sobota 4. května 2024

Musikladen měl v letech 1972 - 1984 rovných 90 dílů. Soutok objevil přesně po 40 letech nehraný hit ! Májový dárek bývalým slečnám.

 


Když jsem se na začátku letošního roku 2024 dozvěděl, že pokud bych snad chtěl vidět nějaký závod GP automobilů formule 1, tak si mám naladit televizní stanici Nova Sport 5, tak jsem moc potěšený nebyl. Nejde zrovna o televizní stanici, která by byla v televizních programových nabídkách nějak rozšířená a navíc se zdálo, že by snad už konečně mohl k mé radosti rakouský Red Bull vystřídat černý vzpírající se kůň z Maranella. No, teď už je jasné, že ani letos se žádný zázrak nekoná, ale aspoň jsem si vzpomněl, že mám také satelit.

Právě tam je totiž k mání německá stanice RTL, která závody celá léta pravidelně dává. To už je nyní díky vývoji a výsledkům sezóny hned prakticky od začátku passe, ale opět platí, že vše špatné je k něčemu dobré. Uvědomil jsem si, že dnešní člověk má mnohdy také k disposici již občas zapomenutý satelit, a že se to možná také občas vyplatí shlédnout. Vždyť má náš západní soused plno regionálních televizí, které jsou určitým okénkem do života i kultury našich sousedů, včetně různých problémů a navíc můžete občas zavadit o témata, která u nás nenajdete.


Matně si vzpomínám, že kromě velkého vztahu k přírodě, lásce k parním lokomotivám, snaze připodobnit mladým lidem různé pracovní technologie, to byly například nedělní odpolední reportáže z různých ZOO v Německu i jinde. Psal jsem tu minule o tom, jak mě těší, když vidím po roce někde v našich obcích vztyčené májky a není snad žádným překvapením, že mnohé  včerejší regionální večerní reportáže patřili stavbám májek i u sousedů.

Pak jsem však narazil na program rbb ( Braniborská televize) a nechal se unášet nostalgií. Tady totiž snad nikdy nezapomněli na 70. léta a dávají tu celé roky nějaký vzpomínkový seriál k bývalému i u nás slavnému televiznímu pořadu Ein Kessel Buntes. Náhodou mě potěšili, protože zrovna hráli Boney M, ale pak už jsem váhal, zda mám satelit opustit, nebo počkat, zda ještě nebude nějaký zajímavý interpret.

Vše dopadlo úplně suprově. Pořad zrovna skončil a začal další hudební pořad, který se pro mě i díky poloze Mělníka v nitru Čech stal pořadem, který se ke mně dostal v podobě netových diskusí, jako krásná bajka vzpomínek tehdy mladých lidí ze západních částí Čech před rokem 1989. My jsme tady tu hudbu sice znali, ale některé interprety jsme prvně viděli až v roce 1986 v polské televizi a jiné až mnohem později. A pokud někdo vojákoval u hranic s Bavorskem, nebo s Rakouskem, tak samozřejmě zahlédl leccos i tam a rád o tom vypráví. Ostatně i já měl tu čest.


Pořad se jmenoval Musikladen a jeho historie je zajímavá i dlouhá. Začíná na konci roku 1972 a končí rokem 1984. Má neuvěřitelných rovných 90 dílů a byla jen doplňkem dalších hudebních pořadů, mezi které samozřejmě patřila týdenní hitparáda. Našel jsem doslova vynikající webovou stránku, kde sice mají v úvodu jakýsi neúplný seznam všech interpretů, ale pak je tam něco neuvěřitelného. Najdete tam totiž všechny díly s daty vysílání, včetně pořadí interpretů a názvů skladeb. Prostě něco, co může být pro nás hudební archeology našeho mládí hodné k určitému výzkumu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Musikladen


Asi by mě to možná až tolik nevzalo, ale po velmi dlouhé době jsem musel vzít svůj sešit, tužku a zapsat si další hitovku, kterou jsem doopravdy za celých rovných 40 let v žádném, ani v západním rádiu neslyšel. A, že tam mají oldies stanice bohatší play listy. Nu, podívejte se na to, zavzpomínejte, zda to také pamatujete, a protože je květen ( máj), tak to je možná i taková líbivá vzpomínková písnička tehdejším slečnám a dnešním ženám zralého věku.

Mink de Ville - Each word's a beat of my heart 

https://www.youtube.com/watch?v=3V5vhW7y5PQ

Já vím, těch nádherných písní je, ale když takto něco vykopu po opravdu mnoha letech, tak to je pro mě v danou chvíli bomba. Ostatně, pátral jsem jednou po naši české písni, kterou u nás v KD zpíval v roce 1987 Václav Neckář. Teprve relativně nedávno se mi ji podařilo najít, a to jsem znal jen první věty písně.

https://www.youtube.com/watch?v=GSRD_mp55ZU

Tak jsem se chtěl už také podívat na tu lodní výletní dopravu kolem nás, ale to prostě nejde. Nevím, jak to dělám, ale nejen, že to spolyká čas, ale často je to článek dlouhý tak, že by se za to nemusel stydět leckterý profesionální autor. Samozřejmě, že vím, že někdy je ten úvod jakoby zbytečně obšírný, než přejdu k téma, ale nepíši článek na nějakou objednávku, nýbrž chci i ukázat, jak fungují různé souvislosti, a jak vás i navedou k určitému téma.

Pohodový víkend !

Žádné komentáře:

Okomentovat