neděle 17. července 2022

Je toto vůbec možné ??!! Takto byla nedávno naplánována a realizována dálková cyklotrasa číslo 8242 z obce Královice u Slaného do Lužce nad Vltavou. Šílenost mezi obcí Vepřek a Mlčechvosty, se týká i mělnických cyklistů.

 


Ilustrační foto.

Dovolená se dá trávit na celou řadu způsobů. Zvyk je však železná košile, a tak i navzdory faktu, že byla vynikající jízdenka Českých drah Jízdenka  na léto letos na Mělníku značně znehodnocena ( článek níže), tak i tak jsem ji zůstal od roku 2014, kdy se narodila již podeváté věrný.

Ostatně, když zvážíte, že vám internet  na stránkách www.cd.cz ukáže, že cesta vlakem z Mělníka do Bohumína za Ostravou stojí 575 Kč, tak si asi dovedete představit, že zaplatit paušál 1 290 Kč na 14 dní a cestovat si do různých koutů republiky, se prostě vyplatí. Vždyť vloženou investici do cesty na Ostravsko a zpět máte prakticky ještě třeba ten den na Mělníku večer zpět a následujících teoretických 13 dní už cestujete všude zdarma.


Rozlučka s domovem.


U Lužce nad Vltavou, se stále pracuje.

https://soutok.blogspot.com/2021/01/v-luzci-nad-vltavou-by-mohlo-vzniknout.html

Samozřejmě, že každá věc má svůj líc i rub, ale to zde nyní nebudeme rozebírat. Domníval jsem se, že je nyní o dovolené ta správná chvíle nasednout také letos podruhé na jízdní kolo a moc jsem chtěl poznat, jak tedy naši vlivní vymysleli a realizovali tu cyklotrasu číslo 8242 mezi obcemi Vepřek a Mlčechvosty, o které jsem se dozvěděl při domácí analýze své první letošní jízdy.

Jde o závěr tohoto článku :

https://soutok.blogspot.com/2022/05/u-melnika-se-zmenily-mapy-poutni-cesta.html

Je to o to zajímavější, že už dávno v roce 2012, nebo dokonce 2011 jsem nejen našel vlastní cyklistickou spojnici těchto dvou obcí po bývalé síti  již určitým způsobem zpustošených, ale zcela prázdných silnic, a dokonce ji tehdy i navrhl k oficiální realizaci KČT Kralupy nad Vltavou. Vás jsem tehdy informoval například v článku :

https://soutok.blogspot.com/2016/04/cinibulkova-vltavska-cyklostezka-mozna.html



Chmelnice v Dušníkách nad Vltavou v měsíci červenci. Jen starší generace si možná ještě vzpomenou, jak jsme museli po ukončení 9. tříd  ZDŠ nastoupit již v polovině prázdnin ke sklizni chmele, abychom si nejen vydělali několik málo korun, ale hlavně i poznali své budoucí spolužáky.

Tehdy to prý nebylo k jednání na pořadu dne, a tak jsem byl nyní zvlášť zvědavý, jak to tedy ti vlivní vymysleli, když dle mapy vedla nová cyklotrasa souběžně s červenou pěší turistickou značkou, po které chodí kralupští turisté každý rok svůj masový pochod na horu Říp.

Místo na vlak, nebo dne nicnedělání jsem tedy jednoho dne usedl odpoledne na jízdní kolo a vydal se na takový okruh v blízkosti obou břehů řeky Vltavy, který dal nějakých 45 kilometrů. Nejvíce mě zajímalo, jak to po dlouhé době vypadá mezi obcemi Veltrusy a Vraňany, a zvlášť pak úsek z obce Vepřek do obce Mlčechvosty, který jsem v blízkosti Vltavy neměl prozkoumaný.


Zvonička ve Všestudech.


Romantické pasáže při Mlýnském potoku v blízkosti veltruského zámku by měl každý místní cyklista znát.





Dá se říci, že jsem v minulosti vždy použil výhradně dávnou  a dnes již zašlou stoupající okresní silnici, která končí na bývalé a dnes slepé původní státní silnici vedoucí z křižovatky v Nové Vsi do Mělníka. Ta ještě dnes nabízí  místy celkem pěkný výhled do kraje a rychlý pohodový sjezd po asfaltu do obce Mlčechvosty.


Fotím poslední dobou taková kvanta fotografií, že snad ani není možné sem celou cestu dát. Nehledě, že to vše odvádí od téma. Chceme se snad podívat hlavně na to, jak tedy vypadá zmíněná cyklotrasa mezi obcemi Vepřek a Mlčechvosty, nebo ne ?  Ale nedejte to, když je toho tolik k vidění. Toto je samozřejmě pohled na Vltavu z mostu u veltruského kempu. Z levého břehu jsem v těchto místech dvakrát vyplouval na člunu k Mělníku, ale to už je 40 let :-).


Pivovar v Miřejovicích má slušivý kabát.


Eurosilničky mezi Starými a Novými Ouholicemi jsou stále ještě v dobrém stavu a hojně užívány.



Představte si, že na této úzké a kdysi bezvýznamné polní cestě, která je minimálně 10 let  silnicí vedoucí od podjezdu pod tratí z Nových Ouholic do Vepřeku stáli řidiči osobních automobilů dokonce fronty u semaforů. Tak důležitá komunikace, se tu stala z polní cesty a nějak si to odporuje i s dopravní značkou.

