sobota 9. prosince 2023

Dne 1. ledna 2024 uplyne 150 let od chvíle, kdy na trati pod Mělníkem jel první vlak. Recenze nejnovější knížky o Kokořínsku a Máchově kraji. Mění se jízdní řád na železnici. Bonus : Znáte hudbu z vánoční reklamy ?

Včera jsem konečně dočetl  letošní nejnovější knihu o CHKO Kokořínsko - Máchův kraj  s názvem Kokořínsko známé i neznámé od Petra Davida a Vladimíra Soukupa, a protože Soutok ,, snad" sliby dodržuje, tak nyní přicházím i se slíbenou recenzí.

Nedávno jsem tu napsal, že její úvod byl pro mě šokem ...

Přesto musím knihu jednoznačně doporučit a neměla by chybět v knihovně nejen nás občanů z Mělníka a okolí, ale každého, kdo má rád přírodu, turistiku, cestování, krásy naši vlasti a vůbec je pro něj jakýkoliv název obsahující CHKO pojmem. Jednoznačně nejvyšší hodnotou knihy jsou barevné fotografie na nejkvalitnějším křídovém papíře.

Odpusťte, ale musím tu jmenovat  namátkou takové pojmy, jako je skalní byt ve Lhotce, Harasov, Kokořínský Důl, Pokličky, skvosty Liběchovska, Vrátenská hora, Bludiště, mlýn u Vrátna, lávky v Horní Vidimi, Kokořín, Bezděz, Houska, Doksy a okolí, Spící panna, Jestřebí, Úštěk, Helfenburk, Stvolínky, Holany, Husa, Čápská palice, Dubá s okolím, Nedvězí, Nosálov, Lobeč, Kruh, Žďár atd. atd.

Již mnohokrát jsem tu napsal, že vše souvisí se vším, a že vše špatné je k něčemu dobré. V mém případě se to týká i Kokořínska. Letos neustále oprávněně na něco nadáváme a zejména na zdražování, ale pokud jde o dopravu, tak nám autobusy aspoň jezdí o víkendu i na Kokořínsko a existují výhodné regionální jízdenky pro dopravu železniční i autobusovou.

To vše jsme my mladé rodiny v 90. letech neměly, a jak tehdy říkal ministr financí Václav Klaus : ,, musíme si utáhnout opasky. " Vše špatné je však krátce k něčemu dobré, a protože tehdy nebyl žádný PID, DÚK, Egronet, Rodinná víkendová jízdenka SONE+ ( ta až v roce 2004)  Jízdenka na léto ( od roku 2014), tak jsem byl rád, když jsem se například za pár korun odvezl dálkovým autobusem do Zakšína a odtud 25 km pěšky přes Pavličky, Čápa, Husu, Skalku a Helfenburk až do Úštěku.

Zpátky pak vlakem přes Litoměřice, ale důležité bylo, že jsem díky tomu také prvně pěšky prošel tu nejdivočejší část našeho CHKO. Holany a jejich rybníky jsem objevil  jen o něco dříve od zastávky Zahrádky. Nemuselo mě tedy snad až zase tak mrzet, že všechny ty krásné jízdenky přišly až mnohem později, protože jsem kompletní poznání naši domácí CHKO aspoň přehledově vždy považoval prakticky za povinnost.

Opravdu bych se o moc v životě ochudil, a tak se mi nová kniha o Kokořínsku stala vlastně takovou příruční ,,biblí" , která mi připomíná, že také máme krásné dlouhé bílé dny a jen kousek od domova, ale prakticky již i v domácím městě začíná překrásné rozsáhlé území snad všeho hezkého.

Začal jsem recenzi tedy velkou chválou a znovu bych rád připomněl, že člověk nejprve vnímá optickou krásu, a až pak text. Ten již nemohu pochválit, ale musím zde uvést, co se mi líbilo, a co mě zklamalo. Co se mi líbilo ? Oba autoři jsou staršího data narození, mají podobně tak, jako já velký vztah zejména k osobě Karla Hynka Máchy, umí poutavě vyprávět, milují pověsti o loupežných bandách a je vidět, že mají chuť psát o historickém dění v různých obcích daného CHKO, přichází s letopočty i s názvy různých kostelíků i dalších objektů a vše občas doplní i osobními pocity a zážitky.

To vše jsou tradiční a opravdu krásná pozitiva turistického průvodce, pokud jsme ovšem neznalí letopočtů i mnohých názvů objektů a napsanému tradičně věříme. Mimochodem, je tam obrázek, kde má být vyfocený skalní útvar Husa, ale matně si vzpomínám, že i já tam prvně poněkud bloudil a vyfocený útvar je asi o 50 metrů blíže.  Asi mám ,, smůlu", že bydlím na Mělníku a mám i určité znalosti o železnici u nás, jakož jsem pochopil i leccos z mediálního světa.

Jinými slovy se sám autor v díle přiznal, že uvedenou krajinu popisuje spíše tak, jako vlastník automobilu a dle mého názoru se neměl do železnice vůbec pouštět, byť je to problém, protože nelze ignorovat data vzniku jednotlivých tratí podobně tak, jako výstavbu církevních památek, nebo nějakých podniků. Také by mě hlavně zajímalo, zda po napsání knihy vůbec někdo provedl její korekturu.

Skutečný skalní útvar Husa je asi ještě o 50 metrů dále na tvarové odbočce, než ten zobrazený v knížce, ale i já kdysi objevil skalní útvar Husa až na druhý pokus. Nicméně, rád tuto mýlku autorovi odpustím, protože i druhý skalní útvar je hezký i zajímavý a navíc kniha obsahuje samé krásné obrázky.

