neděle 17. května 2020

Bludiště je nejen perlou Mšenského Švýcarska, ale také celého CHKO Kokořínsko - Machův kraj. Kvůli tomu se sem hlavně jezdí. Lidí bylo opravdu mnoho. Včera slunce zapadalo za Milešovkou. Zajímavý mělnický nebeský objev za horou Říp?


Psát cokoliv k mšenskému Bludišti je nošením dříví do lesa. Mšeno je krásné a údolí Debř to jen umocňuje, ale přijet do Mšena lokálkou a nezajít si do Bludiště, tak to by byl obrovský hřích. Kdo tam jednou zavítá, ten se tam vrací.

Existuje takový poznávací okruh, kterému se říká Cinibulkova stezka a stojí zato si ji jednou projít celou. Není to totiž jen Bludiště, ale i Vyhlídky, a pak celá řada dalších míst. Jenže, ono je krásné i údolí Debř a tím Cinibulkova stezka nevede.

A není to jen toto, ale také slavný skalní útvar Hlava a žába, nebo skála Faraon a další krásná místa. Poslední dobou s oblibou chodím takový okruh, který sice vynechává mnohá pěkná místa, ale projde údolím Debř, provede vás Bludištěm, zavede k Hlavě a žábě, a přes Faraona vás Františkovou alejí zavede zpět ke mšenskému koupališti.

Podívejte se na fotografie. Tady jsou vážně komentáře zbytečné. Mě to už dávno dostalo. Děkuji lidem, kteří se nechali do mého internetového dokumentu vyfotit ( k přímému focení do tváře máte mít souhlas, který již vystihuje i úsměv) a zcela tak vykreslili tu vyjímečnost dne ve skalách. Prý tu snad taková účast nikdy nebyla, říká jeden z místních.

Na závěr dvě zajímavosti. Když jsem se vracel již od Faraona alejí do Mšena, tak jsem si uvědomil, že jsem vše zvládl za neskutečně krátký čas. Vždyť jsem do Mšena přijel asi ve 13.42, najednou bylo 16 hodin a já věděl, že vlak v 16.09 již nestihnu a do 18.09 je daleko.

Nedošlo mi však, že kvůli koronaviru speciální vlaky nejezdí a zabýval jsem se myšlenkou na odjezd v 17.03 Kokořínským rychlíkem, který jindy jezdí o víkendech až do Prahy. Fotografování a určitá nálada z pěkného výletu mě tak ukolíbaly, že jsem z aleje málem zapomněl odbočit do aleje vedoucí ke koupališti a šel jsem k obci Sedlec, což jsem však brzy poznal.

Svůj omyl ohledně vlaku jsem po příchodu na nádraží rychle poznal, ale co jsem měl dělat? Začalo silně pršet a Zlatý lev provozoval pouze venkovní prodej přes okénko. Nezbývalo, než minimálně hodinu prostát pod deštníkem a poslouchat z mobilu písničky. Ale, tak to také není špatné a člověk si připomene, že je třeba se se vším nějak vypořádat, byť by za jiné situace mohlo býti i veseleji.

Musel jsem si vzpomenout na jeden článek z netu. Mladinká nadějná zpěvačka si sáhla na život, neboť se jí nezdál život v dočasné koronavirové době perspektivní a omezoval ji v aktivitách, což bylo pro ni nesmírně depresivní. Co by tak asi dělala někde v Asii, kde nosí na ulicích velkoměst roušky proti smogu běžně ? To by byla silná káva i pro nás. Ještě jsem článek nastavil.
































Ještě jsem článek nastavil. Už když jsem byl na podzim v Libochovanech na akci RMM ....

http://soutok.blogspot.com/2019/10/melnik-je-branou-do-polabi-porta.html

http://soutok.blogspot.com/2019/10/od-tri-krizu-nad-porta-bohemica-pres.html

...., tak mě tam velmi nadchly obrázky z knížky, kterou v článku pod odkazem uvidíte. Bylo tam přesně popsáno, že hradiště Hrádek u Libochovan je vlastně takové české Stonehenge, čili pravěká observatoř.

O co jde ? Jde o to, že tam je nejen nádherný kruhový rozhled na zajímavé kopečky Českého středohoří, ale slunce dokonce ve významných dnech svátků a ve dnech rovnodennosti i slunovratu vychází i zapadá přesně za některými těmi vyhlášenými dominantami okolních kopců.

