středa 26. července 2017

Jezdíte rádi na kole? Patříte k vyznavačům rekreační cykloturistiky? Možná vás zaujme souhrnný přehled železničních stanic v ČR, kde si lze zapůjčit jízdní kolo a za kolik.


Již ty tam jsou dávno pryč časy, kdy se člověk spokojil pouze s cyklovýlety v rámci svých sil a možností v okolí svého domova. Kdo z nás, se někdy nepokusil přesunout své kolo do jiné turistické oblasti za pomoci automobilu, nebo vlaku, třeba jen ve formě spoluzavazadla na místech ve vlaku k tomu určených?

Tak ne, že by snad nebylo v našem CHKO Kokořínsko-Máchův kraj nádherně, nebo stejně tak třeba dnes na stezkách u Labe a Vltavy, ale naše republika je plná krásných míst a není od věci, se třeba i s jízdním kolem vypravit někam dále a nemusí to být jen v rámci dovolené.

Samozřejmě, že asi nejrozšířenějším druhem tohoto vyžití je přeprava kol pomocí vlastních osobních automobilů a v turistických oblastech to jsou pak i cyklobusy, ale již dávno nepatří přeprava jízdních kol pouze silnicím, ale také železnici. Tady však došlo v posledních letech k docela zajímavým službám.

Původně jste totiž mohli pouze převážet své jízdní kolo, a to buď v poštovním voze, nebo jako spoluzavazadlo ve vybraných vagonech na chodbách označených symbolem jízdního kola, v cyklovlaku, či na obou koncích souprav některých vlaků. Zákazníci pak hodnotili tyto zkušenosti různě a mnohdy nejde ani o příliš pohodlné cestování, ani o nějakou vstřícnost ze strany ostatních účastníků přepravy a dokonce jde i o určitý nepříliš příjemný sportovní výkon při nakládce a vykládce kol.

Zkrátka, přeprava kol, jako spoluzavadla může být pro někoho docela hororový zážitek a zvlášť při delším cestování. Naštěstí pokročila i zde nápaditost, a tak není třeba hlídat někde na chodbě ve vlaku své kolo a přemítat, kam až mi vystačí síly, ale můžeme se pohodlně vypravit do jakéhokoliv koutu republiky, půjčit si tam často i bez objednání kolo v místním nádraží a někdy jej nemusíme vracet ani ve stejné stanici, kde jsme si ho půjčili.

V některých městech jsou samozřejmě i jiné cyklopůjčovny, ale proč nezkusit třeba přímo tu na nádraží, kam dojedeme vlakem? A tak se pojďme v takovém stručném přehledu podívat, kde všude, se dají kola půjčovat a co nás takové zapůjčení na malou vyjížďku bude asi stát. Osobně mě motivovala vlastní zkušenost v nádraží v Břeclavi, kde byly jak přijatelné ceny, tak příjemný personál. Jaké jsou ale možnosti jinde v ČR ?


Pokud by vás to zajímalo úplně dopodrobna, tak služba nese název CD bike a vše najdete na interaktivní mapě....https://www.cd.cz/dalsi-sluzby/pujcovny-kol-cd-bike/default.htm . Ale, víte dobře, že Soutok má rád orientační přehledy na jedné stránce, kde můžete vše vedle sebe hned porovnat a udělat si určitý přehled. K podrobnějšímu výzkumu tedy pak použijte zmíněný odkaz.

Dobré je si pamatovat, že pro půjčení kola potřebujete dva průkazy osobní totožnosti ( občanský, řidičský průkaz) a musíte zaplatit vratnou kauci, která je u jízdních kol 1 000 Kč ( bude vám po návratu a vrácení kola vrácena) a v některých místech s možností půjčení elektro kol 2 500 Kč.

A teď se podívejme na jednotlivé vybrané kraje:
( ceny jsou uvedeny pro běžné cestující, kteří nejsou vlastníky In karty a nemají tedy slevu )

Středočeský kraj:
Praha-Smíchov, Beroun, Kolín, Kutná Hora město, Lysá nad Labem, Nymburk hl. n.,Poděbrady, Mělník a Neratovice.

