středa 28. září 2016

Fantastický netový projekt Mobilizace 1938, aneb den po dni očima jedinců. Program muzea na říjen. Festival ptactva dvakrát.

Opevnění najdete i  v nejvyšších partiích našich nejvyšších hor. Bunkry na úpatí Kotle.

Milí čtenáři, dnes si  volným svátečním dnem připomínáme Den české státnosti a zítřek patří mezi data, která jsou pro naši republiku z historického hlediska významná. Je dobré si ta data připomínat z několika důvodů. Vždyť na našem území žili vedle sebe a často i ve společných rodinách Češi i Němci, a to dokonce i pouhých 7 km od našeho Mělníka.

Mírové soužití však dokázal narušit člověk, který dovedně využil stávající hospodářskou i politickou situaci k tomu, aby se stal téměř národním hrdinou, a který zfanatizoval davy do válečného boje proti zbytku světa. Je to ukázka toho, jakou sílu může mít ve společnosti jedinec a vůbec nemusíme chodit tak daleko, ani tak vysoko. Na různých úrovních jsme pak svědky toho, kdy nějaká špatná a schválená rozhodnutí nadělala velké škody, které se pak těžko léčí. Pro Mělník je asi nejtypičtější škodou zásah na Karlově náměstí v roce 1976.

Nemusíme však hledět na betonová opevnění, jako na něco, co je třeba zničit, co snad hyzdí krajinu, ale můžeme na to koukat zcela opačně. Máme na svém území celou linii staveb, kterou vypracovali naši opravdoví odborníci, a která si spíše zaslouží uznání, obdiv i určitou hrdost. Vždyť sám velký nepřítel si opravdu oddechl, když získal naše území bez boje a řopíky mu byly prý noční můrou. Dodnes odborníci tvrdí, že důvodem, proč jsme nakonec bez boje rezignovali byl fakt, že jsme v tom zůstali takříkajíc zcela sami.

V této souvislosti, se mi chce říci, že máme vlastně tady u Mělníka, respektivě u Liběchova významné historické dědictví, které nese název Liběchovská příčka a táhne se na sever kolem Dubé, až do Lužických hor, kde kolmo navazuje na venkovní pás opevnění. Sám jsem kdysi našel web, kde máte všechny ty jednotlivé bunkry zakreslené v mapě, včetně s jejich popisem a označením

. Je jen škoda, že po takové té vlně nadšení, kdy různí dobrovolníci začali některé objekty zkrášlovat a dokonce v některých dnech otevírat veřejnosti, tak přišel velký útlum. U Dubé padl dokonce jeden zkrášlený objekt do rukou vandalů a zlodějů. A tak asi nejbližší opravdu krásné a důstojné řopíky, které vešly ve známost  najdete v obci Sazená a u Roudnice nad Labem. Snad každý autor, nebo průvodce se neubrání nějakému postesknutí a nebudu vyjímkou. Kéž bychom našli nějaké nadšence i zde na Liběchovské příčce, což by jistě byl zase další krůček k lepšímu turistickému ruchu v oblasti.

Když jsem loni navštívil obec Slup na Znojemsku, kam se jezdí hlavně kvůli vodnímu mlýnu, tak jsem byl nadšený, jak se obec snažila turisticky žít. Měli zde celý komplex řopíků, který byl dovybavený zbraněmi, oplocený, hlídaný, a když jsem si myslel, že bych si tam odskočil na prohlídku, abych zabil čas, než po polední pauze otevřou místní mlýn, tak jsem zjistil, že by to bylo na dalších 45 minut pěšího chození s průvodcem, což jsem si z důvodů plánů i času již ani nemohl dovolit. Mimochodem, krásné řopíky jsem letos na jaře objevil na cyklotrase mezi Ústím nad Labem a Děčínem, kde nám u Valtířova také vyrostl jeden oplocený pomalovaný řopík s nějakými těmi protitankovými ježky, a pro turisty s opravdovou denní otevírací dobou.

V roce 2013 uplynulo výročí 85 let od mobilizace republiky a při této příležitosti, se zrodil projekt, který by neměl upadnout v zapomění. Je to unikátní zpracování dějin z roku 1938 od 1. září do 11. října, kdy můžeme celou situaci vnímat z pohledu lidí různých profesí, nebo i vojenských hodností. Dílo ( čtení pro každý den) se mi tehdy tak líbilo, že se k němu nyní ve článku vracím, abych jej oprášil a jsem rád, že na netu stále žije a nestalo se, jako celá řada jiných výtvorů minulosti již jen neexistujícími stránkami.

Pokud již postrádáte na stránkách Soutoku program Mělnického regionálního muzea Mělník, pro měsíc říjen, tak vězte, že právě přichází. Tentokrát jsem opravdu vydržel držet program pod pokličkou až do doby, než to bude skutečně aktuální :-)). Mimo tradičních výstav na Mělníku tu máme také jednu ranní procházku za ptáky u  Veltrus. Festival ptactva, se tedy koná  1.10. u Mělníka a 2.10.  u Veltrus.

