neděle 6. května 2012

Na soutok lodí (2. díl)



V prvním díle jsem se vás pokusil seznámit s průběhem teoretické části výcviku na jejímž konci budu vlastnít průkaz VMP. V tomto týdnu jsem vstoupil do druhé poloviny. Praxe na vodě.
Výcvik probíhal na lodi Viking 1000.  Jedná se o velice komfortní a pohodlné plavidlo klasické konstrukce, které posouvá hranice uživatelské úrovně do nejvyšších sfér. Plavidlo vyrobené věhlasnou britskou loděnicí Viking Mouldings je určeno náročnějším zákazníkům preferujícím prostor a soukromí v kombinaci s maximální výbavou a brilantní ovladatelností. Jedinečná loď v ČR - každá kajuta má své vlastní WC a sprchu, při obsazení 4 osobami pak loď nabízí královský prostor pro vaše toulky po českých řekách. Zdvojené řídící stanoviště ještě umocňuje zážitky z pohodové plavby. S naprosto stejnými loděmi se můžete setkat na nejprestižnějších evropských turistických vodních cestách jakými jsou Canal du Midi, Loára nebo třeba Canal du Nivernais. Plavidlo charakterizuje vynikající ovladatelnost, prostor, sluneční paluba s druhým "venkovním" řídícím stanovištěm, špičková základní výbava a velice elegantní design. Pro skutečné lodní milovníky a znalce.


Technické parametry lodě:
Délka 10m, šířka 3,75m, ponor 0,9m, stabilní zabudovaný lodní dieselový motor Betamarine, trup lodě laminátový, váha stroje cca 6 tun. Obsaditelnost 4-6 osob.

2x splachovací lodní WC, 2x sprcha (pro každou kajutu zvlášť), dvě dvoulůžkové prostorné kajuty, tekoucí teplá i studená pitná voda (objem nádrže 450l), lednice, plynový sporák s troubou, kompletně vybavená kuchyňka, elektrické osvětlení, nezávislé plynové vytápění s termostatem, automobilová zásuvka 12V, dvě řídící stanoviště (vnitřní / vnější), rádio + CD přehrávač, břehová přípojka 220V + rozvod 220V, letní paluba se zahradním nábytkem a slunečníkem.

A teď pojdmě už na vodu. Vyplouvalo se v 8:00 z přístavu který patří http://www.pujcovna-plavidel.cz/ a je umístěn v doku na Pšovce. Cíl plavby byl kolem poledne v Kralupech. Po nalodění přichází kontrola lodě. Množství nafty, stav akumulátorů, množství vody a podobně. Pokud je vše v pořádku můžeme vyplout.

Nejdříve proplouváme přes přístav. Zde se vůdce lodě nemusí obávat o hloubku řeky, ale spíše musí dávat pozor na okolní lodě. Když se blíží k ústí přístavu na řeku je třeba dávat pozor na nánosy na dně.

Proplouváme pod Mělníkem. Je pondělní ráno a krásně sítí slunce. Pohled na zámek z řeky je zase úplně jiný a mnohem krásnější.

První těžký okamžik se blíží. na dohled mám komory v Hoříně. Zvedáme telefon a objednáváme proplavení. Za to se na našich řekách neplatí, je ale potřeba dodržovat provozní hodiny komory. Když se ke komoře budete blížit svítí na vás světla. Jedno červené - komora se připravuje. Dvě červené - komora zavřena. Jedno zelené - proplutí povoleno. Jelikož mám jedno červené ubírám rychlost a čekám na signál volno. Následně vpluji do komory a jdu se připravit na vyvazování lodě. To je úkon na který musí být na lodi minimálně dva členové. Jeden se vyvazuje k žebříku druhý k pacholkům. Jak se zvedá hladina, převazuje se i loď.

Když se dostaneme na horu čekáme opět na signál volno. Po té nás čeká pohodová plavba až za Vraňany. Když propluji kolem vodní elektrárny dostávám se na řeku. Zde je relativně silný proud a poprvé se potkávám s bójí. Těch je několik druhů, ale dvě základní. zelená a červené. Ty určují po jaké straně řeky se pluje.

Řeka si začíná s lodí slušně házet. Loď už nepluje krásně rovně ale musí se stále vyrovnávat její směr. Přistáváme v Marina Nelahozeves. Ještě loni bych tuto restauraci doporučil každému kdo jede okolo. Dnes to neudělám. Nový nájemce restaurace si rozhodně peníze za to co jsem dostal nezaslouží. Uznejte, čtyři rozmražené knedlíčky s uzeným z Tesca a hromada neupraveného zelí za 79Kč není to pravé. Přeci jen bych čekal trochu více a to platí i pro vyloženě otrávenou obsluhu. Raději plujeme dál.

Čeká nás posledních pár kilometrů do přístavu v Kralupech. Cesta už je naprosto v klidu. Úživám si vysoké teploty a těším se na přistání. V Kralupech nás ještě čeká úklid lodě a tím dnešní výcvik končí.

Další cestu mám naplánovanou už samostatně na 19.5. Bude to o něco kratší loď a užiju si cestu do Prahy a zpět. Následně mě bude čekat ještě cestu na teoretické přezkoušení na plavební správu, ale o tom někdy příště. 

Za finanční podporu děkuji http://www.vasedomacnost.cz/ a za výcvik děkuji http://www.pujcovna-plavidel.cz/

Pro Soutok ze soutoku Roman Rak

Řídící stanoviště, na lodi jsou dvě.


4 komentáře:

  1. Luxusní lodička. Jen kdyby to nebylo tak drahé. I když, dovolená v obyčejném hotelu je také raketa a tady máte zase jiný zážitek. Asi o tom popřemýšlím. Díky.

    OdpovědětVymazat
  2. Tyjo, to je pořádná loď teda. To já s ničím takovým bohužel zkušenost nemám. Maximálně tak kanoe. Právě v té jsme minulý rok sjeli Sázavu a bylo to super. Loď jsme ale teda měli půjčenou. O to se postarala tato půjčovna lodí Sázava. Říkal jsem si, že letos bychom mohli zkusit třeba nějakou jinou řeku. Dost mě láká Otava.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každé svezení nějakým plavidlem po řece má něco do sebe, ale je pocitový rozdíl, když je například člověk v kajutě u stolku výletní lodi, kde si tak trošku může připadat spíše jako v železničním vagonu osobního vlaku, nebo jestli má opravdu bezzábranový kontak s okolím ( volná paluba). Pak je dalším rozdílem to, zda chceme být výše nad řekou, nebo toužíme spíše po kontaktu s vodní hladinou. Ono je takové vodáctví, kde je člověk prakticky zároveň s hladinou krásným pocitovým zážitkem a na peřejích to má zase ještě jinou náladu. Otavu mohu jedině doporučit. Často se začíná ve městě Sušice, kde je kemp hned pod železničním mostem, ale možné je začít i v Renštejně.

      Vymazat