toci_mesto_M%C4%9Bln%C3%ADk
Tedy, zde je ta předložka ,, v" Mělníku na místě, protože centrum se na této akci každoročně moc nepodílí. Bohužel. A ještě horší je to s jihlavským dvoubarevným pivem Krasličákem ( červená 10+ zelená 14), které se sice bude točit v 1000 hospodách v republice, ale v našem okrese jen ve dvou místech. V tomto případě tedy budeme muset někam vycestovat a brzy i vycestuje Soutok s dalším dílem o hradech a zámcích v okolí Mělníka.
SŠ.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat