sobota 9. listopadu 2019

Známá internetová loď Rio 2, která také letos na jaře kotvila v Mělníku kotví nyní v Hamburku. Seznamte se díky ní s jednou z řady různých atrakcí pro turisty. Turistický pochod po moři.


Rio 2 v mělnickém přístavu.

Vždy, když se něco proslaví v televizi, na internetu, nebo jinde v médiích, tak to může být pro nás určitý námět pro zvýšený zájem. Nejinak tomu bylo i s naší lodí RIO 2, která  je zvláštní tím, že má na přední části kapitánské kabiny umístěnou webovou kameru a lidé z tepla domova tak mohou sledovat prostřednictvím svých PC výhled z její paluby.

Že už to znáte ? Že už máte řeku Labe z její paluby dokonale prohlédnutou ? Pak pro vás stejně tak, jako pro mě bylo jistě radostí, když loď, která nejčastěji končí na našem území v Děčíně, odkud se vrací do Německa, když se náhle objevila začátkem dubna letošního roku v našem mělnickém přístavu ( na půl dne)....

http://soutok.blogspot.com/2019/04/unikatni-tazny-remorker-beskydy-vystava.html

.... a stala se tak takovým předskokanem parádního víkendu, kdy jsme se podívali pod našim městem na skvělou výstavu o budování vodních cest u nás na lodi Beskydy. Tehdy jsme tomu snad ještě nechtěli ani věřit, ale dnes, když už jsou hořínské komory i Lužec nad Vltavou v hlavních televizních zprávách, tak už věříme :-).

Mimochodem, nečekal bych, že kvůli motoráku v Lužci nad Vltavou ( viz. jízdní řád na obrázku), který tam má navíc konečnou stanici, se bude dělat speciální železniční most. Kdo jste viděl můj výlet do Nové Pece ....

https://soutok.blogspot.com/2017/07/prazdninova-zeleznicni-jizdenka-na-leto.html

..., tak víte, že konečnou stanici šlo celkem levně vybudovat i před laterálním kanálem a lidé mohli chodit na vlak přes hlavní most. Je to ale z peněz EU, kam jako stát přispíváme, a to zřejmě rozhodlo. Navíc je to pro občany pochopitelně lepší.

http://www.luzec.cz/



Vraťme se však k RIO 2. Ta nám ve čtvrtek vezla z Magdeburku do Hamburku vysoký náklad a čekal ji nelehký úkol. Kapitán Batista upozornil diváky, že přes náklad je špatně vidět a hlavně je třeba proplout pod hamburskými mosty kolem 16. hodiny, kdy je řeka nejníže, protože by se později s nákladem již nemusela loď pod mosty vůbec vejít.

Podívaná to byla zajímavá. Jednak do těchto končin loď málokdy pluje a nedařilo se stíhat časový plán. V Hamburku se totiž už uplatňuje mořský příliv, řeka již stoupala a loď proplula pod mosty zhruba kolem 18.15 SEČ.

To celé mě motivovalo k tomu, abych si o tomto jevu, který je tu pro nás v Čechách zcela zbytečný něco přečetl. A dozvěděl jsem se zajímavou věc, kterou jsem však tušil. Příliv a odliv je velmi složitý děj, který se každý den mění a zatímco ve Středozemním moři jde o rozdíl zhruba 30 cm, tak v Hamburku, nebo v Londýně už to poznáte. Tam jde někde o 5 až 8 metrů rozdílu.

V Německu si toto uvědomili a využívají to, jako turistickou atrakci, podobně, jako v Bretani třeba .... https://cs.wikipedia.org/wiki/Mont-Saint-Michel ...., kde je rozdíl v Evropě největší, až 15 metrů.


Zdá se, že řeka Labe zde v Hamburku má mnohem blíže k mostovce, než na Mělníku. Musím však vzpomenout na srpen 2012, kdy jsme mnozí před uzavřením našeho starého ( budoucího Strakova) mostu dělali aspoň na kraji mostu záběry na hladinu řeky před její kulminací ( tuším, že z klasických 2.50 na 10.35 m.) V Ústí bylo dokonce 12 metrů.


