neděle 22. září 2019
Na laterálním plavebním kanálu se těžce pracuje. Dnešní cykloprojížďka vám ukáže, že se nebudují jen komory v Hoříně, ale velká stavební činnost je i v okolí Lužce nad Vltavou, kde pravděpodobně vznikne i nějaký most přes Vltavu.
Mluvil jsem nedávno v práci s jedním kolegou a řekl jsem mu o tom, jak jsem projel na kole obec Kokořínský Důl, za kterou se po levé straně objevila neuvěřitelně obrovská planina pokácených stromů, jako kdyby zde chtěl někdo stavět doslova obří horský hotel.
http://soutok.blogspot.com/2019/08/mate-radi-ricku-psovku-harasov_24.html
A tak jsem se dozvěděl, že o hotel se prý nejedná, ale skutečně jde o dílo kůrovce. Neuvěřitelná plocha. Jak je jen člověk proti tomu bezbranný.
Jiný kolega, se zase vypravil na opačnou stranu okresu, kde se již opravdu dějí velké věci, a tak jsem krátce před Mělnickým vinobraním nabyl přesvědčení, že už opravdu nastala ta doba, abych se jel podívat na práce v blízkosti laterálního plavebního kanálu.
Než se však rozepíši o tom, co že se tu tedy vlastně děje, tak si dáme na úvod dva romantické obrázky od obce Vrbno, které asi každému klukovi a muži připomenou příběhy plné amerických indiánů. Indiány tu sice nenajdete, ale o nějakou skautskou aktivitu by se mohlo jednat.
Mojí další zastávkou byl Zelčín a ocitl jsem se v místech, kde probíhá naučná stezka.
Jak jistě víte, tak právě u nás probíhá megalomanská akce, při níž mají být mosty na laterálním kanálu upraveny tak, aby až do Prahy mohly plout lodi takové velikosti, jaké dnes brázdí například hladinu řeky Rýn.
Protože je stávající výška 4 .50 m nedostatečná a nově je vyžadována výška minimálně 7 metrů, bude jistě zajímavé sledovat, jak toto bude místo od místa technologicky řešeno. Je jasné, že takovým velínem celého 11 km dlouhého úseku by měla být, jako dosud komora Hořín, avšak není ještě příliš veřejnosti jasné, co vše se bude odtud na dálku ovládat.
Řešení situace na konkrétních místech má jistě již nějaký zpracovaný projekt a objevují se první vlaštovky řešení.
Tak třeba tento most u Zelčína by měl být prý definitivně snesen a je možné, že se jedná v budoucnu o historický snímek. Tak mi to aspoň člověk z této oblasti vysvětloval.
Zůstat samozřejmě musí horkovod, který půjde s nejvyšší pravděpodobností výše a s ním zřejmě i nějaká cyklo- pěší varianta, jako je tomu přes Vltavu směrem do Zálezlic.
To jsem již na prvním místě, kde se něco děje.
Most u Chramostku je již snesený, a když se podíváte na ty nákresy níže, tak se zdá, že prostě bude osazen zpět na nové vyšší pilíře a zajímavé bude vybudování takových nájezdů, aby se zejména technika dostala z obou stran na most, který bude nejméně o 2.5 metrů výše, než byl v současnosti.
Je to v podstatě nejjednodušší řešení, které není třeba nějak dálkově ovládat a používat k tomu i nějakou zabezpečovací signalizaci. Jak jsem tak koukal na harmonogram prací, tak zde bude hotovo již v dubnu 2020.
Snesený most.
Harmonogram prací na mostě u Chramostku, který je tu hlavně pro hospodářské účely.
Zajímavější situace bude v samotném Lužci nad Vltavou. Především tu máme relativně nízko nad hladinou železniční most. Nevím, jak se to zde vyřeší, ale je možné i samotné přestěhování místní železniční stanice na levý břeh kanálu.
Zde se již buduje jeden z pilířů nového hlavního mostu do Lužce a bude tu ještě hodně práce.
Je naprosto jasné, že tento most se stane historií.
Oficiálně to jako cyklostezka označeno není, ale sami vidíte, že po pravém břehu kanálu mezi obcemi Vraňany a Lužec nad Vltavou vznikla pěkná zpevněná cesta.
Tento pohled jsem tu umístil z nostalgie. Na druhém břehu za kanálem u silnice na Vraňany bývala chmelnice, kde jsem osobně i já celý měsíc srpen česal před mnoha lety chmel.
Přívoz v Lužci bude již zřejmě také historií. Víme, že tu byla již iniciativa ohledně lávky pro pěší a cyklisty, která se neujala, ale nyní prý se to má již opravdu dělat. Tak mi to řekl zástupce místního lidu :-).
A zvony z Mělníka jsou slyšet vzdušnou čarou 6 km až v Lužci. Tak hlásá jeden z nadpisů v novinách a netřeba pochybovat. Obě místa dělí jen rovina a viditelnost je přímá.
Zvoní se však i v samotném Lužci, kam mělničtí zvoníci jezdí.
Když jsem tu tak nedávno dával ty znaky obcí ( Lhotka, Velký Borek) , tak toto je Lužec nad Vltavou. O vzniku znaku by se jistě dalo něco dohledat na stránkách obce. Minimálně mlýnské kolo nepřekvapí.
Cestou zpět jsem jel po cyklotrase, která nyní vede z důvodů prací na komoře z Vrbna po silnici do Hořína. Tak, jako je důležitý silniční most v Lužci, tak je důležitý i tento ( od roku 2002 pontonový) most mezi Vrbnem a Hořínem.
Prý by se měl nový most stavět v těsné blízkosti pontonového mostu a jistě i zde půjde o úpravu terenního nájezdu. V každém případě je pontonový most ( jeho dřevěná část) v hrozném stavu. Prkénka se již různě štípou a člověk má pocit, že se tu pěšky může snadno propadnout :-).
Když už jsem zde, tak jsem si ještě dovolil podívat na komoru a dění za ní z druhé strany. Tady není třeba již nic komentovat. Komora je ostře sledována a na facebooku pana Lojky, se například objevily záběry na komory z dronu. Pro mě však v každém případě osobní záběry z nezvyklého úhlu i prostředí.
Diví se tady někdo, že jsem letos nezkoušel vyfotit ohňostroj ? Ale jo, zkoušel a dokonce o 24 hodin dříve bylo vše vypracováno téměř do detailu, jen zbývalo najít to správné místo. A to jsem také hned našel. Když jsem vyrazil na kole na druhý břeh, tak se zdálo, že už nic nemůže překvapit.
Překvapilo. Kdybych se vrátil z cyklovýletu včas, tak to možná dopadlo dobře. V klidu domova bych nastavil potřebné parametry, vzal bych si baterku a hurá na akci. Jenže to bylo zase vše takové hektické, neboť jsem se vrátil už téměř za tmy.
Najednou všude tma, baterka nikde, na nic nebylo vidět, zavadil jsem na aparátu asi o dvě věci, o které jsem zavadit vůbec neměl a vše jsem zjistil v obci pod veřejným osvětlením. Tak snad za rok mi to do třetice už vyjde tak, že budu zdráv, na místě, vyjde počasí a vše bude správně nastavené.
Pohodový vstup do prvního podzimního pracovního týdne !
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat