sobota 26. ledna 2019

RMM v měsíci únoru. Tento únor má prý jednu zajímavost. Záliby na zimu: Naše bývalá Podkarpatská Rus vypadá dost zajímavě. Vlakem z Děčína do Drážďan.




Stalo se téměř tradicí, že Soutok na konci měsíce předkládá čtenářům souhrnný přehled akcí v místním RMM na měsíc příští a jinak tomu není ani nyní. Určitě se podíváme na některé akce podrobněji, ale v tomto článku to bude jenom ten klasický měsíční přehled.


Únor roku 2019 má být měsícem vyjímečným. Jak se můžete dočíst níže, tak každý den budeme mít v únoru 4x, což se prý příště stane až za 823 let :-). Na co také někdo nepřijde,že ? Ale, teď koukám, jaký mám letos nedokonalý kalendář. Loni jsem měl snad u každého dne napsané, co máme zrovna za mezinárodní den. To někdy člověk žasl, co všechno má svůj mezinárodní den, a jakou může mít také někdo vlastně práci.


Pojďme ale konečně k pořádnému téma. Loni jsme si připomínali 100 let republiky a moje generace je přece jen více zvyklá, že ta naše republika končila politicky mnohem dále, až za Košicemi. A nejednou mi přišlo trochu líto, že nám tam chybí na té krásné mapě, kterou namalujeme zpaměti i se svými výběžky takový ten ocásek plný docela libozvučných názvů městeček a vesnic.

Tak samozřejmě, Podkarpatská Rus k nám patřila v letech 1919 - 1939 a bývá označována za nejchudší část tehdejšího Československa.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Podkarpatsk%C3%A1_Rus

A i dnes, se o ni hovoří, jako o velmi chudé zemi, kde je však zachována krásná panenská příroda, která teprve až v posledních dvou desetiletích nesměle vítá turisty především i od nás. Naopak, tak jako z celé Ukrajiny, tak i z bývalé Podkarpatské Rusi jezdí mnoho lidí za prací k nám do Čech a pokud se zajímáte o autobusovou dopravu, tak mnoho linek odtud jezdí právě tam.

Nechci tedy říci, že zrovna z Mělníka, ač tudy také jedna linka kdysi jezdila ( seriál o dopravě z roku 2011), ale kdo jste loni v květnu četl články z Mladé Boleslavi, tak tam jsem ty spoje tuším dokonce vyfotil a dal na web.

Jest-li měla naše republika vzdušnou čarou od západního města Aš na východní hranici Slovenska zhruba 750 km, tak na východní hranici původního státu k městečku Jasina to bylo něco málo přes 1 000 km.


Čtenář se také dozví, že bylo možné se dříve dostat z Prahy do Jasiny přímými vlaky, ale to už je všechno minulost. Nedávno jsem tu zmínil v jednom článku, jak se také dá v nevlídném počasí sedět doma v křesle a přesto cestovat. Takovou možností je například služba Google maps a Google street.

A tak mě tak napadlo, že vlastně žijeme takovými představami a přitom ani nemáme představu, zda tam jsou opravdu mezi obcemi obrovské vzdálenosti, pustá divoká strašidelná krajina a někde dokonce jen pouhé prašné cesty.

A jaká je pravda ? Zíral jsem. Prohlídku jsem začal hned na kraji Rusi v Užhorodě a město se mi jevilo, jako směsice architektury, která je velmi pestrá a často v městské zeleni. Pokračoval jsem po známé mezinárodní silnici E50  do Mukačeva a viděl jsem poměrně širokou rychlou silnici s mnoha benzínkami i výhledy do kraje, která ani trochu nenasvědčovala tomu, že by člověk projížděl nějakým zaostalým zapomenutým státem.

I Mukačevo nabídlo mnoho architektonických památek včetně centra, které si nijak nezadá s městy u nás a docela působilo útulně. Odtud již vedla cesta po H-09, která je považována za vůbec nejdůležitější silnici tohoto území do Chustu, nad nímž najdete trosky tamního hradu s krásným výhledem do kraje. Zbytek cesty do Jasiny vede stále podle řeky Tisy po místy hodně spravované a občas i úzké silnici, ale přes zajímavě vzhlížející vesničky i městečka, kde potkáte hodně kolařů i občas nějaký ten povoz.



Příroda podle Tisy je však krásná a v místech, kde silnice mění směr k severu a odpoutává se od rumunské hranice, se zvlášť zařezává mezi vysoké pohádkové zaoblené a zalesněné kopce. Chtěl jsem sem dát nějaké fotografie, ale mohl bych se dostat do nějakých nepříjemností s autorskými právy a ještě zcela zbytečně.

 Každý si to může užít na netu. Mimochodem, ono se samozřejmě dlouze píše o tom, co se smí a co už nesmí, ale kdo tomu má rozumět ? Opravdu stačí jen uvést zdroj? Zkrátka, raději si nedělat zbytečné problémy.

Pravoslavné kostely jsem tedy dodal, jako kulisu článku od nás, ale těch tam tedy opravdu je mnoho a jsou krásné. Na druhou stranu nutno říci, že se některé jiné kostely podobají zase těm u nás.

Tak to vidíte, venku je nevlídno, máme tady to otravné zimní období s krátkým letním dnem a přitom není problém se někam podívat a třeba i doladit představy u státu, který je tak nějak mimo největší turistické zájmy, ale historicky je část území spjata s naší republikou.




A pokud vás nebaví klikat do mapy po nějakých 100 metrech reality a v zatáčkách občas točit volantem :-), tak si pusťte po dlouhé době zase web ...
http://pohledzvlaku.cz/

...., kde je konečně zase další nová trať. A věřte tomu, nebo ne, ale pokud jste se teď svezli lodí Rio 2, které dnes nakládají v Děčíně již podruhé šrot do Drážďan a v sobotu tam popluje znovu ( asi 5 hodin plavby), tak teď to můžete vidět ze železnice a je to na 40 minut.


http://pohledzvlaku.cz/?trat=decin-hl-n-dresden-hbf

Žádné komentáře:

Okomentovat