Nedaleko známého ostrova Sylt, který je spojený s pevninou pouze 11 km dlouhým železničním mostem leží ostrov Föhr https://www.foehr.de/  , kde jsem našel skvělou odpověď .....

https://www.foehr.de/gezeiten    Stačí kliknout na Gezeitenkalender als PDF 2019 . Prakticky každých 6, 5 hodiny moře buď klesá, nebo stoupá, a tak máme odliv i příliv 2x denně, ovšem díky působení měsíce a částečně slunce každý den jinak. Proto ten kalendář.

Lidé se tak obvykle ráno podle kalendáře vypraví na zvláštní 4 km dlouhý turistický pochod k ostrovu na obzoru, který je sotva vidět. Na suché pevnině to zvládnete za hodinu, ale zde je to docela adrenalin. Nejprve prý vyfasují holínky a pak jdou podle tyčí, které připomínají hole pro lyžaře na horách, když je mlha.


Zde je důvod jiný. Sice je odliv a hladina se nějaký čas pohybuje do výšky 30 cm, ale jsou v moři i různé výmoly, kde se jinak můžete nepříjemně propadnout. Po dně se prý velmi špatně jde, připomíná to občas cestu blátem a místo suchozemské hodinky to prý trvá až 3 hodiny.



Loď Rio 2 pluje ve čtvrtek v podvečer  po Norderelbe ( Severní Labe - rameno), aby se u čtvrti Altona stočila do Süderelbe ( Jižní Labe - rameno), ze kterého odbočí do ramene Rethe, kde bude vykládat náklad. V místě otáčky proti proudu řeky na soutoku ramen má řeka šíři až 715 metrů, ale o 17 km dále po proudu, se náhle prvně rozšíří až na 2.7 km. V Hamburku začíná takzvaný Estuár https://cs.wikipedia.org/wiki/Estu%C3%A1r , který se rozšíří u města Cluxhaven až na 15 km. To je však o více než 100 km po proudu řeky dále.


Říká se tomu cesta po moři relativně suchou nohou a Němci tomu říkají Watty, což trošku připomíná elektrotechniku a trošku náboženství ( Starý zákon ve svaté knize jménem Bible). Vždyť i Mojžíš přešel se svým lidem z Egypta suchou nohou jindy vodou zalité místo, a takto pátrali vědci ....


Zpátky pak už mořští turisté plují lodí, která má jinou trasu, která je ještě navíc patřičně občas bagrována. Prostě by to už přes moře nestihli a pokud se v PDF textu správně orientuji, tak maximální hladina je 2.9 metrů. Tedy téměř 3 metry.

Samozřejmě se píše, jak je oblast zajímavá i zoologicky a botanicky, a pokud má někdo dost času, peněz a umí cestovat i trochu dále, tak jde o docela zajímavý cestovatelský typ.

Pokud jste však tací spíše teoretičtí cestovatelé, jako já, tak budete rádi, když se opravdu jednou dokopete k tomu, že snad  někdy v létě za několik našich stokorun sednete do autobusu společnosti Flixbus ( Student Agency to nejezdí), necháte se odvézt přes noc do Hamburku a třeba ten rozdíl hladiny někde poblíž Labe také uvidíte.

Přidal jsem pro úplnost i pohodlný vlak, ale pro lidi, kteří někam přijedou, chtějí se jen trochu projít a zase jet nazpět, tak trochu na nic.

A to je možná z uplakaného nevlídného víkendu zde na blogu vše.

Ještě takový bonus. na závěr. Klikněte na
 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Hamburg.jpg a obrázek zvětšete na celou obrazovku. Můžete se z věže s nadsázkou podívat na celé město a hlavně upoutá pohled na přístav vpravo dole.



Žádné komentáře:

Okomentovat