neděle 8. června 2025

Střípky z dění na Mělníku. ( 2. díl) V roce 2007 se konaly hlavně ve Mšeně, ale také v Mělníku oslavy 110 let lokálky Mělník - Mšeno -Dolní Cetno. Ještě v roce 2017 byla jistá oslava, ale lokálka ani po modernizaci nemá stále vyhráno.

 


Přátelé, dáme si dnes ještě jeden vzpomínkový článek s méně fotografiemi. Těch dobových a vlastně už historických fotografií je pochopitelně mnohem více. Ty nejstarší jsou samozřejmě v papírových albech, další mraky jich jsou na CD-ROMech a konečně ty relativně nejmladší na flash kartách. To, co nyní vidíte je jen nepatrný obsah toho, čím jsem zaplnil v letech 2007 - 2011 svůj první osobní web věnovaný speciálně dění na Mělníku.

Téma druhého dílu jsou oslavy 110 let lokálky Mělník -Mšeno - Dolní Cetno v roce 2007. Samozřejmě jsem jako  příznivce veřejné dopravy nemohl v roce 1997 vynechat akci oslav 100. výročí naši lokálky, kterou jsem ovšem zaznamenal jen na několika klasických fotografiích. Jejich život skončil v klasickém fotoalbu. Zdálo se tehdy s určitou dávkou neznalosti a naivity, že by akce mohla být každý rok a nejlépe by u nás na Mělníku mohla být vůbec podobná sezonní turistická atrakce, jako tomu občas někde je. Vždyť jsme dokonce kousek od Prahy a vize vypadala v oblasti návštěvnosti zkrátka výtečně.

Jenže to prý nešlo, náročné na organizaci, nevyplatilo se a ještě bylo třeba objednat hasičské hlídky. To vám jsou chvíle, kdy si člověk říká, že někde něco jde a jinde ne, což je zajímavé. V mém případě to bylo posíleno i tím, že jsem měl přístup díky satelitu Astra již v té době k úspěšnému německému seriálu, který celých 24 hodin denně nic jiného nedával, než nostalgickou a modelovou železnici z různých částí Německa, ale i světa.

Již o 10 let později jsme tu měli 110. výročí, kde místo Skalska bylo vybráno za hlavní místo oslav Mšeno. Kupodivu to s příchodem starosty Martinem Machem do Mšena náhle šlo a několik let po sobě, se právě ve Mšeně dařilo pořádat každoročně druhou červnovou sobotu na tamním nádraží oslavu spojenou s parními lokomotivami, která měla dokonce vždy nějaké další téma a vždy sem přijelo na chvíli i několik motocyklů a aut z Lobče, aby odvedly vlastně dvojí výstavní práci.



Všechno ukončil až žalostný stav nepříliš udržované lokálky, která si žádala rekonstrukci. To nebylo jednoduché, protože se tehdy i na webu  https://melnicek.cz/ našlo dost odpůrců lokálky, kteří horovali za lepší silnice a z trasy lokálky chtěli udělat cyklostezku. Není bez zajímavosti, že zatím všude, kde takto jednali, tak obyčejně litovali, protože ztratili silný turistický potenciál. Možná jste někteří zaznamenali v současnosti kauzu Luční bouda, kde si současní majitelé stěžují, že mají problémy s KRNAPem.

No, aby neměli problémy. Horské boudy vždy sloužily hlavně, jako občerstvení pro pocestné, případně i nocleh těm, co milují přírodu s turistikou a najednou se nabízí zisk majetné klientely, která ovšem pěšky mezi ostatními lidmi nahoru jít nechce. Aspoň tak nám ten neupřesněný problém vysvětloval jeden z diskutujících, což je ovšem celkem logická věc. Když podnikáte, tak chcete co největší zisk. Takže situaci na lokálce opět zachraňoval mšenský starosta peticí a díky tomu jsme mohli na jaře 2016 opět vyjet s velkou slávou parní lokomotivou a dokonce se zrodil i Kokořínský rychlík, který jezdí v sezóně o  víkendech ráno z Prahy do Mšena a odpoledne po 17. hodině jede cyklovlak s historickou dieslovou lokomotivou zpět.

Po roce 2016, se totiž ukazovalo, že hromada parních lokomotiv má propadlou revizi kotlů a je to vše prý finančně náročné. Samozřejmě, že někde ty páry jezdí stále, ale tady musíme konstatovat, že v roce 2016 zřejmě skončila nadobro historická vzpomínková kapitola obrody parních jízd u Mělníka. Ty fotografie tady jsou již bohužel těžkou smutnou nostalgií a nepomohla nám ani blízkost velké Prahy, která by zde v oblasti turistického ruchu toto snad mohla živit při životě, jako někde u Křivoklátu a dalších lokálkách leckdy i u Prahy.

Naposledy zřejmě jela pára do Mšena dne 10. června 2017 u příležitosti oslav 650 let města Mšena. V článku mi tehdy lehce zapózoval i tehdejší starosta Mšena Martin Mach.

 


Jenže se ukázalo, že nešlo jen o ztrátu parních jízd, ale draze opravená a vylepšená trať měla v čase covidu-19 opět díky vlivný lidem ve Středočeském kraji namále.Přitom se lokálkám v Ústeckém kraji vede úplně opačně.Vzkvétají a třeba Kozí dráha u Děčína, se znovu vybudovala na bývalém již zrušeném úseku. Dnes tedy musíme být rádi aspoň za víkendový provoz, ale trať, která byla díky rekonstrukci a vyššímu zabezpečení uzpůsobena vyšším rychlostem, tak ji asi těžko může takový občasný provoz svědčit. Přitom obnova jistě nestála málo a málem to bylo doslova k ničemu, jako v Lužci nad Vltavou ten zdvihací železniční most nad laterálním kanálem.

Ovšem, tento článek nás má zanést do docela hezké novodobé historie, tak si ji pojďme připomenout. Nám starším to připadá jako nedávno. To už 8 let nejela do Mšena pára ? Skutečně ? Jako kdyby to byla chvilka a již opět budeme muset hledat podobné atrakce případně jinde.

Parní krasavice se po kolejích místní lokálky proháněla služebně ještě v 70. letech
minulého století. Pamětníci vzpomínají, jak díky trati, která mezi Mělníkem a Lhotkou
opisuje jakýsi půlkruh, poznali díky kouři na obzoru a pištění píšťaly, kolem které vsi
vláček zrovna projíždí.


Tento dobový vagonek si svoji vyzáží získal pozornost nejednoho návštěvníka.



V blízkosti nádraží ve Mšeně bylo vystaveno i několik funkčních lokomobil, které
v dřívějších dobách pomáhaly v hospodářství.


Součástí oslav byla i výstava veteránù z řady aut i motocyklů.


Jak už to na těchto akcích bývá, nechybí ani dobové kroje, či lidové kroje, jako na tomto
obrázku. A tak jsme zde mohli zahlédnout vojáky rakouské c.k armády v tradičních
šedých uniformách, ale i dívky ve slušivých kloboučcích ze spolku Furiant.


Tento obrázek ze mšenského nádraží asi nejlépe vypovídá, jakému zájmu se těší
svezení ve vlaku taženému parní lokomotivou.


Příjezd na Mělník parní lokomotivou je zcela jiným zážitkem, než dnešní běžnou dopravou.

Vlak dorazil do stanice, aby se ještě jednou vypravil na téměř hodinovou cestu do Mšena.


A nakonec ještě pohled na pestrobarevnou směsici dobových vagonků.

Pohodový zbytek víkendu a úspěšný vstup do druhého týdne měsíce června !







Žádné komentáře:

Okomentovat