Aktualizace 18.7. : Nemůžeme však ani vyloučit možnost dopravní uzávěry mezi obcemi Nová Ves a Nové Ouholice na silnici číslo 606, čemuž odpovídá i dočasné odklonění autobusů z Mělníka do Kralup nad Vltavou ( jízdní řád platí do 21.10.) To tedy bude zřejmě ten důvod, proč je tu nyní tak rušno.


Je tu i zastávka autobusu ....


...., a pak už vás vítá část obce Vepřek, která je ještě před dálnicí ze strany od Veltrus. Zde stále vede jen červená Dvořákova stezka od Nelahozevsi k Řípu.



Pohled na dálnici u Nové Vsi ze sešupu do hlavní části obce Vepřek.



V minulosti bychom ještě podjeli železniční trať a dali se vpravo do stoupání k Mělníku na státní silnici, nebo bychom jeli rovně stále po hlavní ulici, která vás dnes protáhne pod dálnicí zpět do Nové Vsi. Tu první variantu doporučuji cyklistům i dnes, i když budou muset za obcí vést kolo podle úvozu až na bývalou státní silnici.


Sem někam dolů jezdili v 70. letech akvaristé pro takzvané buchanky, které byly tehdy živou potravou pro akvarijní rybky. Dnes na tomto místě odbočuje ze silnice Dvořákova stezka vedoucí od Kralup a zcela nově tu můžete na sloupu vidět i rozcestník dálkové cyklotrasy číslo 8242 ( Královice- Lužec nad Vltavou), která dlouhá léta vedla z Lužce nad Vltavou a končila u vlakové zastávky Mlčechvosty.


Kdysi jsem tu napsal článek ...


Bakovský potok známe mnohem méně, než třeba Pšovku, Liběchovku, Košátecký potok, Zákolanský a Knovízský potok spojující se v Kralupech nad Vltavou a přesto jde o dálkového rekordmana. To si zaslouží poctu v podobě fotografie posledních metrů vedoucích do Vltavy.


Na konci obce u zahrádek na nás čeká takováto cestička ....


...., a když se ohlédneme zpět, tak spatříme cestu, po které jsme přijeli. Co je asi tam dále před námi ? To vědí například kralupští turisté.


Je to pořád taková úzká hrbolatá cestička, která mému trekingovému kolu moc nesvědčí. Vltavu dlouho vůbec neuvidíte. Spíše kopřivy a slyšet budete i vlak. Tady je jenom ještě rovný začátek a zeleň vypadá od cestičky daleko, ale to se vše změní. Přijde brzy esíčko, přiblíží se i kopřivy a nepůjde jen o rovinku.



Vlak se vám i na okamžik občas ukáže a jezdí tu poměrně často.


Aby toho nebylo málo, tak přichází tato značka a máte co dělat, se dostat ve zdraví k řece Vltavě.



Tam je opět takováto cestička, kopřivy a prvně vidíte řeku. Tou dobou bych byl po té své variantě už dávno pohodlně a s rozhledy do kraje v Mlčechvostech. To je tedy původní červená Dvořákova stezka z Kralup nad Vltavou na Říp a dnes i nová dálková cyklotrasa z Lužce nad Vltavou až na Slánsko.


Další bomba. Jenom takové přerušení cesty jakousi splaškovou vodou.


Tady to ještě jde, protože tu jsou nějaké zahrádky u řeky a majitelé si to tu udržují. Cesta je tu široká dočasně pro osobní auto. Kam asi vede ?



Za chvíli mám jasno. Kdybych chtěl jet podle řeky dále na Vraňany, tak to není schůdné už ani pro pěšího. Samé kopřivy. Měl jsem štěstí, že několik metrů za tímto jezírkem odbočuje zahrádkářská cesta do svahu a vyvede vás na silnici v místech, kde ta podchází u Mlčechvost trať a  vede k vraňanské jahodárně. Vůbec nevím, proč autoři nápadu odbočili cyklotrasu společně s pěší cestou ještě před zahrádkami do kopce do obce Mlčechvosty, když mohli cyklisty provést širokou cestou pod kolonií a jen s minimálním stoupáním je ihned nasměrovat k jahodárně do Vraňan.

Tedy, asi to vím :-). Máte zahrádku u řeky, tam i rybářské pruty, posezení, snad uvázanou loďku a rozhodně tam nechcete, aby třeba i jen občas vám tam někdo projel na kole.

Byl jsem tedy z tohoto realizovaného nápadu poněkud na rozpacích. Za mě rozhodně raději po staré zarostlé silnici do kopce na bývalou a stále více zarůstající asfaltovou státovku s občasnými výhledy a s kopečku dolů do Mlčechvost, nebo klidně i obráceně.

Lidé jsou ale různí. Když jsem jednomu mladšímu člověku ve Starých Ouholicích řekl, že tam mají krásné eurosilnice, a že je škoda, že tam nevede žádná oficiální cyklotrasa, tak přišel nakonec s tím, že ten kdo to zná, tak si jede, jak chce, a kdo to nezná, tak jede po druhém břehu po oficiální trase Mělník-Praha.

Proč se vůbec zabývat něčím, co má mít na starost někdo jiný, že :-)? 





Žádné komentáře:

Okomentovat