neděle 7. září 2014

Nový televizní seriál Vinaři ? V září vyvolávám fotky z prázdnin.

Silnice spojující Dolní Věstonice na Pálavě s obcí Strachotín, který je klíčem k rychlíkové železniční stanici Šakvice. (Brno-Břeclav)

Karel Gott zpívá v jedné starší písni ,, V září vyvolávám fotky z prázdnin ". Dnes už nic nevyvoláváme, ale nasypeme to do PC a tady zážitky z dovolené můžeme ve chvílích volna znovu a znovu prožívat, nebo si i konečně přečteme různé množství informačních tabulí, které leckdy kvůli spěchu a dalším plánům moc neřešíme.

Filmová místa, se stala fenoménem. Zrovna včera byl na Seznamu článek o seriálu Chalupáři a obci Višňová kdysi a dnes. Ostatně, v roce 2005 tam byl i Soutok a někde tady máme i fotky s článkem....http://soutok.blogspot.cz/2011/12/detonace-jiriho-sovaka-chalupari.html. Je docela legrační, že sotva, se člověk vrátí z Pálavy a zapne televizi, tak se mu v novém Českém seriálu ( 13 dílů)  Vinaři objeví silnice, po které před několika dny jel a spousta dalších známých míst.

Věstonická Venuše na zdi muzea.

Kdo by neznal sošku známé Věstonické Venuše ? Zde si ji můžete prohlédnout na zdi  místního archeologického muzea, které jsem objevil hned za zastávkou ČSAD. Snad jsem v této budově byl v roce 1973, ale teď byl jen čas si koupit  v poklidu leporelo. Úplně jsem zapomněl, že nemusím spěchat tak, abych stihl poslední vlak ve 21.15 z Kolína do Mělníka ( 22.15), ale klidně mohu až do Prahy, odkud jede přímo z hlavního nádraží  flamendrák vlak ve 22.40 s příjezdem ve 23.50 do Mělníka. Všechny železniční cesty byly samozřejmě zahrnuté v Jízdence na léto a autobus stojí na 5 kilometrů pár korun.

Kostel v Dolních Věstonicích je naprosto stejný, jako ten v Pavlově.

Kostel v Dolních Věstonicích je naprosto stejný, jako ten ve vyhlášeném vinařském Pavlově. Jak však vidíte na obrázku, tak za ním chybí voda, jako za tím seriálovým. To si můžete ověřit i díky různým známým aplikacím na mapy.cz, či gogle street.

Pavlov a za ním Dolní ( Novomlýnská) nádrž na Dyji.

Filmový Pavlov byl mimo mojí 14 km dlouhou červenou  hřebenovku vedoucí z Mikulova do Dolních Věstonic. Vezměte tedy za vděk fotem z Dívčích hradů. V pozadí je poslední z velkých umělých nádrží na Dyji, zvaná Novomlýnská. Z vrcholu Pálavy, se turistovi naskytnou překrásná panoramata nejen na půlměsíc nádrží na Dyji ( Mušovská, Věstonická, Novomlýnská), ale i dálkové výhledy do Karpat, Rakouska, elektrárna Dukovany, Drahanská vrchovina za Brnem atd. Pohled na všudypřítomné vinice vám připomene i domov, nebo domácí romantickou chvilku při sklence u večerní televizní obrazovky, či na koštu apod. a opačně. Vždyť vedle piva je víno jedním z nejstarších a nejzdravějších nápojů.

Pavlov- detail středu obce.

O Pálavě by se dalo ještě hodně hodně psát a mohlo by tu být mnohem mnohem více fotografií, ale dnes to myslím stačí. Ostatně, vždy nejlepší jsou vlastní prožitky. Snad jen na závěr článku dodám takový typ, jak ji v rychlosti prozkoumat.

