neděle 15. května 2016

Mělníkem dnes proplouvala největší výletní loď všech dob Elbe Princesse. Velká fotogalerie.

Milí čtenáři, na konci dubna prolétla téměř všemi médii zpráva, že se po Vltavě a Labi vydá z Prahy do Berlína největší výletní loď, která bude další linkou zahraničních cestovních společností operujících u nás. To byla samozřejmě i zajímavá zpráva pro mě, avšak protože se jednalo o pracovní den, tak bylo třeba toto odložit.
Jak to jen udělat, aby člověk věděl, kdy tudy loď pojede ?
Nejprve si najdeme webové stránky společnosti, kde si vyhledáme nejbližší termín zájezdu. Jedná se o devítidenní akce mezi Prahou a Berlínem .... http://www.croisieurope.travel/en-gb/cruises/pgb_pp-prague-berlin-cruise-vltava-and-elbe-rivers

Na zmíněné adrese například vidíte program účastníků jedoucích od Prahy, a pak už stačí kliknout na termíny. Pozor, těsně před jízdou už mizí termín z webu, jako zastaralý !

Jestli-že akce začíná například v pátek 13.5. v 18 hodin, tak v sobotu účastnící prohlíží hlavní město a v neděli ráno asi v 7 hodin odplouvají z Prahy. Dostal jsem posledně zprávu, že tudy loď prý proplouvala v 15 hodin, ale jak sami vidíte, tak jsem došel podle kanálu k hořínským komorám před 14 hodinou a už se otvírala vrata komory. Než jsem stihl vyběhnout po schodech a pořídit shora fotky lodi v komoře, tak už jí tam byla jen půlka. Pospíchal jsem tedy opět dolů a dokonce jsem se po mnoha letech donutil ke zrychlenému poklusu podle lodi :-).

Loď je přes 95 metrů dlouhá, 10.5 metru široká, ale pojme jen 80 cestujících. Někde jsem četl srovnání s kolesovým parníkem Vltava, nebo Vyšehrad, který je podstatně menší, ale pobere asi 320 pasažerů. Ostatně, zájemce o výletní plavbu na této lodi, jež sluje Elbe Princesse ( Labská princezna) zaplatí v přepočtu přes 50 tisíc Kč.

Jak hledat Labskou princeznu, když začíná v Berlíně ? Tady jsou skvělé stránky  http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3864942/imo:0/mmsi:226011460/vessel:ELBE%20PRINCESSE

..., kde se dozvíte kde se loď nalézá. Nevýhodou je, že tam je skoro celý svět včetně moří, jen  Česká republika chybí. Proto si musíme ohlídat čas příjezdu a odjezdu v městě Drážďany.

Loď některé dny stojí v přístavištích vybraných měst a třeba i na palubě probíhá zábavný program, ale některá města na trase jen proplouvá a pluje i za noci. To vše se ostatně dočtete na zmíněných stránkách společnosti.

Při cestě do Berlína staví na noc tuším v Litoměřicích, Drážďanech a Magdeburgu. Při zpáteční cestě v Brandenburgu an der Havel, Drážďanech, v Litoměřicích je odpoledne ( prohlídka města) a dočítám se jen, že zábavu na lodi bude pořádat posádka  a na druhý den ráno loď odplouvá z Kralup nad Vltavou do Prahy

Ve vyhledávání lodi na našem území však nejsme také tak úplně bez šance. Na stránkách http://www.lavdis.cz/ dole běží pásmo záběrů webových on-line kamer na Labi od Střekova, až kamsi po Kolín. Loď tak můžeme vidět, pokud je zrovna někde v komorách. Stejně tak je dobrá známá kamera na naši věži : http://www.zvonici.cz/obsah/webkamera-komory Tady je jen škoda, že není možnost přiblížení a také zmizela záznamová služba, která vám umožnila spatřit, co kdy v kolik hodin pod Mělníkem plulo. To jsem zkoušel použít při nevyzpytatelné plavbě mladých hochů z Nymburka, kteří se chtěli dostat na plavidle z pet-lahví do Hamburku. Myslím, že v červnu 2013, nebo 2014. Ten čas strašně letí.

Hlavním pohonem lodi jsou dvě obří kolesa na zádi, která umožňují, že i v období snížené hladiny vody může loď plout a má také minimální ponor. Není tedy tolik závislá na stavu vody v řece a toto řešení má mít své největší výhody právě v problematické oblasti města Děčín, kde se vedou velké diskuse kolem případného nového jezu. Nízký stav vody bývá také v Drážďanech, kde především uvízlo několik našich nákladních lodí. Jinak je to oblast s velkým provozem výletních kolesových parníků.

Historický záběr. Labská princezna před Mělníkem.

Pod starým mostem byla obě kolesa v klidu a důvod byl překvapující.

Pro mě z neznámých důvodů zde loď asi na 15 minut kotvila a část cestujících přesedla do připravených autobusů. Možná se mohl člověk nějak zeptat, kam -že pasažéři této francouzské lodi vlastně jedou, ale sotva jsem po tom klusu dechu popadal a už jsem měl skoro 80 záběrů.

Loď zde pobyla asi od 14.15 do 14.30 hodin a já se ještě pokusil o nějaké atraktivní záběry.

Penzista na výletě :-)))).

Zde je shrnuto právě to, co jsem zde již psal. Včera jsem potkal nepatrně kratší loď, ale o té příště.

Pár detailů, včetně lodního zvonu.

A máme tu slavný pohled. Mělník a Labská princezna !! Snad to někdo využije na propagační materiál :-).

Ještě jeden pohled na pohon a ....

... pokochejme se, jak pluje loď vstříc krásným místům našeho severozápadu. Na obzoru je televizní vysílač Buková hora ( cca 40 km odtud) a pokud přímku prodloužíme na 87 km, tak tam bude další televizní věž Dresden-Wachwitz. ( seriál září 2012- Na kole do Drážďan a zpět za jeden den, který jsem tu nedávno upravil na nový jednorázový článek. http://soutok.blogspot.cz/2016/04/v-jednom-clanku-na-kole-podle-labe-z.html )

To je od Labe vše, ale ještě se k lodím na něm v jednom článku vrátím.