sobota 11. března 2023

Vlakem i pěšky od západu k východu. ( 3. díl) K tajemnému stožáru spatřitelnému z Mělníka , Karlovy Vary, Klínovec, Boží Dar, Zoopark Chomutov s okolím i Komáří vížka.

 


Slunce  nám v čase  letního slunovratu mizí z vyhlídky za vilou Karola v místech hradby Krušných hor. Stožár při pravém okraji fotografie již leží v Sasku.

https://soutok.blogspot.com/2020/05/nejvetsi-hodnotou-melnika-je-vyhled-do.html


Žiji v Mělníku celý život, a tak jsem  stál za mělnickým zámkem a díval se do kraje již tolikrát, že by to  bylo jistě velmi zajímavé číslo. Díky tomu pamatuji například krásnou malovanou tabuli za vilou Karola, která představovala návštěvníkům především kopce Českého středohoří, ale také probleskující hradbu Krušných hor, které jsou za lepších podmínek  v nějaké kvalitě vidět.

Dnes tam najdeme jakési jednobarevné, podstatně menší umělecké dílo, kde jsou do bronzové tabulky vryty vrcholky kopců s popisy, které nám ještě vandalové podrápali nějakými ostrými předměty. Návštěvníci tu tedy u této pomůcky i tak občas rozpačitě postávají, ale domácí nenáročný pozorovatel, se obvykle spokojí s vysvětlením, že tu jsou občas vidět i Krušné hory.

Mě to zajímalo poněkud více, a tak jsem v létě 2020  při letním slunovratu pojal podezření, že záhadný bod na obzoru ( zřejmě stožár) by již mohl být dokonce v Sasku. Tomu nasvědčovala všechna mapová měření, ale ve hře byla ještě podobná věž na Cínovci. Rozhodující slovo tak měla mobilní aplikace, která opravdu prokázala, že by teoreticky i na rovinatém hřebeni Krušných hor mohlo být vidět několik saských kopců, ale zejména vysílač Altenberg při hoře Kleiner Lugstein, který jsem ze zvědavosti loni navštívil osobně.

Vysílač Altenberg se nachází v sedle mezi Grosser Lugstein ( 899 m.n.m.) a Kleiner Lugstein. ( 897 m.n.m.) Za dobrých podmínek je vidět od vily Karola na Mělníku. Vzdálenost 66 km. Nachází se necelých půl kilometru za hranicí ČR.

Jenom tak pro zajímavost. Ještěd ( 1012 m.n.m.) je vzdálený 55 km a přímo ve městě za ním musíte jedině do chrámové věže.

Pokud tedy bude někdo někde někdy psát, že je z Mělníka vidět až do Saska, tak to není fáma, ale skutečnost. Ovšem, královnou Krušných hor je hora Klínovec ( 1244 m.n.m.), která bohužel z našeho města zřejmě být vidět nemůže a prográmek vám ji ani nenabídne, protože je dále, než 100 km.. V cestě totiž stojí hradba  blízkých kopečků táhnoucích se od hory Říp až kamsi k  dálnici u Nové Vsi.

 Pokud ji chcete v čase podmínek vidět, tak máte několik možností. Je to téměř s určitostí hora Říp, nebo okolí obce Strážnice, ale možná, že kdyby se člověk zabýval dalšími možnostmi, tak by našel třeba ještě nějaké pozemky blíže. Nicméně, když už jsem během života stanul na Sněžce, tak proč by člověk neměl stanout i na nejvyšší hoře Krušných hor, na které léta koukám ? To je zajímavé, jak člověk zjišťuje, že se vlastně mnohdy ptá sám sebe a odpovídá si :-). Tak prostě  pracuje naše mysl.