Regionální muzeum Mělník
      náměstí Míru 54, 276 01 Mělník
      příspěvková organizace Středočeského kraje

říjen 2016

14. 7. –  30. 10. HAFani! – Pes je přítel člověka i muzejníka! Výstava hraček pejsků s interaktivním koutkem pro děti. VÝSTAVA PRODLOUŽENA DO 30. 10. 2016!
28. 10. Den Středočeského kraje – prohlídky s Alíkem Balíkem a tvořivou dílničkou, slavnostní předání cen vítězům
letní soutěže „Hledá se Brok a jeho parta“.

23. 9. – 30. 10. BÍLÁ TEMNOTA. Drogy. Cesta tam a zpět - Výstava z cyklu sociálně preventivních projektů tentokráte zaměřená na drogovou problematiku.
27. 9. – 30. 10. Drogy. Cesta do pekel - výstava prací žáků výtvarného oboru ZUŠ Mělník pod vedením PaedDR. Ireny Wenkeové ve spolupráci s Programem prevence kriminality Města Mělníka. Vstupní prostory.

1. 10. Festival ptactva na Mělníku – ornitologická vycházka - sraz v 8:00 před muzeem
2. 10. Festival ptactva Veltrusy - sraz v 8:40 před železniční stanicí Nelahozeves,
více informací na www.muzeum-melnik.cz

4. 10 – 30. 10 Příběhy duše - výstava nestátní neziskové organizace Fokus Praha. Akce je součástí Týdnů duševního zdraví.  Muzejní kavárna

13. 10. Hildegarda z Bingenu, nejvzdělanější žena středověku - přednáška o benediktinské abatyši
z 12. století, která se zvláště v německy mluvících zemí stále těší značné popularitě. Hildegardin pronikavý intelekt zasáhl do mnoha oborů, zajímala se mj. o přírodu a léčivé účinky bylin. Cenné poznatky z jejích spisů načerpali i badatelé v oboru dějin vinařství. Přednáší pan Miroslav Lír od 17.00 hodin v kavárně muzea.

17. 10. Mezinárodní den archeologie – muzeum pořádá komentovanou procházku pro archeologických lokalitách v centru Mělníka objevených v rámci revitalizací města. V pokladně muzea pak budou vystaveny exponáty nalezené v rámci těchto revitalizací prováděných v letech 2009 – 2011. Sraz v 10:00 před muzeem.

19. 10. Houby teplomilných doubrav - přednáška Mykologického kroužku Mělník. Přednáší Stanislav Tutka
v kavárně muzea od 17:00 hodin.

28. 10. Den Středočeského kraje – zábavný program pro malé i velké návštěvníky:

9:30 výstava HAFani! - komentovaná prohlídka s Alíkem Balíkem a tvořivou dílničkou
11:00 slavnostní předání cen vítězům letní soutěže „Hledá se Brok a jeho parta“
14:00 Vlci – promítání unikátního dokumentu o návratu vlků do Čech, prezentace odborníka na šelmy ČR Jiřího Beneše, diskuze…vhodné i pro větší děti
9:00 – 17:00 prohlídky nově otevřené výstavy dobových hraček z let 1900 – 1980 v expozici historických kočárků

ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA!
Srdečně zveme také do stálých expozic!
Celoročně otevřeno:
Historická expozice: Nahlédnutí do středověkého města, Měšťanský a venkovský interiér, Všední život obyvatel venkova, Příroda Mělnicka, Vinařství (část umístěna v původních středověkých sklepích)
Historické kočárky – téma: Vánoce 1890 – 1900, kolonáda 1900 – 1910, piknik 1920 – 1930, odpoledne v parku 1930 – 1940, válečný interiér 1940 – 1945, dětský pokoj 1950 – 1960 a návštěva zdravotního střediska 1960 – 1969.
Kavárna a víno
Muzeum nabízí svým návštěvníkům také ochutnávku kvalitních českých vín.
Skupiny mohou po předchozí objednávce degustovat víno v původních středověkých sklepích z 2. poloviny 14. století. Na jednotlivce čeká stejný sortiment vín v muzejní kavárně, která láká i příjemným posezením na historických hradbách.

Otevírací doba muzea: úterý – neděle 9.00 - 12.00 a 12.30 - 17.00 hodin

Regionální muzeum Mělník, příspěvková organizace Středočeského kraje, náměstí Míru 54, 276 01 Mělník, tel.: 315 630 936 – pokladna; 315 630 922 – sekretariát, fax: 315 622 158,
muzeum@muzeum-melnik.cz www.muzeum-melnik.cz, Facebook: Regionální muzeum Mělník