neděle 18. září 2016

Součástí Mělnického vinobraní 2016 byl Den PID a s ním přijely historické autobusy, aby posílily dopravní obslužnost.


Když se mělnická veřejnost dozvěděla několik dní před Mělnickým vinobraním, že do Mělníka zavítají historické autobusy, tak to způsobilo určitý poprask. Těch důvodů je celá řada. Schválně jsem do článku zařadil na konci i autobusy současné, které se od sebe vzhledově již mnoho neliší a svým designem nijak nevybočují z řady, To se ovšem nedá říci o autobusech z 20. století a navíc nás mnohé pojala nostalgie.


Původně, se v Mělnické radnici 2016/9 píše , že k nám měl zavítat také zde velmi populární autobus  Škoda RTO s vlekem Jelcz ( vyráběl se v Polsku), ale z toho bohužel sešlo. Ten nahradil starší autobus Škoda  RO bez vleku, jak se bylo možné dočíst na stránkách Ropidu. Hlavním nostalgickým tahákem pro většinu veřejnosti, se tak stal autobus značky Ikarus 280, který nese přezdívku .,,Harmonika". Ten zde v 80. letech 20. století provozoval  linku Praha-Mělník- Štětí a mnozí jsme měli možnost tímto autobusem mnohokrát jet. Nevím, jak tehdejší studenti, ale zpravidla šlo o jízdy jen za příjemnými a nepovinnými věcmi :-).


Že to byl autobus skutečně velký s obrovskou kapacitou, tak to je patrné již z obrázku, stejně tak, jako důvod jeho přezdívky. Oblíbeným místem mnohých a zvlášť mladších cestujících byla takzvaná točna. Tady v kruhu jste se zády opírali o krátká zábradlí a mohli jste si dokonale vychutnat každou zatáčku, či každičký hup na silnici, kdy se tu autobus zavlnil ( půlící čára kruhu).


Autobus Škoda RO je předchůdcem populárního  a nejčastěji modrobílého RTO z 50. let. Je možné, že jsem jej, jako žáček prvního stupně ZDŠ na starém autobusáku ve Fibichově ulici, nebo v ulici 28. října někdy zahlédl, ale to bych si tu opravdu vymýšlel. Myslím, že je k vidění i ve filmu Dovolená s andělem ( s Jaroslavem Marvanem).


Ostatně, teď mě tak napadá, že bych vás tímto mohl opět pozvat na asi 11 dílný seriál z listopadu 2011, který jsem věnoval dopravě na Mělníku i pod ním, se zaměřením na 70. léta a na stanoviště jednotlivých linek. Odkaz najdete v časové záložce vpravo.


Podívejte se na ten krásný interiér. To jsou sedadla, co ? Myslíte, že by dnes vydržela bez úhony ? Nejsem si jistý.


Autobus obsluhoval  mimořádnou mělnickou linku číslo 4, což byla taková posila MHD mezi Chloumkem a Velkým Borkem. Jezdil a v půlhodinových intervalech


Velice zajímavý je žebřík v zadní části autobusu, který umožňoval přístup na střechu, kam se dříve upevňovala i objemnější zavazadla, především kufry.
.


Součástí  Dne PID nebyly jen historické autobusy, ale také motorový vůz řady 831 ,, Kredenc ( 1949-1960) s označením M 262 a maximální rychlostí 90 km/ hod.  Toto je sice letošní foto ze stanice Mělník, ale nikoliv z Mělnického vinobraní. U jeho příjezdu, nebo odjezdu jsem včera zkrátka ani jednou nebyl, nebo nemohl být, ale díky archivu ho tady v článku máme :-).


Na nedaleké vlakové nádraží jsem se z autobusáku však vypravil a právě včas. Včerejšek byl zkrátka hrozný a Mělnickému vinobraní to neprospělo. Po dlouhých dnech sucha a horka si počasí opravdu umělo vybrat. Dalším mínusem bylo i to, že se konala vinobraní také v blízkých Litoměřicích, Roudnici nad Labem a spousta dalších akcí jinde. Kdo jste včera poslouchali třeba dopoledne Frekvenci 1, tak víte o čem píši. Dnes je to skutečně hodně o reklamě, jak jsem tak slyšel a Mělník mi tam nějak utekl.

