sobota 31. května 2014

Mohl by občan Mělníka dojíždět denně do práce v Sasku ? Odpověď je překvapivá.


Již mnohokrát jsem psal, že vše souvisí se vším a vše je inspirací. Rozhovor s každou osobou může být přínosem a i příspěvek v Mělníčku.

Severočeská ( i Karlovarský kraj) média občas přijdou s nějakým článkem na téma přeshraniční burza práce. Naposled jsem objevil na webu tyto, ale chce to samozřejmě pátrat a nečekat, že vám práci někdo sežene, když se budete jen v inzerátu nabízet.
http://www.karlovarskenovinky.cz/zpravy/regiony/preshranicni-burza-prace-nabidla-praci-v-nemecku/

http://www.nasemostecko.cz/mostecko-aktualne/burzu-prace-v-usti-nad-labem-navstivily-stovky-lidi/?aktualitaId=10952

Na toto téma jsem psal zrovna nedávno článek, se jménem Mělník versus Ústí. To může být rozdíl až tří platů. http://soutok.blogspot.cz/2014/05/melnik-versus-usti-nad-labem-to-muze.html ( odkloněný rychlík Favorit 1975, běžné spoje do Děčína ještě v roce 1986)

Jenže, zatímco v minulém článku jsem dospěl k závěru, že při změně jízdního řádu by bylo možno dojíždět do Saska za prací i od nás, tak nyní po podrobnější analýze jsem zjistil, že by to šlo možná i nyní. Podívejme se tedy na věc:

Samozřejmě jsem vyloučil jakoukoliv dopravu autem. Kdo jste někdy jezdili do práce autem, tak víte, co to je za nápor na nervy.

Objevil jsem, že každý pracovní den odjíždí ve 3.23 ráno z Chomutova první zastávkový  vlak ( jednou jsem jím jel) do Ústí nad Labem a Děčína, kde v 5.17 končí. Další jedou mimochodem každé dvě hodiny a je to pocit, jak když jedete metrem. Je snad Děčín severní Prahou s dostatkem pracovních příležitostí ? To asi ne a železniční návaznost na Sasko tu není moc dobrá. Až v 6.04 tam staví nějaké EC s příjezdem do Drážďan v 6.49 a normální vlak jede až v 6.40 pouze do 22 km vzdáleného Bad Schandau ( Lázně Žandov) s příjezdem v 7.08, a po přestupu v 7.11, pak přijede v 7.56 do 62 km vzdálených Drážďan.

Na první pohled, se tedy zdá, že za hranicemi mohou pracovat opravdu jen ti, co to mají blízko a jsou nějaký čas ochotní dojíždět do práce autem. Jenže, ten kdo už někdy někam do práce jezdil, nebo jezdí, tak možná zjistil, že občas stojí hloučky lidí i tam, kde nejsou zastávky a nastupují do autobusů, které v jízdních řádech nenajdete. Říká se jim svozové autobusy a jsou to autobusy pro konkretní firmy, o kterých se zájemce v inzerátu dočte až na samém konci. U nás snad jezdí nějaký do Roudnice nad Labem, kde je nějaká firma na šití autopotahů, byla tu snaha vozit lidi do Škodovky, která se ujala jen ve Mšeně a snad cosi jezdilo k velkoskladům u Prahy. To málokdo ví, ale lze předpokládat, že to funguje i na severu v Děčíně a Ústí nad Labem, odkud zřejmě možná jezdí nějaké svozové autobusy do firem v Sasku. Nevím, nemám toto nyní probádané, ale je to téměř pravděpodobné, jak by řekl anglický vědec A.C.Clark ve své knize Svět tajemných sil  :-)).

Co z toho však vyplývá pro nás? Ten vlak ve 3.23 z Chomutova nás opravdu zajímat nemůže, ale po bedlivém nahlédnutí do jízdních řádů, se dozvídáme, že pokud se necháme autem odvézt do Štětí, tak tam začíná ve 4.27 vlak s příjezdem v 5.25 do Ústí, návazností a příjezdem do Děčína v 5.58, což je již postačující pro takové úvahy. Přímo z Mělníka jede vlak ve 4.51 s příjezdem do Ústí v 5.56 a do Děčína v 6.28, což je zřejmě již trochu za zenitem. Jde zkrátka o ty svozové linky.

Na závěr snad jen dodávám, že denně může každý dospělý občan mezi Mělníkem ( mapa) a vybranými místy v Sasku cestovat libovolně za jízdenku v ceně 200 Kč ( Labe-Elbe), což by bylo  6 000 Kč měsíčně ( ani ne, pokud odpočítáme ještě 8 víkendových dní, tak tedy  4 400 Kč).To je pakatel ve srovnání s  možná až trojnásobnou vyšší mzdou, jak se někdy udává. Možnosti jsou, jen je objevit. A ony dobré možnosti často nikde publikovány nejsou. 

SŠ.

3 komentáře:

  1. Článek byl aktualizován o jednu podstatnou větu, aby si čtenář uvědomil, že i v Mělníku stavěly kdysi přímé zastávkové vlaky do Děčína a dokonce i odkloněný mezinárodní rychlík. Ten stavěl v roce 1975 ve 3.55 ráno ve směru na Drážďany a Berlín a v 0.30 pak ve směru na Kolín a Budapest.

    OdpovědětVymazat
  2. 200 stojí labe-elbe..............ale jen jedna cesta a jak se dostanu zpátky dá se taky to labe elbe zakoupit pří zpáteční cestě z dráždan do ustí ??

    OdpovědětVymazat
  3. To jste nějak špatně pochopil (a). Ta jízdenka Vám platí tam i zpět. V Mělníku zaplatíte ráno 200 Kč za lístek a na ten se i vrátíte.

    OdpovědětVymazat