Přátelé, máme tu tradiční období, kdy nám za chvíli vstoupí v platnost nové železniční jízdní řády pro rok 2024, a protože jde o věc, která se po celý život těší mému zájmu a zejména během letní dovolené se mě nejvíce dotýká, tak je to vždy důvod, proč se na nový jízdní řád rád podívám.
Nejzajímavější změnou pro nás tady v Mělníku je návrat přímých spojů do Prahy opět na hlavní nádraží ( do 9.12. končí spoje na Masarykově nádraží), což jistě mnozí uvítáte. Změnu měla na svědomí především rekonstrukce hlavního nádraží. Cestující se tak opět dostane na důležité místo v centru města, kde může prakticky přestoupit na další zejména dálkové vlaky a do metra, čímž odpadá někdy případný nepříjemný asi 10 - 15 minut dlouhý pěší venkovní přesun, pokud jste zrovna necestovali do centra historického města.
Když už jsem zmínil tu možnost přestupu na dálkové vlaky, tak je třeba upozornit, že došlo pro výletníky k docela příjemné situaci ohledně návratu do Mělníka. Pokud nám poslední autobusy linky 369 jezdí o víkendu z Ládví do Mělníka ve 21.00 , 22.00, 23.00 hodin a v půlnoci s příjezdem v cca 0.40 hodin .... Pokud mimochodem poslední linka číslo 400 jede o víkendu ze Střížkova ve 22.40 s příjezdem ve 23.10, tak je dobré vědět, že z hlavního nádraží jezdí i přímé vlaky s odjezdem ve 21.46 a 22.46 ( příjezdy 22.51 a 23.50) a hlavně byl posunut poslední spoj na 0.33 s příjezdem v 1.30 do Mělníka.
Tento posun mi přijde rozumný, když zvážíte, že první nedělní ranní autobus jede až v 6.00. Časy, kdy se dalo jet z Prahy- Holešovic vlakem po půlnoci v 0.20 i přes Cítov jsou dávno pryč.
Co je na naši hlavní trati s občanským číslem 072 oproti letošnímu roku jinak ? Spatřil jsem tam prodloužení ranní zastávkové spoje v 5.11 o pracovních dnech, která začíná u nás v Mělníku a již nekončí v Kolíně, ale v 7.26 v Čáslavi. Myslím, že tato spoj je nějakou dohodou mezi městy a naše pracující může zajímat nejspíše především pouze tehdy, pokud nejedou dále, než do Lysé nad Labem, kde vlak velmi dlouho stojí.
Stojí tam téměř 25 minut, pustí RegioJet s odjezdem v 5.40 z Mělníka a do Kolína přijede 18 minut po něm v 6.58. Zatímco RegioJet s příjezdem v 6.40 do Kolína má návaznost na rychlík Vysočina ( 6.47) do Brna s příjezdem v 7.08 do Čáslavi, tak náš ranní vlak v Kolíně postojí do 7.04 ( 6 minut) a v 7.28 skončí v Čáslavi. Napadlo mě tak, jestli by to nebyl třeba navíc i pohodlný vlak pro nějakou partu důchodců, kterým nevadí ranní vstávání, snad i půlhodinové čekání v Lysé, ale přestupování, že by to bylo vhodné k návštěvě Železných hor. Po železnici rozhodně ne, protože linka 236 do Třemošnice nemá pro tuto spoj přípoj. Snad ta Kutná Hora, když je problém přestupovat.
Pak tam je na naši trati taková zajímavost. Pouze v pátek odpoledne v 17.23 vyjíždí v sezóně lokálka do Mšena už ze Všetat a jistě z důvodu nějaké návaznosti. Zabývat se tratí 076 Mělník - Mšeno je asi zbytečné. Kdo sledujete média, tak víte, že její víkendový provoz během tzv. letní sezóny je momentálně velkým úspěchem v souboji s těmi, kteří momentálně rozhodují. Nic nebylo platné ohánět se tím, že autobusy se v obcích u lokálky sotva vyhýbají autům v protisměru, jízda je spíše za trest, nebo že Kokořínský rychlík přiváží z Prahy hodně lidí. Prostě musíme počkat, jestli příští střídání vlivných nabere lepší směr.
Ostatně, nemusíme chodit až na naši lokálku. Zajímalo by mě, kolik vlivných lidí a zejména v Praze asi tak trápí, že není z Vysočan do Všetat pro nás tolik potřebná dvojkolejná trať, byť tam nějaké územní náznaky v prostoru vznikly. Konečně, nedaleko Satalic i Vysočan je velmi důležité autobusové nádraží Černý Most, odkud jezdí plno vnitrostátních dálkových spojů. Tady se dovolím zastavit, protože nám to rozšiřování PID letos pěkně stagnuje a stále jsme nejdále na nějakém 12. pásmu v Turnově, poblíž Pardubic a nad Táborem. V dohledné době jde pouze o Rakovnicko, kde však dochází k provázání asi čtyř systémů.
