neděle 10. června 2018

Folklorní matiné na dvoře za radnicí, to byla finálová bomba 20. Mělnického vrkoče. Obří fotogalerie i s hudebními ukázkami !! To je ten důvod, proč mám kromě soudobého poprocku vztah i k folkové hudbě. Písnička z Mělníka objevena :-).


Milí čtenáři, včera jsem si v článku postěžoval, že se nám na náměstí Míru silně pokazilo počasí, musel jsem s focením improvizovat, a když jsem konečně v 18 hodil přišel řádně vyzbrojený velkým deštníkem, bylo po akci. Byla zde však ještě jedna šance, jak vylepšit dojmy z jinak krásné akce, což se dnes díky dopolednímu počasí a finálnímu matiné podařilo snad na více než 100 procent. Slunce a světlo, to znamená i lepší fotografie.


Tak jako včera jsem zařadil do článku plakát se jmény vystupujících souborů. Absenci měl pouze slovenský soubor Radosť, což byla tak trochu škoda, ale na druhou stranu se vám přiznám, že jako určitý fanda etnické hudby ze světa jsem byl nejvíce zvědavý na španělský soubor.


V 11 hodin dopoledne zde již čekali diváci a stále přicházeli další. Kdo nepřišel, tak se ochudil o krásný zážitek z akce.



Takto mi postál basák souboru Gaudeamus, když si všiml, že ho chci překvapit momentkou.


Nesmí chybět celkový záběr.



Poslední zkoušky před vystoupením.


A poslední diskuse. Děvčata z Chodska na sebe upoutala krásnými barevnými kroji.


Matiné začal místní Jarošáček .....


.... a Jarošovci.


Zlatá Koruna je obec, která leží severně od Českého Krumlova na řece Vltavě. Na matiné, se nejen zpívá a tancuje, ale moderátor pořadu představuje detailně i jednotlivé kroje. Zde nám tedy zazpívala dívka oděna v kroji z této oblasti.


Písničky z jihu Čech hrál i středočeský soubor Gaudeamus VŠE Praha, který má široký repertoár.


V detailech vypadá zase vše jinak.


Ovšem, nemohl jsem moc opouštět fotoparketu, abych nemusel opětovně hledat vhodné místo.


Vpravo je zpívající moderátor programu.



Po souboru Gaudeamus přišel na řadu chodský soubor Mrákov. První snímek jsem věnoval překrásnému hudebnímu nástroji, který u nás patří  jen do folku, ale v popu je součástí i některých skladeb od skvělých OMD, nebo Roda Stewarta, Bonnie Tyller atd.


Druhý snímek, to je takový detail na chodský kroj.


A zde již máme celkový záběr ....



a pohled na hudební část souboru.


Známá písnička ,, Žádnej neví co sou Domažlice" mě vyzvala k maličkému záznamu atmosféry. Neodolal jsem :-). Vlastně jsem tam loni byl, pokud čtete také výlety Soutoku, zejména ty prázdninové s Jízdenkou na léto.



Další soubor z Polabí, se jmenoval Šáteček. Není na to moc vidět, ale opět tu máme ve středu snímku nástroj, který uvidíte především zřejmě jen ve folku.


Polabské kroje jsou takové prostší, ale rozhodně nelze říci, že by byly nějaké nezajímavé, nebo snad podřadné.



Po vystoupení Šátečku jsme se dozvěděli docela zajímavé věci. Tato děvčata nám přišla ukázat kroje, které mají takovou velikou cenu, že se v nich zkrátka ani netancuje, aby se nějak nepoškodily.


Na obdiv nebylo vystaveno jen prádlo, ale také boty, šátky, různé ozdoby apod.




Tak nějak to vypadalo na dvoře před finálem.


A to přišlo pochopitelně v provedení vzácné návštěvy z oblasti Valencie. Soubor nese plné jméno Les Folies de Cartaixent.


I zde nám moderátor za pomoci španělské nápovědy popisoval jednotlivé kroje.


I zde byly kroje prostší pro tanec ... a nakonec sami asi poznáte ty zdobnější a dražší, ve kterých se nám přišla děvčata pouze jen ukázat.