Pro mě to samozřejmě byla sranda, když jsem mohl na jízdenku ( premierová Jízdenka na léto) za 1200 Kč cestovat celých 14 dní v létě. To už je tak nějak po sezoně a takový lístek vlakem stojí jedince z Mělníka do Břeclavi a zpět 437x2= 874 Kč. Ale, existuje stále skupinová víkendová jízdenka SONE+ ( dva dospělí a až tři děti) a ta je v celorepublikovém rozsahu za 650 Kč.

Vyrazíme ráno cca v 5.40 z Mělníka rychlíkem R 471 do Kolína, kde jsme za hodinu. Tady v poklidu přejdeme na jiné nástupiště a jedeme v 6.55 EC 143 Odra do Pardubic, nebo až do České Třebové. V Pardubicích máte být v 7.15 a na EC 73 Smetana ( Praha-Pardubice-Česká Třebová-Brno-Břeclav-Wien-Wiener Neustadt) taženým rakouskou lokomotivou Taurus si počkáte do 7.40. Bezhlučná moderní jednotka, se řítí po kolejích koridoru místy až rychlostí 160 km/ hod. V Brně jste cca v 9.10 a na konečné v Břeclavi v 9.55.

Pálava z železniční stanice Šakvice.

Měl jsem tu neuvěřitelnou smůlu, že jenom zrovna ten náš vlak Odra měl vyjímečně zrovna ten den v Kolíně hodinu zpoždění ( nějaký technický problém na trati) a průvodčí se velmi zlobila na lidi, kteří rozhodovali, po jaké trati mají vlastně spoj poslat. Pokud by prý měli rozum, tak zpoždění bylo jen 20 minut. Pro mě z toho vyplynula nechtěná hodinová návštěva na periferii  Starého Města u Uherského Hradiště a ještě jsem si vyčítal, že jsem ji mohl raději strávit v krásné Olomouci. Možné bylo samozřejmě jet i přes Brno do Břeclavi. A tak padla první varianta cesty, kde jsem měl přes Olomouc a Břeclav dojet do Šakvice ( vlak končí v Brně), autobusem v 11.15 do Věstonic a pěšky do Mikulova.Jel jsem tedy ze Starého Města ve 12.00 do Břeclavi a odtud ve 12.40 do Mikulova, a ve 13.00 jsem vyrazil na průzkum města a pěší pouť 14 km přes Pálavu s vědomím, že mi asi v 17.15 jede autobus z Dolních Věstonic do Šakvice na vlak.

Pálava od Věstonic.

Nakonec se ukázalo, že i tak byl můj zrychlený přesun ( pochod)  zcela zbytečný. Nejen, že jsem čekal  23 minut na autobus, který jel až v 17.33, ale, jak jsem již zmínil, tak mi jel ještě i z Prahy pozdější vlak. Ale, nemůže být pořád posvícení, jako o dva dny dříve kdy vše do prakticky stejné lokality klaplo. Člověk se vlastně učí vypořádat s nečekanou variantou a spěch není vždy na místě.I tak jsem toho ale viděl dost a dá se z toho opravdu udělat jednodenní výlet a navštívit téměř vše nejdůležitější.

Nádrže na řece Dyji nesou někdy přezdívku Moravské moře. Oblíbeným bývá také pohled na kostel zatopené obce Mušov, který stojí na ostrově, ale v roce 2002 z něj koukala pouze špička kostela.

Cesta zpět: 17.33 Dolní Věstonice autobus- 17.46 Šakvice žel st. , 18.00 SP-18.23 Brno, 18.39 z Brna EC Smetana, 20.17 Pardubice příjezd, 20.45 EC 142 Odra- 21.05 Kolín, 21.14 Kolín-22.12 Mělník

Kostelík, jak z obrazu nizozemského malíře. To byl digitální zoom.

Kostelík Mušov. Poblíž leží Pasohlávky, které jsou prokazatelně nejsevernějším místem trvalého tábora ( ležení) antického Říma z dob přelomu letopočtu na našem území.