Tak nám začal platit nový jízdní řád 2019/ 2020 a zejména na železnici si musíme dávat pozor, protože i tady nám přibylo několik dalších soukromých dopravců a řada změn.
Železnice donedávna ještě připomínala takový ten systém, na který jsme byli celá léta zvyklí v autobusové i železniční dopravě. V autobusové dopravě nám to tak nepřišlo, protože jízdenky se sice v dávných časech kupovali u průvodčího, ale poměrně brzy byla funkce zrušena a převzal ji řidič.
Cestující se tak buď doma pomocí internetu informuje o přestupech, různých číslech autobusů, o cenách jízdenek, a když jede třeba vlakem někam daleko od domova a do cíle cesty to doráží autobusem, tak na závěrečných kilometrech spočine tváří v tvář řidiči a spíše zaplatí symbolické jízdné do 40 Kč. A tak může být pro někoho takovým určitým překvapením,, když se po letech dostane třeba do Prahy na autobusové nádraží Florenc a spatří v jedné hale snad 21 pokladen soukromých společností.
Ne, že by to člověk neznal z hlavního nádraží ČD v Praze, ale tam je těch pokladních okének více především ze zcela jiného důvodu. Kvůli kvantitě zákazníků, a to včetně okének pro nákup mezinárodních jízdenek. Pokud navíc nemáte nutnost někam cestovat a jedete jen občas na výlet, tak vás řada jízdenek návštěvě těchto míst ušetří ( neberu teď v úvahu možnost elektronické platby pomocí internetu). Vždyť onu slavnou Jízdenku na léto jste mohli zakoupit na Mělníku a třeba už první cestu začít až v Praze přímo ve vlaku.
Letos je vše zcela jinak a ačkoli se hovoří a píše o tom, že s novým jízdním řádem přibylo i různých dopravců, tak integrovaná jízdenka, která by na vaši cestě měla platit u všech těchto dopravců, se má objevit na trhu až přesně za rok.
Kromě toho se dozvídáme samé negativní věci. Zdražení jízdného, konec slev na zpáteční jízdenky a o Jízdence na léto pro rok 2020, se nikde nepíše. Už posledně jsem psal na dané téma, že je rozhodně lepší využívat jízdenek PID, a že nově bychom měli dostat ve stanici Mělník ke koupi i jízdenku DUK platící v Ústeckém kraji až po Mělník.
Ovšem, co když se chceme jet podívat někam dále ? Na stránkách ...SŽDC najdete samé zajímavé věci a kromě jízdních řádů v PDF, také celou řadu užitečných map, kde se třeba dozvíte, jaké vlaky, o jaké hmotnosti, o jaké délce a jakou rychlostí kde mohou jet, nebo rozdělení různých správních obvodů atd. atd.
https://www.szdc.cz/cestujici/jizdni-rad
Jednu a docela důležitou věc tam však budete hledat marně, ale do jisté míry oprávněně. Samozřejmě by nebylo příjemné si koupit v Mělníku jízdenku ČD třeba do Ostravy a při přestupu v Kolíně zjistit, že vlak, který přijel od Prahy, a který pokračuje do Ostravy patří společnosti Regio Jet, nebo Arriva a ne zrovna levnou jízdenku vám neuzná. To by bylo velmi nepříjemné.
Totéž vám hrozí při cestě ze Všetat do Turnova. Linku sice provozují České dráhy, ale speciálně rychlíky jedoucí z Prahy přes Turnov až do Tanvaldu obsluhuje Arriva. Přitom ještě letos jezdily tyto spoje až do Harrachova a provozovaly je České dráhy.
Co s tím ? Víte, že v roce 2017 jsem byl nemile překvapený, když jsem celých 14 dní cestoval na Jízdenku na léto a v Mariánských Lázních jsem zjistil, že si musím u soukromého dopravce koupit zpáteční Bečov nad Teplou za 85 Kč. A přece jen jedna rada tu je.
I dnes je plno lidí, kteří se nechtějí jízdními řády zabývat a číst tam všechny ty značky, nebo tomu ani moc nerozumí, ale ono to jinak nejde, pokud chcete mnohdy výhodně jezdit.
Zde je důležité místo, které vás vyrozumí, kdo je přepravcem na dané trati. Pokud jedete někam daleko, tak je doslova nutnost prostudovat dopravce různých úseků. Zejména to platí pro lokální trati ( Nyní i hojně v okolí Mostu), ale také některé koridory. Zejména z Prahy na Ostravu jezdí kromě již dvou zmíněných a ČD ještě Leo Express a ačkoliv Pendolino je vlakem Českých drah, tak to je zase povinně místenkové.
Avšak tím, že zjistíte provozovatele různých úseků ( linek )vaší cesty nemáte ještě vyhráno.
Prozkoumat musíte také spoje. Zde jsem právě vybral ten příklad, kdy jsou sice provozovatelem trati číslo 070 JŘ České dráhy, avšak vybraná spoj vás ve sloupečku číslicí tři upozorňuje, že ji provozuje společnost Arriva, a pokud s ní budete chtít jet, tak uděláte nejlépe, když si lístek pro ČD koupíte pouze do stanice Všetaty ( levněji snad vyjde PIDka), kde si ve vlaku společnosti Arriva koupíte lístek například až do Tanvaldu.
Tam již určitě jede nějaká přípoj třeba do Harrachova, kterou budou nejspíše zase provozovat ČD a bude jistě dost času zakoupit u pokladny ČD lístek. To je tedy takový příklad.
Jinak připomínám, že od zítřka již můžete v info centru kupovat mělnické euro. Pana Františka Purše, který byl i mým ředitelem jsem připomínal článkem již v týdnu a dnes se vyjádřil vzpomínkou i jeho velký přítel pan Lojka. Jednu zajímavost na závěr ještě mám.
Betlémské světlo k nám dorazí vlakem od Kolína R792 Střekov v sobotu 21.12. v 10.14 dopoledne.
https://www.betlemskesvetlo.cz/?page_id=1328#strekov-kolin-usti-nad-labem-zapad-dopravce-ceske-drahy-a-s
Někde je prý napsáno, že si jej budou moci zájemci do svých domovů odnést 24.12. ze hřbitova sv. Václava ( Pražská ulice). Tuto informaci jsem však po zadání do vyhledávače .... Betlémské světlo Mělník 2019.... nenašel.
Hezký a vydařený, pro řadu lidí poslední pracovní týden roku !
Dáme ještě jeden takový dárek. Takto nějak podobně vypadal ,,Nádražák", který jezdil k nádraží ČD v časech mého dětství, ale měl dvoje dvoukřídlé dveře. ( Snímek jsem mohl někde vyfotit a rovněž jsem ho mohl vyrobit z nějakého dokumentu)
Pražská integrovaná doprava.
Žádné komentáře:
Okomentovat