Když se něco slíbí, tak se to má dodržet a já toto dodržím rád, protože mě to samotného zajímá. Konečně se tedy letos podíváme na některé plavební řády výletních lodních linek v blízkosti našeho města. Vždyť jsem již něco v dávné minulosti vyzkoušel, a tak to jsou vzpomínky i případná inspirace. Vítejte v sezóně 2024 !
Z hlediska mělnického cestovatele je asi nejvýznamnější výletní lodní linka číslo T91 , která je součástí platnosti jízdních řádů DÚK. Důvodů je hned několik. Těžko najdete někde za takové krásné peníze výlet lodí, který bude tak dlouhý, tak levný, a tak dobře dostupný i další, především železniční dopravou.
Hned první stránka je takovým všeobecným přehledem, kde se dozvíte kdy jaké spoje mezi kterými městy v jednotlivých měsících plují a není překvapivé, že nejsilnější sloupečky patří letním měsícům, kdy plují i ty nejdelší spoje. Pro nás jsou nejzajímavější asi tři spoje, o kterých si povíme níže a hlavně nezapomeňte, že celodenní jízdenku DÚK zakoupíte již na našem železničním nádraží za momentálních 170 Kč.
Je tedy úplně suprové, když si ráno na našem železničním nádraží zakoupíte celodenní jízdenku DÚK, která vám po celý den bude platit na lodi i ve vlacích. Na tu se odvezete do Litoměřic na nádraží, odkud je velmi pohodlná cesta parkem mezi řekou a železnicí až k místnímu přístavišti výletních lodí. Odtud vás čeká vskutku parádní dopolední plavba se sluncem v zádech, kterou můžete leckde přerušit, nebo doplout na poledne do Ústí nad Labem. Cestu jsem absolvoval v roce 2008 a nafotil z ní tolik fotografií, že to vydalo na čtyři díly, které jdou v časové záložce hned po sobě.
Zde již snadno přejdete přes komoru a vodní elektrárnu z Vaňova do Střekova na vlak domů. Jiná možnost je odjet například do Litoměřic, a jak vidíte, tak jedna spoj pluje k nám pod Mělník. A pak je to plavba pro opravdu silné nátury. Ta začíná odpoledne při dostatku kapacity pod Mělníkem, končí ve 21 hodin v Ústí nad Labem , odkud posledním železničním spojem dojedete v půlnoci na Mělník.
Těch variant je více, ale ty poslední dvě navrhované umožňují cestu dotýkající se přístavu u nás. Obecně se celá linka dělí na dvě části a leckdo považuje část mezi Litoměřicemi a Ústím nad Labem za zajímavější, ale i díky webu s on-line kamerou na lodi Rio 2 a vlastnímu cykloprůzkumu z dubna 2012 mohu doporučit i část mezi Mělníkem a Roudnicí nad Labem, která je pro nás místní jistě zajímavá. Prostřední úsek trasy je plný zeleně, polí i nízké dopravy, což může u některých jedinců způsobit ten pocit nezajímavého terénu. V každém případě jde zřejmě o nejlevnější plavbu na našich řekách a tady platí věta : ,, Za málo peněz hodně muziky."
Jen ještě doplním, že na trase jsou také opuštěná mola z časů, kdy se z Mělníka plulo do Dolních Beřkovic a molo máme i v Horních Počaplech, které byly tuším jednu sezónu vyjímečně cílovou stanicí linky z Ústí nad Labem. Tato mola jsou několik let mimo tyto linky, ale občas slouží vodákům.
A jsme doma. Po lodích z Děčína a z Nelahozevsi, se nakonec stala loď Fidelio naši takzvanou domácí lodí. Co je nového ? Oproti loňsku se také celkem nic nezměnilo. Nechci teď hledat, zda loni končila loď v Zelčíně, nebo dále, ale pojďme na věc. Loď nabízí tři výletní programy. Jsou to dvouhodinové plavby z Mělníka do Obříství a zpět, nebo do Chramostku a zpět. Obě plavby stojí dospělou osobu 500 Kč. Ostatně, řekl bych, že se tak trochu předpokládá, že místní znají krajinu z jízdního kola a atrakce je směřována na návštěvníky Mělníka.
Nu, a pak to jsou okružní hodinové plavby, které tu zrovna popsané nevidím, ale zahrnují například cestu ke komorám, k soutoku, kde vplouvají asi 200 metrů do Vltavy a někam k cukrovaru. Podrobnosti máte níže převzaté z webů i všelijakých propagačních letáčků z info center.
Abych nezapomněl, tak 25. května podniká společnost také speciální výletní plavbu z Prahy do Mělníku.
