Už od roku 2004, se rozhodně vyplatí sledovat všechny novinky, se kterými přichází každoročně České dráhy. Kde ? Alespoň na internetu, když už necestujeme vlaky a tudíž nemáme přístup k volným brožůrkám ve stanicích, či ve vlaku. Stránky jsou http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/default.htm
Řada lidí se chlubí tím, že nejeli už 20 či 30 let vlakem, nebo že to je nějaká hrůza, při které stále skřípají brzdy, vagony poskakují přes výhybky, anebo se vlak líně táhne, jako šnek. To už dávno není pravda. Naopak, na železnici je třeba vidět výhody a zapomeňte, že existují běžné obyčejné drahé jízdenky. Když se podívám, co stojí jednosměrná jízdenka pro osobu z Mělníka do Litoměřic ( cca 60 Kč), nebo do Ústí nad Labem ( 95 Kč), tak to rozhodně žádné lákadlo k výletu není.
První slavnou jízdenkou byla víkendová rodinná jízdenka SONE+ , která se narodila v roce 2004. Tehdy jste mohli s celou rodinou vycestovat do Drážďan a zpět za pouhých 130 Kč, nebo rychlíkem do Řezna a Pasova za 360 Kč. To vše dnes stojí více, jako všechno, ale přibyly nám navíc krásné a levné speciální jízdenky pro jednotlivce i rodiny na každý den v týdnu. Vždyť se můžete dnes toulat kterýkoliv den v týdnu po Středočeském kraji za 250 Kč, po Ústeckém za 200 Kč a po Libereckém dokonce za 160 Kč. Ba co víc, za stejný peníz můžete cca 50 km do Německa i Polska. V ceně se myslí samozřejmě i návrat domů.
Ovšem letošní hit je opravdovou bombou a málem bych ho propásl. Ani jsem tomu nechtěl věřit, že je to skutečně pravda. Jízdenka na léto, jak se ji říká, stojí nás běžné občany, kteří nemáme potřebu jinak někam jezdit a nepotřebujeme slevové průkazy rovných 1 190 Kč. Ve stanici budete při jejím zakoupení požádáni o občanský průkaz a při kontrolách ve vlacích ji budete ukazovat souběžně s občankou, neboť je nepřenosná na jinou osobu. Jízdenka platí 14 vybraných dní od první cesty do konce prázdnin ( 31.8.2014) a každému je jedno, kdy a kde budete jezdit. Pokud chcete mít hned ze začátku pocit, že se vám opravdu vyplatila, či téměř zaplatila, tak si udělejte první výlet někam hodně daleko. Ostatně, tohle je skutečně jízdenka, kdy máte jedinečnou příležitost poznávat vzdálené končiny České republiky, aniž by jste si museli říkat, co ten benzín stál peněz a o únavě a nárocích na řidiče v hustém provozu ani nemluvím.
Na první cestu jsem vyrazil v 5.40 hodin ráno z Mělníka. Samozřejmě, že zavazadlo nepostrádalo vše potřebné pro případ nudy, ale zatímco mnoho lidí i spí, nebo poslouchají hudbu, či si čtou, tak dávám přednost dění za oknem. V 6.40 jste potom už v 70 km vzdáleném Kolíně a octnete se v trochu jiném světě, aspoň pokud jde o železnici. Od této chvíle budete mít pocit, že jste v letadle a rozhlas vás bude vítat ve třech jazycích na palubě vlaku. Dozvíte se třeba, co je k mání za nabídku v jídelním voze a občas kolem projede s vozíčkem i restaurační obsluha, která vám může někdy ušetřit i kroky. Zásuvka na 230 V, možnost připojení k internetu, bodové osvětlení, tak to je dnes samozřejmost ve vlacích Ex.
