neděle 13. prosince 2015

Lokálka z Mělníka do Mšena byla dnes slavnostně otevřena. Fotogalerie. Kdo je Antonín Dostálek?


Věřím, že naprostá většina obyvatel města i okolí ví o rekonstrukci lokálky z Mělníka do Mšena, která byla nedávno dokončena a s novým jízdním řádem, se dnes na ni vrátil opět provoz. Součástí prvního dne byl také speciální oslavný spoj z Kolína přes Mělník do Mšena a zpět, který byl tažen avizovanou lokomotivou řady 750, které se podle čelní masky mezi železničáři přezdívá Brejlovec. Soutok samozřejmě u takové chvíle nechtěl chybět, ale protože ani dnešní tržní hospodářství není stoprocentní a je občas třeba něco shánět, co někde jinde došlo, tak jsem se k nádražní budově dostavil skutečně jen několik málo minut před příjezdem. Tehdy jsem ani netušil, že mám doma na PC komentář, který může okořenit článek:

Lokálka opravdu vyjela, první vlak z Mělníka byl vypraven 7,07 hodin klasickým motoráčkem.
Nádherná jízda, opravdu není po skákání ani památky,moc pěkný.
Smutnou zprávou je fakt, že nebylo opraveno nádraží Mšeno, budova je po rekonstrukci, první a čtvrtá kolej je na shnilých pražcích, bez šroubů a stav těchto kolejích je jak stav tratě Mělník - Mšeno před generální opravou.
Dále sem mluvil na nádraží Mělník s vysoce postaveným politickým činovníkem, který mi sdělil, že úsek Mšeno - Mladá Boleslav jen budou záplatovat, osobně to vidí cca 5 let než to dojde do stavu tratě v úseku Mělník - Mšeno a SŽDC poté bude řešit stav trati jako řešila zde, možná to zavře a nebo se bude muset přistoupit k podobné akci veřejnosti a vedení Mšena na zácharnu tratě v úseku Mšeno - MB.
Osobně bych začal s některými kroky už nyní, nečekal bych, až SŽDC trať uzavře a nechá zlikvidovat i tento úsek.


Tak jen dodám, že se neznámý pisatel dle mého názoru zbytečně děsí a spíše ke mně dorazily vesměs pozitivní informace. Jednou z nich je, že se má modernizovat i nádraží ve Mšeně, ovšem doufám že to bude provedeno citlivě, protože Mšeno je pověstné svojí skutečně parádní akcí Léto s párou, která nás vede do historie a tamní nádraží je povedenou součástí scény i se svým okolím. Řekněme si v legraci, že tady by se klidně ještě daly točit snad i westerny a spíše by se člověk přimlouval jen za rekonstrukci kolejí :-). Vzpomeňme starších obrázků z akce, kdy člověk získá dokonalou iluzi z časů Rakousko-Uherské monarchie.


Sotva jsem tedy dorazil na nádraží, tak jsem samozřejmě nemohl začít jinak, než fotografiemi orchestru Františka Šťastného. Promiňte, že jsem jich sem dal tolik, ale řadu těch tváří člověk dlouhá léta zná a orchestr dosud u žádného výročí lokálky ( 100, 110 let trati) nechyběl. Navíc také kromě nich a vlaku v tomto článku prakticky nic jiného neuvidíte, tak je to vlastně zpestření :-))


Krásné hudební nástroje a příjemná dechová hudba.




Nástupiště bylo i přes nepřízeň počasí slušně zaplněno.


Fotografové železnic, to je zvláštní sorta lidí.


Mnozí mají skutečně špičkové vybavení, ale vězte, že vás tady baví docela maličký automat, který mě nijak nikde neobtěžuje, není nápadný a doufám, že i vám přináší nějakou tu radost.


A zde je hrdina dnešního dne. Speciální oslavný vlak.



Jak už bývá zvykem na takových akcích, tak se vždy snažím čtenáři udělat představu o množství účastníků ...


..... detail na krále vlaku, kterým je samozřejmě lokomotiva ....


..... a představit i celý vlak v celkovém záběru.


Mezi obvyklé záběry patří čelní záběr na lokomotivu ....