Abych nezapomněl, tak 25. května podniká společnost také speciální výletní plavbu z Prahy do Mělníku.
Poděbrady nejsou jen na srdce, jak praví lázeňský slogan, ale pro mnohého člověka tak trochu i srdeční záležitostí. Není to jen tamní výzdobou, kulturou, nedalekou Libicí, okruhem u Velimi a jiných památek, ale hlavně také vůbec nejstarší plavbou na středním Labi, která měla konkurenci až mezi Děčínem a Hřenskem, ale snad také u Hradce Králové. Upřímně si řekněme, že nás mnohé to zajímá především tak ke Kolínu a ani ne tak životem na řece, jako spíše z důvodu důležitého železničního uzlu.
Tady byl dlouho králem Král Jiří, který vozil turisty na soutok Labe s Cidlinou, kde je výstupní i nástupní stanoviště, a pak na obrátku do Kovanic a zpět, což byla druhá varianta. Jenže, loď Král Jiří dnes už plní jiné účely, běžné návštěvníky vozí především loď Blanice a významnou změnou je už asi druhou sezónu fakt, že se konečně Poděbrady i Nymburk po mnoha desetiletích dohodly a místo obrátky u Kovanic vás Blanice doveze do Nymburka, nebo to můžete udělat obráceně. Ostatně, Nymburk má také své genius loci.
To najdete na několika místech u Labe v blízkosti zachovalých hradeb, ve starém městě, nebo třeba také na místech, kde se říká Malé a Velké Valy. To jsou takové dvě větší strouhy, které mohou trošku připomínat například pražskou Čertovku. Také vytékají z řeky, do které se vrací, a také je u nich aspoň jedna restaurace s krásným posezením. Připomínám, že to nejsou žádná regulovaná koryta, ale takové vodní prstence kolem historického středu.
Mám sem vůbec dávat Pražskou paroplavební společnost ? Tak jistě. Loď sem přijede 4x za sezónu a je to záležitost pro fotografy. Společnost jinak pluje hlavně na Slapy. Znám člověka z Mělníka, který se lodí v 90. letech za 350 Kč z Prahy domů svezl. Dnes se to bere spíše jako fakt, že někomu věnujete dárek ( plavbu). Vše najdete níže na fotografiích. Dříve se střídaly lodě Vltava a Vyšehrad, ale pokud se nepletu, tak myslím, že Vyšehrad již byl snad z plavby vyřazen.
Posledně jsem snad psal i o Kolínu, což dnes vynechám, ale nevynechám Máchovo jezero, kde jsem byl naposled o loňských Velikonocích. Jak je to tam ? Cena 220 Kč dospělý. Více na
https://www.regatamachovojezero.cz/vyhlidkove-plavby
V červenci a srpnu vyplouváme denně z přístaviště v Doksech – v 11:00, 13:00, 14:30 a 16:30. Z přístaviště ve Starých Splavech pak denně v 15:00. Loď vypluje, když se sejde alespoň 25 cestujících.
V červenci a srpnu vyplouváme denně z přístaviště v Doksech – v 11:00, 13:00, 14:30 a 16:30. Z přístaviště ve Starých Splavech pak denně v 15:00. Loď vypluje, když se sejde alespoň 25 cestujících.
No, čas kvapí a za mě snad pokud jde o okolí, tak snad vyčerpávající. Ještě tu však něco mám, co je z jiného soudku.
Autobusový den PID bude tentokrát v sobotu 17. května, ale nikoliv v Letňanech, jak bylo dosud tradicí, ale na Letné. Program sice už znám, ale není bohužel stále plakát
Jízdenka na léto je tu i pro rok 2024 a soutok může napsat .... 2014 - 2024 ! Používám slogan odskočit si a aniž bych si to video pustil, tak vidím na obrázku něco podobného :-)))
Cena skoro 2 000 Kč za 14 dní = cca 6 výletů do dálek ČR s úsporou 5 -6 tisíc Kč.
Sice vás bude stát každá cesta přes Kolín 2x50 Kč navíc, ale vzhledem k výsledku je to sranda. I tady platí známá věta: ,, Nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci.
No, na samotný závěr jsem se rozhodl šířit takovou jednu pozvánku :
Trochu jsem o tom přemýšlel a takové věci by nemusely vůbec být. Jistě, nemohou být všude kamery a ani policisté, ale také existují nějaké veřejně prospěšné práce pro ty nezaměstnané. Mimochodem, co třeba zauvažovat na tom, že každý nezaměstnaný je vlastně potenciální hlídač s plnou odpovědností, který může vykonávat hodinovou stráž ? A pak že není práce. Pořád někde nějaká je.
Žádné komentáře:
Okomentovat