Celodenní nájemné 150 Kč. Ve stanicích Kolín a Praha-Smíchov jsou k disposici i elektrokola.
Mělník patří například mezi města, kde lze kolo uschovat, ale více již opravdu na webu CD.

Liberecký kraj:

Ten je zde na webu překvapivě representován pouze nádražím Doksy a Mimoň, ale jistě dojde k zlepšení. Také zde je celodenní nájemné 150 Kč. 

Ústecký kraj:

Děčín,Lovosice, Litoměřice,Louny,Žatec,Ústí nad Labem hl.n,Rumburk.
Zde je zajímavá široká paleta možností. Zůstaňme však u jednoho dne a nabídky kolo a elektrokolo.
Tady je to 250 Kč na jeden den a 390 Kč pro elektrokolo.

Karlovarský kraj:

Aś,Cheb,Františkovy Lázně, Loket, Mariánské Lázně,Karlovy Vary hl.n i dolní nádraží, Nejdek,Sokolov,
Stejná nabídka, jako v Ústeckém kraji, včetně cen.

Plzeňský kraj:

Domažlice,Tachov,Klatovy.
35Kč/hod, 159 Kč/ 5 hodin, 199 Kč celodenní.

Jihočeský kraj:

Český Krumlov, Černá v Pošumaví,Horní Planá,Nová Pec,Lipno nad Vltavou,Volary,Tábor,Veselí nad Lužnicí, Třeboň,Třeboň lázně, Písek, Jindřichův Hradec,Strakonice a řada vratných stanic.
35 Kč/hod,159Kč/5 hodin, 199 Kč celodenní.

Královéhradecký kraj:

Česká Skalice,Adršpach, Náchod, Trutnov
150 Kč/den

Pardubický kraj:

Česká Třebová,Letohrad, Chrudim,Pardubice, Brandýs nad Orlicí,Hlinsko,Chrudim, Jablonné nad Orlicí,Králíky, Moravská Třebová, Choceň,Lanškroun, Polička,Přelouč,Slatiňany,Svitavy, Ústí nad Orlicí město, Žďárec u Skutče, Žamberk.
150Kč/den



Vysočina:

Třebíč,Žďár nad Sázavou,Nové Město na Moravě, Ledeč nad Sázavou, Telč,Přibyslav,Jihlava,Světlá nad Sázavou, Náměšť nad Oslavou,Havlíčkův Brod.
1 hodina 35 Kč, 5 hodin 140 Kč, celodenní 180 Kč.

Jihomoravský kraj:

Znojmo,Břeclav, Hodonín,Veselí nad Moravou, Vranovice.
6 hodin 120 Kč,12 hodin 160 Kč, 24 hodin 250 Kč.

Zlínský kraj:

Kroměříž,Otrokovice,Staré Město u Uherského Hradiště,Valašské Meziříčí.
Celodenní 160 Kč.

Olomoucký kraj:

Hranice na Moravě,Olomouc,Lipník nad Bečvou,Přerov, Zábřeh na Moravě.
160Kč celodenní. Zlínský a Olomoucký kraj účtují od 13 hodin polodenní za 120 Kč.

Moravskoslezský kraj:

Frýdek-Místek,Ostrava
150Kč.

České dráhy rády udávají ceny především pro držitelé In- karet, nebo alespoň onen zlevněný údaj bývá na prvním místě. Pokud jsem se někde upsal, tak se omlouvám.

Snad pro vás bude článek takovým přehledem pro případný nápad k vycestování a zapůjčení jízdního kola.
A příště si snad mimo jiné připomeneme prázdninový jízdní řád cyklobusu v CHKO Kokořínsko-Máchův kraj.

1 komentář:

  1. Za mě super varianta, když tohle nádraží nabízí. Škoda, že dneska se to už ale pomalu vytrácí. Namísto toho se ale objevují půjčovny elektrokol. Což osobně já moc nevyhledávám, protože to aby člověk zjistil, kde je nejbližší půjčovna elektrocentrál pro případ, že si nevystačíte s baterií. Ono pak tahat patnáctikilové kolo do kopce, to je fakt radost. :)

    OdpovědětVymazat