Moderátor představuje zdobný účes
.

Když jsou ženy mladé a usmívají se, je to vždy krásné. A zde se zvlášť usmívají, protože vědí, že mají krásné šaty a líbí se jim, jak kolem nich muži létají s foťáky, a jak jsou středem pozornosti a nefalšovaného obdivu :-).




Tak ještě nějakou tu fotku .....



.... a pojďme k videu. Byl jsem velmi zvědavý, co vlastně uvidím. Bude to nějaké to flamengo ? Když se řekne Španělsko, tak mě napadne většinou jedna španělská kytara a dívka tančící na místě, která louská prsty na rukou a snad i stepuje nohami.

Byl jsem ale velmi mile překvapený a neodolal jsem to nenatočit, aspoň ve zkratce. To je přesně to, co mám prostě moc rád. Líbivá chytlavá melodie, připomínající latinský mexický styl, který i trochu připomíná naše Kučerovce. Ale, zase úplně jiné nádherné originální pojetí. První píseň jsem natočil celou a z této druhé jen ukázku, abych nezatěžoval webová data, která možná nejsou neomezená.


Samozřejmě i foto.


Tady již máme to, o čem jsem psal výše. Děvčata zde představují nádherné a velmi drahé kroje, které si platí a udržují ony samotné. Nechybí ani vějíř, který vás prostě přenese do jiného světa :-).





Muži se pochopitelně moc nepředváděli, ale má to také něco do sebe. Považte, že to většinou známe z televizních cestopisů a náhle to stojí několik kroků od nás.




Na závěr, se nám celý soubor rozprostřel do prostoru nedaleko městské kašny, která kdysi dávno stávala na náměstí Míru, než ustoupila vodnímu dílu od Vincence Makovského z roku 1938 s názvem Vinobraní.


Zde již zanechám komentářů a nechám vás užívat pohybů radosti. Upozorňuji jen, že tanečníci a tanečnice nemají prázdné ruce.








Tak nevím, jak to působilo na vás, ale na mě to z pohledu hudby a elegance působilo nádherně :-). Nikdy jsem nebyl nějaký příznivce folku, ale spíše popu, rocku, puncku, rock and rollu atd. , ale poslední roky i díky netu si zejména užívám neohranou a nepříliš známou etnickou hudbu z různých částí světa.

Nechci tu vzpomínat na indiánské hráče, kteří občas navštívili Mělnické vinobraní, na řecký soubor, který v rámci stejné akce vystoupil před MKD, ale přece jen tuto chvilku využiji, abych zde připomněl, že na Soutoku vyšlo za těch skoro 7 let spousta článků o hudbě, a také právě o té etnické.

A tak mi dovolte, abych sem dal na závěr tohoto článku několik málo odkazů na hudbu, která není popem, ale má to něco do sebe. Navštívíme 2x Tyrolsko, 2x Madagaskar, 1x Řecko.Vše jeden zástupce.

https://www.youtube.com/watch?v=dHxqnRg29PY

https://www.youtube.com/watch?v=E1IOO5wdPJk

https://www.youtube.com/watch?v=W3XqUkOioRo

https://www.youtube.com/watch?v=dVwjzA8a3-M

https://www.youtube.com/watch?v=0BzPt4-TGeo



A teď jsem ještě rychle našel  několik odkazů  na soubor, který k nám přijel  na Mělník:

https://www.youtube.com/watch?v=s5RaMFygxBg  Poslední skladba odkazu je právě ta jedna z Mělníka, co tu hráli :-)!!

https://www.facebook.com/LesFoliesdeCarcaixent/

https://www.youtube.com/watch?v=yde6c2qS-3M

https://www.youtube.com/watch?v=SlldFJIIZGI

https://www.youtube.com/watch?v=GEGl5VeSY34

Aktualizace 12.3. 2022 :
 Napsal jsem to trochu zavádějícím způsobem. Ta skladba z Mělníka je zde:


Je poslední a začíná v čase 21.10 /23.54 .






Buenos dias amigos. Hezký zbytek neděle a za týden tu máme zase podzemí a MJ 50 !!

Žádné komentáře:

Okomentovat