Když jsem si tak prohlížel jízdní řád pro rok 2024 týkající se naši hlavní mělnické trati číslo 072, tak mně až vykolejil fakt zápisu zejména spojů provozovatele RegioJet . Už nestačí jenom dva sloupečky, ale nyní má cestující u jedné rychlíkové spoje dokonce občas sloupečky tři a spoustu vysvětlivek. Tohle má cestující opravdu luštit ??!!! To má získávat nové pasažéry pro hromadné prostředky ??!
Podívejte se na ukázku na obrázku. Nejde to zjednodušit ? Podívejte se na vysvětlivky pod číslem 51, 53 a 54. Nejprve zahoďme ty populární římské číslice pro měsíce, do kterých se snadno zamotáte a změňme význam vysvětlivky číslo 51. Vlak nejede 2.3. - 16.8. Co to znamená ? Že vlak jede od 10.12. 2023 do 1.3. 2024 a znovu pak od 17.8. 2024 do změny řádu v prosinci 2024.
Pokud nám udává vysvětlivka číslo 53, že vlak jezdí o pracovních dnech od 4.3. do 16.8. a vysvětlivka číslo 54 o sobotách, nedělích a svátcích od 2.3. do 11.8., tak mi z toho vyplívá, že jede denně po celý rok. Nevěříte ? Tak 2.3. je sobota, 3.3. neděle, čímž začíná poznámka číslo 54, dne 4.3. je pondělí a začíná platit i číslo poznámky 53, dne 11.8. je neděle, kdy končí poznámka 54 pro víkend, 16.8. končí v pátek poznámka 53 pro pracovní dny a 17.8. již zase platí každodenní jízda díky poznámce číslo 51.
Něco jsem přehlédl ? Nechám se poučit. Dle mého názoru by úplně stačil jeden sloupek bez jakýchkoliv časových vysvětlivek, neboť jsme před chvíli zjistili, že cestujícímu jede tato spoj denně včetně všech svátků v roce. Nevidím tam upozornění, že by třeba 24.12. a 31.12. nejela.
Vím, že má vše ve vlakových řádech nějaký smysl a uměl jsem je číst i chápat, ale toto je už snad nějak moc až překombinované. Jak to, že nikdy nebylo potřeba na naši trati tolik sloupců na jeden spoj, jako nyní ??? Vždyť to vypadá tak, jako byrokracie a ještě nepřehledná. Dokonce i poslední ,, flamendrák" z Ústí ( Pro změnu České dráhy) získal dva sloupečky, ovšem opodstatněně rozdílné. Asi je tam nějaký důvod, proč určitou část roku jede ze západního nádraží na Mělník ve 22.59 a určitou až ve 23.05 :-).
Nevím, ale řada potenciálních pasažérů si zejména v železniční dopravě stěžuje, že je vůbec problém zjistit, jakou si zakoupit jízdenku, aby člověk tvrdě netratil. Nadává se na to, že neexistují výhodné společné jízdenky ve stylu jízdenky ČD Jízdenky na léto, kterou by mnozí uvítali i jindy :-) , ale především leckomu i nedojde, že má cenu cestovat pouze na jízdenky integrovaných systémů a nikoliv dopravců, nebo na speciální jízdenky, které je prostě nutno zkoumat. Ale, ještě pojďme k novému řádu.
Dva sloupce ještě jdou a zvlášť když mají odlišné časové hodnoty k zastávkám, počátečním i konečným stanicím, absenci jízd během některých svátků ale myslím si že v řadě případů je spíše srozumitelnější dobře napsaná vysvětlivka, než nutit luštit cestujícího vysvětlivku pod třemi sloupci. Bohužel se domnívám, že srozumitelné vysvětlivky jsou u drah dnes problémem, protože se nedbá na jejich přehlednost.
Letos tu tedy zatím jinak není k železniční dopravě u nás co říci, protože nějaké novinky neočekáváme a jízda v taktu se již dlouhodobě ustálila na velmi sympatických časech. Zejména u rychlíků jezdících v dvouhodinových taktech si pamatujme, že směrem na Kolín je odjezd vždy 20 minut před sudou hodinou ( 5.40, 7.40, 9.40, 11.40 ...) a do Ústí nad Labem je to přibližně 15 minut po sudé hodině ( 8.15 , 10.15 ...) Tam ovšem jezdím s ČD převážně na 24 h DÚK, které mají přípoje k západu i k severu.
Koukal jsem také, který článek je dnes nejčtenější a uvědomil jsem si, že naše nejmladší sluneční hodiny letos slaví jubilejních 10 let. Pořád jsou nějaká výročí a ani to nestačí mnohdy vést člověk v patrnosti. Gratuluji k tomuto vynikajícímu nápadu, který krášlí vhodně historický střed našeho města !
https://soutok.blogspot.com/2013/10/melnik-ma-nove-slunecni-hodiny-nikam-za.html
https://astro.mff.cuni.cz/mira/sh/sh.php?evc=ME_35
Pohodový vstup do posledního celého listopadového týdne !
