Také už máte dost toho nikam nevedoucího počasí? Článek o Regensburgu jsem už publikoval zde na ..http://melnicek.cz/node/4485 v roce 2009. Čas utíká, nerad něco opisuji, a tak tu máme něco ale úplně jiného.
Proč zrovna tento článek? Jednak kvůli tomu, abychom zavzpomínali na lepší počasí. Pak také proto, abychom si připomněli, že sem a domů se jezdí s celou rodinou zejména v sobotu za pouhých 700 Kč a navážeme tak na předminulý článek o levném železničním cestování. A nakonec si povíme i něco o tom, jak je toto město, jako jedno z mnoha dalších u nás i ve světě řešeno. Zájemci o historii pak zajisté vědí, že zde bylo pokřtěno několik českých knížat s vyjímkou naši kněžny Ludmily a Bořivoje, a naše území zprvu spadalo pod zdejší arcibiskupství.
Chtěl jsem zde umístit ofocený plán města z jednoho průvodce, ale neustále se potýkám s problémem možného porušení nějakých autorských práv, což je zcela zbytečné pokoušet. Konečně, na www.regensburg.de najdete jistě mnoho materiálů.
Vlastnoručně vytvořené panorama z řady snímků z nejstaršího evropského mostu Steinerne Brück.
Do Regensburgu jezdí vlak společnosti ČD z hlavního pražského nádraží každý den v 9.15 hodin. Jedná se o rychlík Franz Kafka, který vás s několika málo zastávkami doveze ve 13.31 do cíle výletu a pokračuje na konečnou v Mnichově. Mimochodem, pro město Mnichov mají ČD speciální jízdenku, ale to už je o jiných cenách i o jiných časech a na otočku se obvykle nikam nejezdí :-).
Budovy Hauptbahnhof jsou snad v každém německém městě stejné. Velká nádraží s mnoha krámky, restaurací, upomínkovými předměty, cukrárnou, knihou, infocentrem apod.
Regensburg vám nabízí 5 hodin volného času a je na vás, zda je strávíte po památkách, v restauracích, v historickém muzeu, procházkou u Dunaje, či posedáváním na lavičkách, kterých je tu všude hodně i v místech připomínajících třeba okolí Hadíku a Staráku :-).
Hned za nádražím staví především všelijaké autobusy, taxi i jiné samohyby a zpravidla se téměř všude za pomocí semaforů přechází nějaká rušná třída.
Za parkem pak prochází takováto pěší zona s obchody i restauracemi, se kterou vede o nějaký ten blok dále souběžně automobilový provoz. Právě tady jsou mnohé instituce.
Na konci třídy již přicházíte do historického středu, který jsem presentoval na fotkách již v minulosti. Tady rozhodně doporučuji navštívit historické muzeum, které skýtá nejen obrovské bavorské bohatství katolické církve ( je spojeno s kostelem), ale i římské poklady z přelomu letopočtu. Centru dominuje především obrovská katedrála, řada náměstíček s fontánami a posezeními, které občas doplňuje nějaký kulturní pouliční program a lidé přichází také za dochovaným zdivem z časů tábora Castra Regina.
Katedrála a v popředí Schiffahrsmuzeum, což je jakási exposice v historickém parníku.
Po obou březích Dunaje je velmi příjemně a v létě tu slyšíte často češtinu. Právě nedaleko historického mostu je významná venkovní restaurace s pravým bavorským točeným pivkem a klobásou s kysaným zelím, což je v průvodcích bráno, jako specialita. O kus dál je kulatý stůl s modelem středověkého města snad z bronzu, a pak už tu máme velké přístaviště mnoha říčních lodí s množstvím vlajek a zmíněné lodní muzeum. Za kamenným mostem pak najdeme prostředí, které trošku připomíná kombinaci pražské Kampy, včetně venkovního posezení a běžné říční krajinky. Najdete zde park, říční komory i soutok se řekou Regen, která pramení nedaleko našich dvou šumavských železnorudských jezer a má prameny dva ( Černý a Bílý Regen). Můžete dojít i na místo, kde se všechna ramena řeky spojí a budí to velkolepý dojem. Z tohoto místa jste nuceni se trochu vrátit, a pak už můžete jen setrvat na ostrově, nebo přejít do pomyslné civilizace.
Shiffahrthsmuseum.
Vzdálenější dunajské rameno.
Tento obrázek má nejen připomínat zdejší říční krajinu, ale je zajímavý i pro lidi, kteří si zejména při podzimním mlhavém počasí pohrají někdy trochu s rádiem. Tam úplně vzadu vidíte stožár vysilače na kopci Hoher Linien a Mělník je odtud vzdálený tuším 220 km vzdušnou čarou. Krom toho se mi už myslím také podařilo u nás chytit signál z něj.
Při jedné návštěvě města jsem se právě prošel ještě trochu po toku řeky, než mi zabránil v pokračování silniční obchvat i pokročilý čas. Odměnou mi byl pohled na pěkný železniční most, po kterém se jezdí k nám.
Pohled z proskleného tunelu nad nádražím.
No comment.
Do Prahy vás má rychlík přivézt ve 22.45 a nikdy to nemělo zpoždění.
Možná vás zaujalo, že vůbec neřeším úsek Mělník-Praha a zpět. Důvod je jasný. Nač vyhazovat peníze za autobus a metro, a riskovat případné zpáteční zpožděné spojení vlaku v návaznosti na autobus k nám, když auto do Všetat moc nevypije a těch 700 pro rodinu běží z jakéhokoliv nádraží. Ráno by-ste mohli jet teoreticky už z Mělníka, ale jak zpět? Proto tedy R 1137 Turnov-Praha v 7.51 ze Všetat a příjezdem v 8.34 do Prahy hl.n. A zpět ( když jedete sami či s kamarádem, je to sranda) už za nový lístek v neděli v 0.10 z Prahy s příjezdem v 0.55 do Všetat. Tak co, připoměl vám také výlet lepší počasí a skutečnost, že nejen turistikou a cyklistikou můžeme relaxovat, ale i třeba takovýmto určitým lenošením a sledováním krajiny :-) ? Považte, že jste na kolejích strávili 2x 365 km a komu to připadá, že hlavně to cestování ve vlaku musí být dlouhé, nudné a nevydrží tak dlouho sledovat cestu, tak by neměl zapomenout, že dnes je i díky vyspělé technice k disposici spousta zábavy a nejsme jen odkázani na knížky, časopisy, či křížovky, jako lidé kdysi.
SŠ.
Žádné komentáře:
Okomentovat