Na Klínovec jsem se tedy chystal ještě mnohem dříve, než jsem si všiml záhadného bodu na obzoru, ale protože byl vánoční čas a internetová kamera ukazovala sníh, tak jsem poněkud pokrotil své turistické, výhledové i konečně rozhlasové vášně ( dálkový příjem) a rozhodl se pro zajímavou návštěvu města Karlovy Vary, která mi v roce 2013 obohatila vánoční volno.


Klínovec ( 1244 m.n.m.) je z Mělníka vzdálený vzdušnou čarou 106 km. Významné středisko lyžování, turistiky, výhledů i velmi dobrých rozhlasových a televizních signálů. Cesta sem není složitá.

Určitě nešlo o nic podřadného. Toto krásné město, které člověk dříve projel párkrát vlakem totiž nebylo už tak mediálně neznámé, jako řada jiných míst. Člověk již tak nějak tušil, co by tu mohl vidět. Vždyť se tu natočila řada filmů, velmi romanticky tu působí okolí říčky Teplé a není snad člověka, který by někdy neviděl reportáž ze zahájení filmového festivalu, kde hvězdy kráčí od limuzín po červeném koberci a vstříc jim jde dlouholetý prezident festivalu Jiří Bartoška.

Z rozhledny Diana pak přehlédnete celé město, na obzoru vidíte i ten Klínovec a zjistíte, že by tu mohlo být krásně i v jinou roční dobu, a že je tu plno míst ke zkoumání a na chození, ale nakonec vás semele po svátcích zase všední realita a zatoužíte po jiných místech.

Jak vidíte, tak jsem o Vánocích 2013 užíval takové jízdenky, že jsem si k  výletu do Varů přidal i nuceně návštěvu Ostrova nad Ohří a jsem za tu zastávku moc rád. Je to skvělá ukázka toho, jak mohou být zdánlivě špatné věci nakonec věcmi dobrými.

https://soutok.blogspot.com/2013/12/soutok-v-karlovych-varech-vlakem-super.html


Pohled na město  Boží Dar ze stráně od Boží vyhlídky. Město je jen kousek od hranic s významným lyžařským střediskem  Kurort Oberwiesenthal .

Abych tedy dodržel tu územní posloupnost severní cesty od západu k východu, tak si dáme nyní odkaz na výlet na Klínovec, kde jsem byl v září 2021 a plně jsem užil krásné a levné celodenní jízdenky DUK.

https://soutok.blogspot.com/2021/09/byli-jste-jiz-na-klinovci-kolem-reky.html

Třetí odkaz vás dovede k loňskému výletu, kdy jsem si to vyšlápl od lokálky v Moldavě po saské straně hranice na Kleiner Lugstein, abych ukončil procházku průchodem Cínovce a parádní jízdou naší nejdelší lanovkou z Komáří vížky dolů do Krupky a do Bohosudova na vlak.

Rozloučím se dnes čtvrtým odkazem, kdy jsem Vánoce 2021 věnoval návštěvě našeho největšího zooparku v Chomutově a ještě jsem toho viděl mnohem více.

https://soutok.blogspot.com/2021/12/jednim-ze-symbolu-vanoc-v.html

Boží vyhlídka nad Božím Darem leží při červené turistické značce na cestě ke Klínovci.

Autor přešel po hřebeni Krušných hor od západu  k severovýchodu v osmi denních etapách a ukázal mi ještě plno míst, která  mohu navštívit. Ani já nechci odbýt Krušné hory jednou kapitolou a nechci se striktně držet trasy. Nuže, nechte se překvapit a snad vás v tomto neslaném nemastném dni první dekády března tento článek potěší.

Přiznám se, že už jsem pomalu přemýšlel o téměř tradiční soukromé procházce ze Všetat na Mělník, kterou jsem nazval ,, Po stopách vladyky Beše.", a kterou si jakoby sám otvírám již několik let sezónu, ale ten zimní ráz i fakt, že to chce ještě tak týden až dva počkat, tak mi to dnes nedovolil.

Hezký zbytek víkendu !



Žádné komentáře:

Okomentovat