neděle 10. května 2020

Most přes Vltavu v Lužci nad Vltavou je proměnou krásného snu ve skutečnost. Malé San Francisco u Mělníka. MOOS vydal krásný letáček mapující podzemí města. Kalendáříky pro rok 2020.


Bohužel mě dnešní odpolední výlet připravil o spoustu času a čeká mě ještě hodně práce na fotografiích i na textu, ale něco přece jen ještě dnes vydám.

Jak už čtenáři dnešního dopoledního článku vědí, tak jsem byl včera v Lužci nad Vltavou a kromě návštěv staveb na laterálním kanále jsem  se jel hlavně podívat na lávku přes Vltavu, která má sloužit hlavně cyklistům, chodcům a údajně ještě v naléhavých případech záchranné službě a policii.

Prý se již lávka klene nad řeku, a to jsem si nemohl samozřejmě nechat ujít. Ostatně, to také budou jednou historické snímky. Co ji říkáte ? No, není to elegantní nádhera ? S nadsázkou mi připomíná San Francisco :-) ....

https://cs.wikipedia.org/wiki/Golden_Gate_Bridge

....., ale i u nás má několik podobných dvojníků. Následující snímky nechávám z časových důvodů bez komentáře a asi se ani nic nestane :-).








Mám velkou radost z toho, že statistiky MOOS při otevírání různých sklepů ukázaly, že lidé na Mělníku mají o středověké sklepy na Mělníku zájem. Vždyť už je to skoro 30 let, co jsem jednu báseň sbírky Mělník veršem i obrazem ( 1993) věnoval také mělnickému podzemí, později jsme o nich diskutovali na Mělníčku a nakonec se chopil myšlenky MOOS, který nás prvně dne 10.9. 2005 do nich zavedl.

Tehdy jsme prvně mohli obdivovat nádheru sklepů U Straků a U Holečků. S hrůzou jsem tehdy v novinách zjistil, že se v 90. letech jednalo o jakémsi zalití sklepů pod náměstím směsicí popílku z elektrárny a betonu. To se naštěstí nestalo. Nejen tyto nádherné podzemní prostory by nám mohlo leckteré město s podzemím závidět.

Uteklo pak dalších 12 let, než se do vedení MOOS dostal schopný kronikář města Martin Klihavec a mohli jsme se tam jít po velmi dlouhé době podívat díky jeho dohodám s majiteli znovu. Nyní MOOS vydal k vyprávění o sklepích letáček a já zde samozřejmě velmi rád tomuto letáčku udělám reklamu.

Važme si našich středověkých sklepů a opravdu bychom se nad tím pokladem měli všichni pozastavit a zamyslet. Myslím, že tady pod zemí leží ladem obrovské příjmy z turistického ruchu první kategorie i určitý patriotismus  a hrdost na náš Mělník.

Na závěr jsem ještě připojil tři krásné kalendáříky pro letošní rok. Nezapomínejte, že naše město nabízí v TIC, ale i v regionálním muzeu také celou řadu milých suvenýrů vztahujících se k městu a nejen v podobě knížek, z nichž některé mohou být ozdobou vaší domácnosti.





Žádné komentáře:

Okomentovat