Na snímku je výkonná lokomotiva společnosti IDS Cargo Voith Maxima ....https://en.wikipedia.org/wiki/Voith_Maxima , která má na starost přepravu mnohakontejnerových nákladních vlaků  z mělnického přístavu.


Takovou trochu škodolibou zábavou byla chvíle okamžiku. Zrovna, když na mělnické nádraží přijížděl vlak od Ústí nad Labem a lidé se chystali na nástup, tak přišla obrovská průtrž mračen a vše bylo v poklusu. Okapové žlaby nestíhaly pobírat vodu a na dvou místech ve stanici to dopadlo takto. Jak déšť polevil, vrátili jsme se na autobusové nádraží.


Tam také podle plánu přijely Karosy ( mělo jít o typy ŠL-11 a C 734) od Kralup nad Vltavou ( linka číslo 2), které jezdily v dvouhodinovém taktu. Tady bych měl dodat, že ,, harmonika" odjížděla do Neratovic ( linka číslo 1) každou hodinu.


,,Jo, soudruhu, když už máte ty nemístné poznámky, tak mi laskavě ukažte občanský průkaz ." :-))) Na nádraží se také objevili řidiči a policisté v dobových uniformách, aby se nakonec setkali i s těmi současnými strážci zákona :-).


Zatím si prohlédněte Karosy, a pak už nás čeká něco vskutku exotického.




Tak tady je ten divočák. Tahač Liaz s návěsem N080 obsluhoval zvláštní linku do Štětí s intervalem každé dvě hodiny a to snad dostalo každého příznivce veřejné dopravy :-).


Něco takového by člověk ani neznal, neviděl a je to důkazem toho, že stále je pro člověka něco nové a stále je co obdivovat.


Samozřejmě jsem fotil různé detaily a zároveň mě akce inspirovala. Pokud bude někdy něco blíže, tak to by sakra bylo, že bych ten vlastní snímek autobusu Škoda RTO ( samotný máme třeba v seriálu o dopravě), se zapřaženým vlekem někde nezískal :-)))) !



Ano, taková sedadla někteří pamatujeme a seděli jsme v nich :-).


Populární ,, vajíčko".


Abychom tu měli také nějaké snímky nových autobusů z posledních let a trochu více barviček, tak se podívejte třeba na tento červený autobus firmy Iveco, nebo ..


... na tento autobus. Autobusový vozový park je v současnosti v porovnání s určitými etapami jednoho typu vozidel kdysi nesmírně bohatý. Myslím, že už se v tom orientují jen opravdoví specialisté a zájemci.


A nakonec jsem si nechal jakýsi spoj běžné pravidelné linky do Prahy. Je tu obrovský rozdíl nejen několika desetiletí mezi onou ,, harmonikou" a tímto autobusem, ale i mezi důvody, proč jezdíme do Prahy. Kdo si ještě dnes vyjedete do Prahy do centra na procházku, na Letnou za Spartou, či za ..laciný peníz"  koštnout kdysi bývalé dobré pivo v pivnici U Fleků ?


Když jsem se tak vracel do centra, tak jsem na jednom bilboardu spatřil plakát člověka, kterého jsem před pár dny v jednom článku tady vlastně podpořil do senátu. A byl to trhák, protože to během několika dní přečetlo přes tři a půl tisíce lidí. Dávat fotku do článku, který má už svůj zenit za sebou je asi blbost. Pan starosta trochu zaspal. a tak dodatečně. Dodávám, že Soutok vyzdvihl práci pana starosty, nikoliv strany za kterou kandiduje.

A tím bych asi už tento víkend uzavřel, a jak zpívá Petr Janda s Petrou Janů .... A jedeme dál.

https://www.melnickevinobrani.cz/        https://www.isoutok.cz/    http://melnicek.cz/

1 komentář:

  1. Teda ta Liazka je fakt dobrej kousek... a celkove pekny napad - i pres dest si to lide urcite vychutnali.
    Z Ikarusu se mi dela blbe i ted, vadil mi ten smrad nafty a vydychany vzduch preplneneho autobusu - tocna pak dokoncila svoje ��

    OdpovědětVymazat