Jelikož můj vlak EC 73 Smetana zastavoval po Praze až v Pardubicích, a pak v České Třebové, tak jsem byl nucený pokračovat z Kolína spojí EC 143 Odra a přestoupil jsem raději až v České Třebové. Líbilo se mi totiž, že je ve vlaku dostatek míst, klid a pohoda. Ale, ono to bylo překvapivě stejné i po přesednutí do EC 73 Smetana, který jel jinak na jih Vídně. Tedy, on jel až do Wiener Neustadt, což je ještě podstatně jižněji, ale zůstaňme orientačně u té důležitější a známější Vídně.
Vlaky jsou dnes standartně vybavené časopisem ČD pro vás, ale hlavně vlakovým průvodcem. Tady se dočtete, ve které stanici bude vaše spoj v kolik hodin a co odtamtud kam dále ještě odjíždí. Náhled vidíte o dva obrázky výše.
V Brně jsem byl v 9 hodin. Podle jízdního řádu, se má sice čekat na přípoj v Kolíně asi 15 minut a u Pardubic mám poznámku 25 minut, ale ve skutečnosti se tyto přestávky o něco zkrátí, což je mnohdy z důvodů vylepšování některých úseků na koridoru. ( Napřímení tratě, menší poloměry zatáček).
Ve vlaku nechybí ani prostory pro uchycení jízdních kol, ale ČD dnes provozují celou síť půjčoven jízdních kol. Na vrchním snímku máte monitor s vyobrazením nejbližší stanice a stanic dalších. Krom toho jste upozorňováni rozhlasem.
Po čas jízdy v rychlíku do Vídně vám monitor střídavě ukazuje rychlost vlaku. Vůbec to nepoznáte. Některé dnešní lokomotivy na našich tratích mohou jet až rychlostí 200 km/ hod , ale nemáme uzpůsobené tratě. Nejrychleji to frčí po koridorech a povoleno je 160 km / hod.
Zde jsem již v 9.55 v cílové stanici v Břeclavi. Vlak, který je na cesty do Vídně nasazován táhne rakouská lokomotiva Taurus. Na vrchním obrázku ji vidíte v barvách společnosti ČD.
To samé v rakouských barvách OBB.
Ale, i ČR má svoji nejrychlejší lokomotivu. Tou je E 380 s maximální rychlostí 200 km.
Já si potom udělal takovou malou asi 21 km dlouhou pěší procházku po Lednicko-Valtickém areálu, kam mě ještě vezl 12 minut autobus, ale, to by už byl úplně jiný článek. Přiznám se, že ten areál je slavný hlavně díky antickým vyobrazením, vínu a nádherným rozhledům, ale tahle socha u okénka výdejní stanice jízdenek v Břeclavi měla něco do sebe :-). Kája Saudek by byl možná nadšen a vy o to více, že s jízdenkou na léto vůbec k žádným pokladnám už nikde chodit nemusíte ;-):-).
No, konečně je tam ta nejvyšší možná cifra a zpoždění padlo. Cestou zpět v našem vagonu byl monitor vypnutý, a když jsem si to před Pardubicemi šinul k výstupu, tak jsem ji na poslední chvíli stihl.
Tady jsem neodolal a vyfotil hlášku, která vás upozorní, zda opravdu máte sebou všechna zavazadla.
V Pardubicích mají ve stanici takovou pěknou mapu, která vás buď motivuje, nebo vás potěší, že to leckde znáte, a že je u nás krásně. Tak, pro úplnost ještě dodávám, že v 18 hodin byl člověk ještě v jihovýchodním cípu republiky a ve 22.12 už v Mělníku. Vložená investice byla ze dvou třetin splacena, dní na cesty je ještě dost a příště třeba hodíte Beskydy, Podyjí, nebo jen něco v Čechách. A vidíte, že máte čas i na auto. Tak není to snad dobrá jízdenka ? Jak dlouho, než ji zase někdo zdraží, nebo zruší ??
SŠ.
Žádné komentáře:
Okomentovat