neděle 30. srpna 2020

Tak se obchoduje v Německu s historickými pohledy Mělníka a dalších českých měst. Soutok si poslední srpnovou sobotu vyrazil do Prahy, ale přinesl i několik snímků mělnického autobusáku a zavadil o gigathlon..

 


V posledních dnech patří k nejčastějším téma počasí a koronavirus . To první je spíše taková běžná záležitost, ke které přihlížíme k plánování svých denních aktivit. Neznamená to, že když prší, tak budeme nuceni být vyloženě doma u televize, knížky, nebo něco kutit, ale můžeme být někde, kde moc nezmokneme, nebo jít třeba někde v přírodě pod pláštěnkou.

 To druhé nám říká, že si možná budeme muset  na základě vládních nařízení někde od září opět utáhnout svoji morálku. Jsou i nějaké příjemné věci ? Tak samozřejmě, že ano. Máme dnes například celkem levné regionální jízdné, nebo existují i benefity, které je třeba využívat, a tak jsem si s pátkem navrhl a schválil návštěvu Prahy.

Ostatně mě zajímalo, jak moc tam lidé kde nosí roušky. Navíc jsem dokonce i všechny letošní a vlastně dálkové letní vlakové výlety na Jízdenku na léto vlastně vedl až na jednu nechtěnou vyjímku přes Kolín.

Než se však vydáme na cestu, tak se podíváme na jednu krásnou novou věžičku na rohu v Macharově ulici. Moje generace zná tuto budovu ještě jako dětskou nemocnici.



I ona časem ztratí svůj lesk, změní barvu, a tak půjde v budoucnu vlastně o historické foto.


Jak jistě víte, tak na autobusovém nádraží nám probíhá rekonstrukce, což je vlastně taková částečná živná půda Soutoku :-). Sám se tomu směji, ale skutečně bych již jen těžko vyjmenovával všechny stavby na Mělníku a v jeho okolí, které jsem tu za těch téměř 9 let ( 11. listopadu 2020) fotograficky navštěvoval.

A že se toho na Mělníku dělo dost ( kruhové objezdy, zůžení přejezdu na Kokořínské, mosty, ulice, část obchvatu, obchodní domy, různé rekonstrukce...




Jízdenka PID má pro návštěvu centra Prahy jednu takovou variantu, která vám nabídne kromě cesty tam a zpět  ještě dalších 220 minut na různé aktivity. 

Protože si neumím představit, že bych měl jet do Prahy jenom tak si něco zařídit, nebo něco koupit a hned zase jet domů, tak obyčejně podle hodin přidám ještě procházku.


Tentokrát mě napadlo, že zajdu do metra a dopravím se do stanice Malostranská, odkud to vezmu pěšky s foťáčkem zase zpět do centra. Bohužel jsem to měl hodně časově našponované, což měly na svědomí především ty nekonečné přestupy mezi trasami a čekání v metru, ale dal jsem to.


První fotografie jsou z takzvaných Pražských Benátek, kde už jsme také byly se Soutokem o Vánocích 2018.


Vlastně jsem ani nestudoval, kde asi tak vylezu z metra a poznal jsem to, až když jsem viděl známou hospůdku s emblémem Švejka a plný dvůr hostů :-).


Jak říká pan Lojka : ,, Nezlobte se, že pořád fotím to samé."


Praha má prostě také místa, kam to především návštěvníka táhne, byť má mnoho dalších krásných míst dále a výše od Vltavy, nebo dokonce ještě o něco dále.

Několik následujících obrázků ponechám bez komentáře.














Protože často chodím kolem sochy Karla IV. u nás doma, tak přece nemohu projít kolem, dívat se jinam a nezastavit se.






Spousta lidí považuje za takový velký hlavní zlatý hřeb Prahy toto místo, což je patrné právě z nabídky pražských suvenýrů. Orloje dnes máme u nás i ve dvou vesnicích ( Kryštofovo Údolí, Hojsova Stráž.... oboje Soutok navštívil a přinesl články), ale toto je prostě světový král.

A jsem velmi rád, že si dnes díky internetu můžeme aktuální astroláb přenést kdykoliv domů :-).




Že vám poslední odkaz už nefunguje ? To je internet. Některé skvělé stránky prostě nenávratně  zmizí. Dalo mi to hodně práce najít nějaké pěkné stránky o orlojích ve světě. Dokonce i knihy u nás jsou věnovány především jenom tomu nejslavnějšímu orloji na světě ( Praha), případně u nás v ČR





Přiznám se vám, že jsem se nechal inspirovat facebookem historické skupiny a vynechat toto místo při plánované procházce bylo zkrátka nemyslitelné :-)


Od roku 1652 sloužil tento poledník k určování poledne v Praze. Zvláštní nápad, jak ještě doplnit blízký Orloj.



Mariánský sloup sloužil, jako gnómon, který vrhal sluneční stín.




Nedalo mi to a aspoň jsem po příjezdu prošel hlavním místem podniku, o kterém jsem vás ve včerejším dopoledním článku informoval.


Tak se tedy zřejmě jeví cíl každé akce závodníkům.



Již jsem to tu kdysi někde před mnoha lety dával, ale kamarád mi to dnes opět připomněl, jako novinku na internetu, čímž usuzuji, že to někdo oprášil a opět se ta adresa přeposílá v e-mailech tak, jako zajímavost.

Pokud vás však oslovují historické pohledy Mělníka a chcete mít doma také aspoň několik opravdových papírových originálů, tak se dá občas něco sehnat po internetu na aukru a nemusíte ani kontaktovat zahraničí :-). Navíc jsou některé pohledy za téměř symbolické částky.

Hezký zbytek trochu smutného deštivého víkendu a úspěšný vstup do prvního již prakticky zářiového týdne !





Žádné komentáře:

Okomentovat