Nádraží v Železné Rudě-Alžbětíně bylo léta rozdělené mříží. I dnes zde mnohé vlaky končí, ale o 100 metrů dále na stejné koleji nastoupíte do vlaků společností našich sousedů.
Kdysi to vypadalo, jako fantazie, ale jakmile se objevily počítače, stalo se to realitou. Někteří z nás dostali chuť, se z pohodlí domova třeba jen tak projet nějakou reálnou krajinou a nejlépe samozřejmě krajinou známou. A tak se ještě v prehistorii PC, kdy vládnul světu operační systém DOS narodilo několik prográmků, jejichž tvůrci, se snažili nabídnout projížďku reálnou krajinou zpravidla vlakem či autem. Byly to programy velmi primitivní, které nemohly přinést nějakou větší potěchu. Známý free program byl polský Mechanik, který nabízel výběr asi ze tří druhů lokomotiv z postu strojvedoucího. Tvůrci však používali stále se opakující motivy i stejné šablony pro konkretní budovy i stromy, s okolím si moc hlavu nedělali a nám rovinatá polská krajina s cizími názvy nic neříkala. Internet je však fenomén, a tak se podařilo vyšťárat i několik tratí našich, které šly v tomto programu spustit. Mezi nimi byla i ta naše trať, ale vzbudila úsměv, neboť její tvůrce tudy projížděl snad naposledy ještě v 70. letech. Našel jsem budovy, které už dávno nestojí. Navíc si tehdejší tvůrci s okolní krajinou hlavu moc nelámali. Vše se omezilo na koleje, názvy stanic a objekty do vzdálenosti maximálně 20 metrů.
S rozvojem systému Windows, se však narodila řada takovýchto programů, která nakonec finišovala programem Trainsimulátor. Na jeho stránkách dnes najdete vybudované i stále nedokončené tratě od mnoha nadšenců, kteří s digitálními kameramy a fotoaparáty zaznamenají reálnou podobu, kterou pak složitě a dlouhodobě programují tak, že máte ve finále pocit, že jste téměř v reálu. Již se mnohem více dbá na výhledy, můžete měnit stanoviště nejen podle druhu lokomotivy, ale přepínat i do pozice pasažera ve vagonu, který, se může dle libosti rozhlížet libovolně do stran. Přepínání počasí a denní doby nemusím ani zmiňovat.
Ačkoliv tvůrci tratí pracují stále dále, lze říci, že je už toto překonané. České dráhy pomalu umisťují na některé lokomotivy kamery se širokým záběrem a divák tak vidí, jako ve filmu skutečnou krajinu, kterou daná spoj právě natočí. Vše je teprve v začátcích, ale nutno říci, že jde o hezké zpestření chvil u PC. A tak se třeba i vy můžete dnes projet po trati Posázavského pacifiku, nebo prostě z Horních Počernic na hlavák. Vše najdete zde http://www.cd.cz/tv/z-pohledu-strojvudce/309_praha-cercany-trat-210 , kde ČD vůbec propaguje svůj život.
Nemusím snad ani dodávat, že v sousedním Německu měli na satelitu program, který si točili sami fandové a i náhodní cestovatelé, a který se 24 hodin věnoval železnici celého světa. Pak kdosi přišel na nápad dělat to, co dnes začíná dělat ČD, a tak se vám může někdy v časných ranních hodinách, nebo vnoci stát, že některý německý regionální program vám bude vysílat do domácnosti pohled z nějakého vlaku.
Pro rádio Soutok vytvořil Standa Švec.
Mám tu jednu nádhernou aktualitu, která sice vůbec nesouvisí s téma, ale když si tu tak hraju, tak to sem musím k nám na rádio dát, ať je tu zajímavost navíc.
OdpovědětVymazatNedaleko Ralska byl vysazen do volné přírody zubr evropský ( bizon), který je největším volně žijícím přežvýkavcem v Evropě. Podle některých zdrojů se k nám vrací po 200 letech, žil i právě na Českolipsku a poslední zubr v Evropě byl ve volné přírodě zastřelen v Polsku před 90 lety.
V jednom z dílů jsme vás zvali do středověké vesnice v Praze, se jménem Řepora. Jednu stanici vlakem za Lysou nad Labem můžete objevit další podobnou vesnici a zde je odkaz na interaktivní prohlídku, což je asi nejlepší pozvánka...http://www.botanicus.cz/cz/historicke-centrum-a-zahrady/virtualni-prohlidka/?id=5
OdpovědětVymazat