neděle 31. března 2013

Hloupé České dráhy. Cestování vlakem je pro znalce také mnohdy velmi výhodné.


Chcete jet opravdu levně do Německa či Polska? Chcete se levně toulat po Středočeském či Ústeckém kraji? To nemusí být problém. Jízdné dole.

Není snad u nás instituce, která by byla často v médiích tak očerňována, jako jsou České dráhy. Lidé otráveně sedí v čekárně a stojan na stěně je nabytý měsíčníkem, který je zcela zdarma a i tak ho nikdo nečte. V myslích lidí vládne představa, že je železnice drahá a jen nutným zlem pro přepravu. A lídři společnosti dělají věci, nad kterými i příznivci železnice kroutí hlavou.

Když nahlédnete do časopisu, tak se kromě zajímavého cestopisu, několika receptů, rozhovorů s filmovou hvězdou a pár zajímavých věcí dozvíte, jak je super jezdit Pendolinem z Prahy do Ostravy, jak jsou důležité naše mezinárodní koridory, jak je užitečné si zařídit spoustu výhodných průkazek pro různé slevy, jak je dobré jezdit do zahraničí především nočními vlaky, jak to všechno stojí kolikrát jen pouhých 30-50 euro, no zkrátka  pro řadu lidí skutečně ptákoviny.

Když se pak podíváte na samotný web ČD  http://www.cd.cz/default.htm , kde vám má být podána informace na základě cílové destinace vašeho zájmu, tak to je neuvěřitelný seznam nabídek, kde se až po mnoha kliknutích dozvíte podmínky, mapku oblasti, na kterou se informace vztahuje a konečně i cena. Když si to necháte poradit někde na nádraží, tak vám něco prodají ( nemusí to být pro vás zrovna to finančně nejvýhodnější), a když si budete to nejlepší pro vás chtít najít sami na webu, tak zjistíte, že pro jednu informaci zapomenete druhou. Málokde totiž narazíte na nějakou přehlednou nabídku a tento systém vlastně není nastaven pro náhodné plánování výletů, ale pro uspokojování konkretních požadavků. Zkrátka, nabídky pro zákazníky ČD jsou až moc složité a je jich moc. Přesto, kdo je zná, tak některé stojí opravdu za užívání. A jsme u jádra problému. Díky té složitosti se jimi nechtějí cestující zaobírat.

A tak je dobré vědět, že ten, kdo jezdí vlaky jen příležitostně na výlety a nemá žádné výhody a slevy, tak se mu ( jedinci) do nějakých 100-200 km zpravidla žádné speciality nevyplatí a drobné úlevy na jízdném přijdou sami, ale není to tak pravda.... Pak už to začíná být zajímavé.

Každý den si můžete za 550 Kč zakoupit lístek, který vás až do půlnoci opravňuje k cestování po celé republice běžnou druhou třídou i v rychlících. A že máte příbuzného v Příbrami? Tak na to jsou zase jízdenky, na které můžete do půlnoci jezdit po vybraných regionech. Ta na Mělníku platí pro Středočeský kraj a stojí 225 Kč. Ale pozor, Mělník má podle mapky zvláštní výsadu a tak se můžete za 200 Kč toulat třeba celý den i po Ústeckém kraji. Po Liberecku se jezdí dokonce jen za 150 Kč, stejně, jako po Karlovarsku. Ale to už je nutné koupit lístek v Lípě,Doksech apod.

Jenže tu máme i jízdenky přeshraniční, které platí obvykle cca 50 km za hranice a je na nich zvláštní to, že se vážou i na český sousední kraj. Jmenují se tady nejblíže k nám ..Labe-Elbe, Libnet a Egronet. Na 1 Egronet může cestující z Karlových Varů ráno odjet do Smrčin ( oblast západně od Chebu), večer se vrátit a to za pouhých 150 Kč a kolo zdarma. Podobně jsou na tom občané v Libereckém kraji. Tam to pro jednoho stojí 160 Kč, 2-5 osob skupinová za 320 Kč a kolo 90 Kč. Za ty peníze můžete třeba z Doks až skoro do Braniborska ( mapka).

Nás nejvíc zajímá jízdenka Labe-Elbe, která je stejná, platí od Mělníka až cca 60 km za Drážďany a stojí 200 Kč, 400 ( 2-5 osob), 90 kolo. Čili, stejný princip. Zahraniční jízdenky neplatí do půlnoci, ale dokonce až do 4 ráno.

 A pak tu máme ty známé skupinové víkendové jízdenky SONE+, které platí s příponou DB či PL až 50 km za naši hranici a stojí 700 Kč od nás. Ale pozor! Zase se můžete okrást. Mělník je v regionální mapce jízdenky Labe-Elbe, čili je sousedním regionem se Saskem, a tak by vás ( 2 dospělí+ až 3 děti) výlet například  do Dražďan a zpět měl stát pouze 350 Kč. Tolik zaplatí zájemce v Ostravě například při výletu do Oswietimi, ale pro vás z Mělníka už 700 Kč.

 Pokud se vydáte o víkendu třeba z Liberce do Polska či Budyšína, tak to máte jen za 300 Kč. Ovšem, to jsou jízdenky víkendové skupinové, proto musíte mít někoho sebou, nebo vám půlka lístku propadne. Jejich rozsah platnosti na mapce je trochu omezenější, než u nahoře zmíněných denních jízdenek pro jednotlivce a skupiny, a to až o 50 km kratší. Zajímavé jízdenky máme i s Rakouskem v oblasti Dunaje, které mají být přínosem našim rekreačním cyklistům mezi Vltavou a Dunajem.

Tak co, není to tak trochu zbytečně složitý blázinec pro nedůvěřivé cestující, kteří nechtějí nic složitě studovat?  Není to hovadský přístup, kterým si ČD i samo ubližuje ? Je rozumné propagovat dálkové spoje v hodnotách eur, které vyjdou dráže než autobusová přeprava?

 Tento článek jsem napsal proto, protože zde už více jak rok propaguji stále stejné heslo: Dobré věci, které mohou být pro obyčejné lidi fajn, tak často i časem umírají pro neznalost jedněch a blbost druhých. To ostatně někdy vidíme i právě na železnici, kde zruší lokální trať, vytrhají koleje, a pak ji chtějí po letech obnovit, nebo provozovat muzejní turistický provoz.

SŠ.

4 komentáře:

  1. No v tom aby se prase vyznalo :-(

    OdpovědětVymazat
  2. Myslím, že je někdy problém zjišťovat, kdy je lepší jet za normální jízdné, a kdy už máme vyžadovat speciální jízdenku.

    Poslední dobou jsem po republice vlakem necestoval, ale na jednodenní výlety do nedalekého zahraničí to špatné není ( ty speciálky) a už vůbec ne z pohraničí.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak nevím, zda je to nějaká telepatie, ale ČD v posledním výtisku na poslední stránce zveřejnila v malém obdélníčku přehled ceny rodinných víkendových jízdenek pro celou republiku a cestování v rámci jednotlivých krajů :-).

    OdpovědětVymazat
  4. Jednu důležitou věc jsem zapoměl. 1.) nejde samozřejmě o jízdenky pro jednotlivce a speciály za hranice (Libnet,Labe-Elbe....) 2.) ČD neustále propagují zakoupení průkazek (s fotografií), které znamenají často 25 procent slevy z běžného jízdného. Jenže, taková investice má smysl pochopitelně jen pro pravidelného uživatele.

    OdpovědětVymazat