sobota 10. července 2021

Cesta na Pálavu i do jejího okolí nebyla nikdy pro občana Mělníka tak výhodná, jako je tomu letos.

 


Snad každý tady z Mělníka a okolí, kdo jen aspoň občas si rád vyrazí na výlet vlakem, tak ví, že osobní přímé vlaky končí směrem do vnitrozemí ve stanici Lysá nad Labem a rychlíky v Kolíně. V dávné minulosti tomu tak vždy nebylo a milovníci jízdních řádů měli po jejich  zakoupení v podobě knižního tištěného řádu vždy radost, když tam našli nějakou kuriózní vyjímku.

Takovou vyjímkou byla na naši  hlavní trati ( 072) v devadesátých letech třeba ranní spoj rychlíku, který tehdy dostal pojmenování Jan Palach. Ten vyjížděl z Děčína hlavního nádraží přes ústecký Střekov a na Mělníku stavěl v atraktivním čase kolem 7.30, který vyzýval zejména v sobotu veřejnost doslova k cestování. 


Dnes tu v tuto atraktivní dobu ( cca v 7.40) staví také rychlík, který vás doveze do Kolína, ale Jan Palach vás bez přestupu odvezl ještě mnohem dále.  Nejprve končil v Jihlavě a o prázdninách byl protažený až do Znojma. Pak jezdil přes Havlíčkův Brod do Břeclavi, kde měla spoj hodinku odpočinku, aby se někdy ve 13.30 vydal  rychlík Jan Palach nazpět. Nakonec byla spoj zkrácena pouze do Brna, a pak již přišlo takzvané cestování v taktu, které ukončilo všechny rychlíky v Kolíně.

Sice  tím tak trošku skončila na naši hlavní trati jedna zajímavá kapitola, ale pro fandy jízdních řádů jsou tam další. Vždyť jen na naši lokální trať do Mšena vyjíždějí spoje, které nekončí jen ve Mšeně a v Mladé Boleslavi, ale některé pokračují přímo na severovýchod do Českého ráje aby skončily například v Lomnici nad Popelkou, nebo v Mladějově.

Zajímavé je ovšem dění i na ještě hlavnějších tratích, které dnes označujeme jménem koridory a samozřejmě je velmi důležitá i vlastní nabídka atraktivních jízdenek. Pokud si vzpomínáte, tak zavedení jízdenky Jízdenky na léto přineslo v roce 2014 velikou mediální reklamu a ani jsem neměl snad jinou možnost, než to vyzkoušet :-).

Tato paušální jízdenka vás doslova donutí k  cestování na delší vzdálenosti, protože na cestování po našem kraji a u sousedů nám stačí cenově přiměřené jízdenky PID a DUK, na které lze cestovat kdykoliv v roce.


Když jsem tedy prvně v roce 2014 vyrážel na Jízdenku na léto na svoje první dvě vlastně dovolenkové jízdy, tak to bylo do Lednicko- valtického areálu a na Pálavu. Důvodů bylo několik. Vždyť tento vzdálený jihovýchodní cíp naši republiky má s Mělníkem společné počasí i pěstování vína. Je tam řada věcí, které stojí za návštěvu a krajina Pálavy připomíná doslova subtropické Středomoří.

Tak, jako zámek v Lednici patří i s památkami v okolí k velmi navštěvované oblasti ČR, tak plochý hřeben Pálavy nabízí dálkové překrásné výhledy do všech stran a přítomnost vápencových vrchů v kombinaci se sluncem a vinnou révou na úpatí připomíná ne neprávem subtropické středomořské oblasti. Zajímavé je i to, že místní CHKO Pálava vznikla ve stejném roce ( 1976), jako naše CHKO Kokořínsko.

Spojení sem je vynikající. Již 7 let se sem vyplatí cestovat zejména na Jízdenku na léto ranním vlakem v 5.40  z Mělníka. Ten vás doveze za hodinku do Kolína, kde na vás čeká přestup, ale tentokrát jediný a poslední. Co se stalo ?  Dříve jste museli nastoupit v 6.57 do mezinárodního vlaku ČD Silesia, který jel přes Ostravu do Varšavy a vystoupit z něj v Pardubicích, nebo v České Třebové.