Přeci není normální, aby asi na šesti místech byla prohozena poslední dvě čísla nějakého letopočtu. Mělník považujeme za město od roku 1274 a nikoliv od roku 1247, jak se píše. U cukrovaru raději chybí vůbec datum, byť šlo svého času o největší rafinerii cukru ve Střední Evropě. Železnice na Mělníku vznikla v roce 1874 a nikoliv 1847. Lokálka do Mšena jezdí od roku 1897 a nikoliv 1879.

Je to obrovská škoda, protože to knihu obsahem značně znehodnocuje a znalý čtenář pak neví, zda může vůbec ostatním letopočtům věřit, když dává autor poměrně často najevo, že se mu do nich moc nechce a rád používá slovo přibližně. Podle všeho nemá pravdu ani v případě železnice Velké Březno - Úštěk, když za počátek výstavby trati považuje rok 1888, místo 1889 ...

Autor má tak rád pověsti, že si dokonce dovolil přijít s vlastní teorií o tom, proč má lokálka u Mšena tolik zákrut. Prý se tamní sedláci proti lokálce bouřili, a tak různě trať kličkuje mezi políčky. Ve skutečnosti lokálky kličkují zejména z důvodu většího stoupání v terénu, který byl zejména prvním lokomotivám slušným soupeřem. Navíc jsem si něco přečetl o tom, jak to bylo kdysi s vyvlastněním pozemků před budováním trati a byly to procesy za účasti početné komise, starosty obce i dotyčných osob ( sedláků), kde se řešilo zpravidla vše najednou ve prospěchu společné věci. Poslední slovo měla v krajním případě komise.

Ovšem, existuje případ, kdy si například majitelé dostavníků ve Staré Boleslavi z důvodu konkurence železnici ve svém městě nepřáli, a tak se trať později k nelibosti tamních občanů táhla daleko od centra. Dnes to díky autobusům zase až tak nevadí a naopak se zdá, že se to v současnosti místním docela hodí, protože na pole mezi město a nádraží dorazila výstavba supermarketů.

Škoda, že už nám pan Dostálek nikdy nic nenapíše a přitom uplyne 1. ledna 2024 přesně 150 let od chvíle, kdy pod Mělníkem začala jezdit železnice. Jsem ostatně zvědavý, zda se trať dočká také nějaké publikace, jako v roce 2015 trať z Turnova do Kralup nad Vltavou s odbočkou do Prahy. Mimochodem, protože trať Děčín - Mělník - Nymburk - Kolín - Jihlava - Okříšky - Znojmo - Vídeň provozovala rakouská  ...

...., tak ke 140. výročí vznikla určitá obrázková retro publikace z úseku Jihlava - Znojmo, ale k té z Turnova má nějak daleko. Tam je úplně vše. Třeba i to, do jaké fabriky odbočovala kdysi kolej v Chotětově, v jakém roce, proč, a kdy ji zase snesli. Nu, tady u nás na Mělníku je znám případ, kdy musel radní politik i kronikář města a předseda MOOS Martin Klihavec zajít s prosíkem ( s žádostí) do cukrovaru, aby na oslavu 150 let cukrovaru pro něj a zároveň pro info centrum vyrobili několik homolí cukru tak, jak je měli ve sbírce doma bývalí zaměstnanci a možná ne jen k výročí sta let v roce 1969.

Nejsem tedy nějakým optimistou, že si výročí naši hlavní trati v roce 2024 nějak připomeneme, ale bylo by to krásné. Není jen výročí 750 let města Mělníka.

To jsem tedy trochu zamluvil tu recenzi jinak hezké knihy, ale během psaní článku jsem jen dostal prostě další nápad na vlastně důležité a opomíjené téma a potvrdil tak opět, že vše souvisí se vším. Zajímalo by mě mimochodem, zda si i na radnici, a také naši regionální historici vůbec vzpomněli, že bude nějaké kulaté výročí naši železniční trati. Myslím, že asi ne a divil bych se, kdyby si to tady některý přečetl a něco s tím téma začal dělat.

Vlastně ani pořád nevím, kdo Soutok vůbec čte, ale občas se mi to tady díky hlavně zahraničí, ale vzácněji i tuzemsku občas pěkně roztočí a nedávno to byla taková paráda, až jsem uvěřil, že ten milion návštěv není tak nereálný a nemuselo by to trvat snad ani ty dva roky, jak jsem nedávno odhadoval. To je jen taková zábavička, která občas okoření tu moji snahu něco prostě psát.

Vidíte, teď mě tak napadlo, že se vlastně mění železniční řád. Tomu jsem se tu však nedávno věnoval a hlavně nám vlaky dle něj opět jezdí staronově do Prahy na ,, hlavák". Viděl jsem kus diskuse nad zdražením jízdného a lidé jsou prostě nepoučitelní. Píši to tady na Soutoku snad 10 let. U železnice se snažte užívat výhod regionálních jízdenek PID a DÚK ( hlavně tady na Mělnicku), a pak speciálních výhodných jízdenek, které si prostě musíte zjistit na netu a o nichž tu občas píši.

Mějte se pěkně.

Bonus : Znáte hudbu z reklamy ?

Prostě to tak je, že v televizi proniká do reklam zásadně  oblíbená hudba mé generace. Nedávno jsem tu zmínil Queen, pak to byla Tina Turner a nyní mi hrají před svátky do ucha tak tři skladby. Jedna je relativně nejmladší, druhou hraje kdysi slavné známé italské trio :-) ....

.... Nu, a kdo je třetí ? Taková ta vánoční :-)?  Možná se vám to nebude celou dobu zdát, ale když jsem letos ten vánoční dětský vokál zaslechl, tak jsem věděl odkud to znám. Je to prakticky až téměř závěr písničky, ale odtamtud to prostě znám.