To jsou prostě klasicky České dráhy. Po delší době jsem s nimi teď jel o víkendu přes půl republiky, těšil jsem se domů na oktagon MMA, který jsem měl zaplacený, ale nabrali jsme takové zpoždění, že z toho nic nebylo. Kdyby aspoň pořádně fungovalo to připojení ve vlaku a člověk by se mohl dívat tam. Ale to je prostě jedno velký špatný.
OdpovědětVymazatByl jsem v létě na výletě na nejvýchodnějším místě České republiky. Čekám v Návsí u Jablunkova na vlak z nedaleké slovenské Žiliny do Ostravy a přijel s velkým zpožděním. Když jsem nasedal v Ostravě do vlaku z Varšavy do Prahy, tak tam jeden jednodušší Slovák nadával, že už se mohlo dávno jet, kdyby se nečekalo na ty pitomé České dráhy.
VymazatAni nemělo cenu mu vysvětlovat, že já bych se také dnes rád dostal domů a ČD nemůžou za zpoždění někde na Slovensku. Tak tedy vznikají ty zpoždění. Chválil jsem nedávno Němce, ale také se mi už stalo, že to přijelo do Domažlic směrem na Prahu o 20 minut později.
Nedej bože, když někde skočí někdo pod vlak, nebo nějaký automobilista vlétne na červenou na přejezd, či se někomu udělá ve vlaku špatně atd.( zloději signalizace)
Ono je to prostě pořád určitým způsobem nějaké riziko, ale člověk musí být aspoň trochu nad věcí. Většinou na vás všude počkají a 20 minut ještě jde. Horší jsou pak větší zpoždění.
Zejména na těch koridorech ten internet celkem chodí a dokonce kupodivu nově i leckdy v kupé, ale přenos internetu ve vlaku jsem ještě nestudoval. Skvěle šlape obvykle mezi Ústím a K.Vary . Někdy může za nefunkčnost čehokoliv i obsluha.
Mám výhodu, že se rád dívám do krajiny, občas diskutuji na pohled se sympatickými lidmi, nebo si z malé knížky do ruky opakuji úvodní články k několika lekcím z německého jazyka, který jinak nestuduji :-). Ten internet i případně oželím, ale také jsem už ve vlaku koukal na MS ve fotbale se střídavým úspěchem.
Díky za komentář. Určitě je co zlepšovat, ale je například sympatické, že dnes již na mnoha nádražích obvykle víte, odkud pojede váš vlak a světelné tabule to spíše jen potvrzují. V tomto jsem ještě před lety obdivoval německá nádraží, že tam vlaky mají pevná stanoviště, jako u nás autobusy na svých nádražích.
U těch vlaků z Ústí se liší čas odjezdu z Ústí nad Labem západ. Normálně odjíždí v x:43. Od března do srpna budou odjíždět ve všední dny v x:41 a o víkendu v x:48. Ale ne u všech, třeba vlaky v 10 a 18h budou odjíždět v x:48 každý den. Proč je to nutné takhle komplikovat, či proč musí stát tak dlouho na Západě nebo Střekově a nemůžou vyjíždět později jako první ranní vlak, to už by musel vysvětlit někdo povolanější. Bude díky tomu docházet k vtipné situaci, kdy pro cesty ze Západu do Litoměřic či Štětí bude zastávkový vlak rychlejší než rychlík :) . Jinak jde o marginální problém, tištěné jízdní řády už skoro nikdo nepoužívá. Pravidelní cestující si to už pamatují a občasný cestovatel použije idos či podobné.
OdpovědětVymazatMáte bod, že jste si všiml něčeho tak nenápadného, co asi většina lidí přehlédne, ale snad se shodneme, že nám to oběma moc logiku nedává, a jak píšete, tak by to musel objasnit někdo kompetentní.
VymazatKoukal jsem schválně na linku 073 , kterou dnes provozuje hlavně soukromá společnost ( Ústí nad Labem západ - Střekov - Velké Březno - Děčín), a když pominu, že už jezdí dokonce většinou také ze západního nádraží a všechny spoje v jiné vzdálené časy, tak tam nemůže o nějakých přípojích snad být ani řeč.
Jen se prostě domnívám, že v tomto případě nejde na tom západním nádraží o žádné velké časové rozpětí, vlak z něj může klidně po celý rok odjíždět ve 48. minutě, což zjednoduší řád a častý cestující si to bude pamatovat, aniž by ho něco překvapilo.
Tak jistě, také užívám internet a třeba i zejména při návratech z východu republiky babitron kvůli zpožděním, ale i na internetu si rád otevřu kromě ověření spojení klasický jízdní řád v pdf, který prostě jedním pohledem zabere celý den, všechny stanice i spoje, jakož návazné linky a má odjakživa pro mě své kouzlo. Hodně se hodí při plánování cest.
On je vlastně klasický jízdní řád v PDF takový hudební dirigentský part. Sice to není grafikon, ale tam prostě vidí člověk na jednom místě , co se na té trati vše děje. Dokonce se i stává, že vám najde výhodné spoje, které vám netový vyhledávač spojení vůbec nenajde.
OdpovědětVymazat