.... a také na takzvanou komunikaci mezi vlakem s cestujícími a veřejností na nástupišti.


U této fotografie, se musím zvlášť zastavit. To není jen tak nějaký docela obyčejný děda, ale člověk, který pro veřejnost udělal moc a jednoznačně v pozitivním směru. Pokud jste někdy četli v Mělnické radnici v části věnované historii článek o prvních telefonních linkách na Mělníku, tak vězte, že toto je jejich autor. Panu Antonínu Dostálkovi je již přes 80 let a je známý články o České poště a o železnici. Napsal údajně i knížku k výročí 110 let lokálky Mělník-Mšeno, o jejíž existenci jsem vůbec nevěděl, ale zato si vás dovolím pozvat na skvělý článek autora k 140. výročí trati Nymburk-Mělník-Děčín ....http://www.kf0015.cz/?p=11860 , který znám už delší dobu.

Je to skvělá ukázka toho, jak další generace někdy doplatí na rozhodnutí svých vlivných občanů na radnici. V tomto případě mám na mysli občany Staré Boleslavi, ale podobně dopadly i Benátky nad Jizerou, když si tamní podnikatelé a radní nepřáli, aby trať 070 z Turnova do Prahy vedla tak, jako dnešní dálnice. Doprava dostavníky jim tehdy dost vynášela. Pan Dostál již na Mělníku nebydlí, ale má pochopitelně k věcem, o kterých píše vztah.


Ačkoliv se rozpršelo, tak jsem měl zkrátka ještě v plánu zajet do Lhotky a prohlédnout si dokončenou trať přes Mělnickou Vrutici zpět k Mělníku. Vždyť tu byl Soutok naposled v listopadu, když se dokončil přejezd u Mělnické Vrutice.


Povedená dvojice na stařičkém motocyklu Jawa mě zaujala hned dvakrát. Nejprve nostalgickým pohledem na stroj, a pak svojí pomalou pohodovou jízdou podle trati v  občas deštivém počasí zpět k Mělníku.


Zvláštní vlak přijíždí do stanice Lhotka - nádraží  asi ve 13 hodin.


Součástí vlaku je i restaurační vůz.


Všechny vagony soupravy byly skutečně nabité až k prasknutí. Možná si řeknete, že by bylo paráda, kdyby to na lokálce takto bylo už napořád. Tak to samozřejmě také hodně záleží na tom, co k takové činnosti lidi přitáhne.Je to jenom veselá fantazie, jak jinak, ale představte si například, že by tu někde měli výstaviště, jako v Lysé nad Labem, kde by měli třeba také mimo jiné nějaké to pivobraní a vinobraní, nebo koncerty skupin apod. Vždyť na takové akce jezdí někdy lidé i z daleka, stejně, jako za turistickým ruchem. A dalším problémem je, že náhodný cestující, který nejezdí vlaky nějak častěji a nevyužívá žádných slev, tak zaplatí za krátké přepravní vzdálenosti tolik, jako kdyby se vydal na nějakou regionální jízdenku někam dále od domova.


Ještě jeden historický pohled na okamžik, který vstoupil do dějin.


Dnes jsem se ještě podíval na moderní  přejezd u osady Hleďsebe. Jen ta stopka uvede člověka trochu do rozpaků. Auto zastavujeme hlavně u rozbitých přejezdů, ale tyto umožňují plynulý přejezd. To by ovšem vyžadovalo světelnou signalizaci, která tu snad má do budoucna být. Zajímavé je, že u Mělnické Vrutice stopka není, alespoň ne ve směru od obce.



Ještě jeden pohled na trať po novotě, kde máme v pozadí příjemné přírodní koupaliště ....


.... a zakončil jsem pohledem na běžnou soupravu, která bývá na trati lokálky nasazována vedle motoráku řady 810, a kterou je jednotka Regionova.

To je od Soutoku pro tuto chvíli ze slavnostního dne otevření lokálky vše a nevylučuji zveřejnění případných materiálů  z jiných zdrojů :-). Úspěšný pracovní týden a pohodové nervy před blížícími se svátky.

SŠ.

Žádné komentáře:

Okomentovat