Může být takový i Mělník ? Tak jistě. Fotografie nám ukazují, že třeba na Nový rok slunce zapadá  nad obzorem někde u Chramostku. Kdy se nám vlastně schovává za horu Říp ? Přitom snad není nikdo, kdo by neměl doma nějakou fotku se západem slunce za horou Říp.


Víte, že nevím. Ale dá se to vypočítat pomoci kompasu. Pokud se díváte na Říp, tak hledíte prakticky na západ, ale musíte přidat ještě 15 stupňů, což je hodina. Čili za ním slunce zapadá v 19 SEČ, nebo ve 20 SELČ. Výsledek vám řekne ...

https://www.meteogram.cz/vychod-zapad-slunce/

Za Řípem tedy slunce zapadá cca 17. dubna ve 20 SELČ. A pak 26. srpna při návratu od slunovratu k rovnodennosti. Pokud bych chtěl být důsledný a šlo by o opravdových 15 stupňů, tak tabulka ukazuje datum 25.8. ve 20.01 a 26.8. v 19.59 ( pro Mělník).

 Co je však lepší a dotýká se to prakticky bájné české historie ? Dne 26.8. na den sv. Rufa padli dva významní čeští králové .. Přemysl Otakar II. a Jan Lucemburský. Přemysl na Moravském poli, kde byl v roce 2015 i Soutok a Jan v bitvě u Kresčaku ( severní Francie), kde po jeho boku bojoval i náš oblíbený  mělnický otec Karel IV.

Vidíte, co jen člověk náhodně neobjeví :-).



Nutno říci, že včera za Milešovkou slunce nezapadalo, ale kousek za ní. Nicméně utvořilo Milešovce zajímavou korunu a vynikla i observatoř na jejím vrchu, kde byl Soutok loni v létě.


To víte, je to jen obyčejný automat, objekt je již daleko ( ZOOM dělá hrubá zrna) a úpravu dělá naprostá většina z nás jen automatickou, což stejně nic neřeší. Jistě se vám, kteří fotografujete již stalo, že jste měli dilema.

Která fotka je lepší ? Upravená, či neupravená ? Použít funkci přirozeného bílého světla, či nikoliv ? Je totiž známo, že věci upravené do skutečné podoby ( bílým světlem) ztrácí tu pohádkovou barevnost, což poznáte třeba při focení trávníku ( barvička, nebo přirozená vyšisovaná tráva). V lepším případě není mezi úpravou a původním záběrem rozdíl.

Někdy vážně člověk neví, co je vlastně hezčí. Fotky dávám náhodně, ač jsem každou vytvořil v obou verzích.






Poslední dvě fotky jsou jedna a tatáž fotka. A přece vypadají po úpravě rozdílně, byť možná nepatrně :-). Spodní je jakoby prozářenější a více vynikl kontrast krajiny. Přesto je možná vrchní působivější. Je to věc názoru. Pěkný zbytek neděle a úspěšný vstup do příštího týdne. Více toho dnes v plánu psáti nemám :-), tak uvidíme :-). Tak ještě bude aktualizace dole pod obrázkem :-)


Aktualizace v 18.30:



Ještě jsem se byl dnes projít a pořídil jsem několik záběrů, které mě osobně pohladily a rád se s vámi o ně podělím.


Podívejte se, jak nám tu slouží cyklostezka ke spokojenosti všech. Nevím tedy, co říkají rybáři, kteří sem někam k Hadíku přijedou auty a dále jdou nejspíše pěšky, nebo přijdou od veslařského klubu, ale cyklisté, in-line bruslaři, pěší i vozíčkáři si to velmi pochvalují. Prý by to chtělo tak pěkný povrch až k bývalé cukrovarské čovce, ale i tohle je fajn.


A ta říční hladina se proti slunci tak krásně čeřila, až mi to připomnělo film Řeka čaruje :-)....
https://www.csfd.cz/film/5380-reka-caruje/prehled/ .....
...., nebo aspoň krásné časy na vodě.


Enrique Stanko Vráz .
https://cs.wikipedia.org/wiki/Enrique_Stanko_Vr%C3%A1z ....


 ..... a čekající princezna :-). Až mě zarazilo, jak je tu málo lidí, není cítit víno a je tu klid, ale to jistě ještě dnes přijde. Každý je jednou mladý, veselý, a když nic neničí, není agresivní a na nikoho cizího nepokřikuje, tak ať si užívá prostředí.




Krásné jaro, lepší časy a pohodový vstup zítra do práce !

Žádné komentáře:

Okomentovat