Tam jste měli jen krátkou přestávku, než vám z Prahy přijel Raljet, který vás odvezl až do cílové Břeclavi. Cestovní rychlost mezi Brnem a Břeclaví ( až 160 km/ hod) způsobila, že jste již v 9.53 vystoupili na druhém konci republiky

Letos je situace ještě lepší. Nejsem schopný vám říci, čím je to způsobeno, protože práce na železnici a tím spíše na koridorech je nekonečná, ale někoho vlivného napadlo, že bude Railjet letos zastavovat v Kolíně, zcela vynechá Pardubice i Českou Třebovou a jedinými zastávkami na cestě mezi Kolínem a Břeclaví tak bude Brno - Královo Pole a Brno hlavní nádraží.

Správně tušíte, že linka Praha - Wien - Graz jezdí letos nově přes Havlíčkův Brod, kde však nestaví. Časově se vůbec nic nezměnilo. Pouze nedávná vichřice způsobila, že vlak jel v pátek 9.7. ráno po původní trati, aniž by zastavoval v Pardubicích, České Třebové a odkloněném Králově Poli, ale zpět jel odpoledne dle letošního jízdního řádu se zastávkou na Králově Poli již přes Havlíčkův Brod.

V praxi to znamená, že zpáteční Railjet vyjíždí v 18.07 z Břeclavi, vystupujete ve 20.58 v Kolíně a jedete posledním možným přímým vlakem z Kolína ve 21.15 s příjezdem ve 22.15 na Mělník.


Myslím, že 8 hodin volného času na Břeclavsku, dost dobrá autobusová regionální doprava i o svátcích a řada věcí k navštívení jsou vedle suprového železničního spojení dobrým lákadlem na cestu. Nesmíte zapomínat, že vlak je plně klimatizovaný, nabízí po celou dobu tříhodinové jízdy do Kolína internetové připojení a není na škodu si kromě sledování krajiny třeba i něco přečíst, nebo se třeba i podívat do jazykových učebnic.

Takovou zajímavostí  pro mě bylo, když jsem svým nákupem Jízdenky na léto v mělnické stanici doslova vyvedl paní v pokladně z míry. ,, Pane, to jste první, kdo to po mně letos chce."



5 komentářů:

  1. Podobný článek o Pálavě vlakem, i když ne tak podrobný, jsem četl nedávno tady, tak jsem ho hned přeposílal manželce, že bychom to mohli vyzkoušet. Bohužel nám před prázdninami kleklo auto a na nové nejsou finance, ale přeci jenom bychom si chtěli udělat pár dní sami pro sebe, klidně pod stanem někde v kempu. A Moravu máme oba dva velmi rádi. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak když tam pojedeš vlakem na normální jízdenku, tak jenom ty sám zaplatíš směrem tam cca 500 Kč, a to samé zpátky. Jízdenka na léto ve variantě 14 dní ( ještě je varianta 7 dní) stojí 1 190 Kč, ale už jedna cesta tam i zpět to zaplatí a ještě máš 13 volných dní na cestování po republice zdarma. Neznám lepší železniční jízdenku.

      Vymazat
  2. Jo, to asi nebude váš případ, protože tam chcete přijet a pobývat. Tahle ranní spoj v 5.40 na Moravu je ale super a s možností internetu od Kolína.

    OdpovědětVymazat
  3. Já bych to asi nějak nedramatizoval. Jasně, ve vlaku se dá dělat spousta zajímavých věcí, ale pokud mám doslova celý svět v telefonu, tak ho budu používat. Můžu na něm číst, vzdělávat se, bavit se, sledovat TED videa nebo nakupovat. Však nevíte, co na těch telefonech dělali. Jasně, pokud lidé tráví čas na sociálních sítích, tak snad ať raději odevzdají pouzdra iPhone a jdou raději ven. Já osobně nemám rád spíš to, když telefony limitují mezilidskou konverzaci, třeba v baru nebo hospodě. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář, ale trošku mi uniklo, na co vlastně reaguje. Stává se mi totiž, že si spousta lidí stěžuje, jak jim to cestování ve vlaku připadá dlouhé i třeba nudné, a tak proto trochu rozvádím ty možnosti, jak to lze ve vlaku trávit. Snažím se to připodobnit k takovému pojízdnému obývacímu pokoji, kde máte díky dnešní technice ještě více možností se zabavit, než v minulosti, pokud nechcete třeba sledovat okolní krajinu, ale i tak někdy připadá lidem nekonečně dlouhá pouhá hodina a raději nikam nejedou. Někdy máte ve vlaku však štěstí na dobrou společnost, a pak nemáte čas ani koukat do kraje, ani si užívat ty zmiňované možnosti, ale je to zase jiná zábava a často i takový zážitek, že na něj nikdy nezapomenete :-).

      Vymazat