úterý 15. května 2012

Videa jsou problém.


V archívu je samozřejmě i několik videí z akce a nejen z této, která přivedla na naše stránky neuvěřitelný počet diváků.

K napsání tohoto článku mě motivovala holá fakta. Také se vám někdy stalo, že jste chtěli někoho vyfotit a on prostě nechtěl ? A to přitom máte na mysli fotky jen pro vlastní potřebu, které nebudete nikde zveřejňovat. Tady mě vždy napadne vzpomínka na staré populární westerny či černou Afriku. Bílý muž nám vezme fotoaparátem tvář. Ono to skutečně není jednoduché tvořit mediální práci, aniž by člověk někoho nepřipravil nějakým způsobem o část jeho já. A tak anonymita dnes prakticky neexistuje, byť se lidé snaží sebevíc. Nejvíce se toto uplatňuje na poli kultury a cestopisu. Prakticky každý, kdo se objeví někde na podiu, nebo v jeho okolí, tak si může být jist, že prostřednictvím http://www.youtube.com/  na něj možná už hledí i na druhé polokouli. A tak tu vzniká taková zvláštní situace. Umělci jsou zvyklí, že tomu prostě neuniknou a náhodní návštěvníci se uklidňují tím, že akce byla stejně daleko od domova, kde je nikdo nezná a pokud se někomu připletli do fotoaparátu, tak co.

Horší situace nastává, když to není daleko od domova, leckdo vás může poznat a to je pak situace. Teoreticky lze říci, že se dá situaci předejít dokumentací neživých věcí či všeobecně populárních osob, ale v praxi to vyloženě provést nejde. A ještě horší je to s videem, které má to kouzlo, že dokáže přivést přímo atmosféru. Tedy, nedokáže. Ještě nikdo totiž nevymysel přenos vůní, čili pachu, ale i tak je video zase o něco dál. A tak snad jen tu a tam nějaká mihnoucí se osůbka schovaná za brýlemi je aspoň částečně anonymní. O té anonymitě a o natáčení by se zkrátka dalo besedovat. Je to sporná kapitola o tom, co už je, a co ještě není odhalování osobní identiti. Z tohoto důvodu se například webové kamery snímající pohyb ve městech umístují tak, aby nebya možná identifikace. Na druhé straně dává spousta klubů fotky i videa ze svých akcí i samozřejmě s tvářemi na web s tím, že je budou prohlížet jen ti, co mají společné hobby, což samozřejmě nelze ani zaručit, ani to není pravda. A ani nemluvím o jedincích, youtube a dnes už i facebooku. Zkrátka, fotky i videa jsou určitý materiál, se kterým je docela umění citlivě nakládat, zvlášť, když jde o činnost v podstatě mediální ( každý člověk, který dá fotky na facebook apod.) A máli být médium zajímavé, tak se prakticky bez fotek i videí neobejde.


Video z akce, která vás dosud nejvíce nadchla. Nejvíce návštěv patří příspěvkům, které lákají na akce pivovarů. Daleko vzadu jsou články vzdělávací.

Pro rádio Soutok Standa Švec.

Žádné komentáře:

Okomentovat