čtvrtek 24. října 2024

Jaké změny se chystají ve veřejné dopravě pro rok 2025 ? Na Mělníku bude asi tou největší zavedení expresní linky do Kralup nad Vltavou s návazností do Kladna. Zajímavosti z řádů 2025.

 


Ty tam jsou časy, kdy se v jízdních řádech děly každý rok změny ve velkém. Vždyť třeba jen v historii železnice v našem regionu na naši hlavní trati číslo jízdního řádu 072 došlo několikrát k přečíslování tratě, k jejímu rozdělení na část označenou 072 z Lysé nad Labem do Ústí nad Labem a 073 z Ústí nad Labem po našem břehu Labe do Děčína. Došlo k taktové dopravě, kdy si cestující prostě jen pamatuje, že například každých 20 minut před sudou hodinou jede rychlík do Kolína, a že rychlíky ve směru na Lysou nad Labem  končí v Kolíně a zastávkové vlaky v Lysé nad Labem.

Tím úplně posledním obdobím pro vlaky i autobusy bylo zařazení  linek do PID, což v případě železnice u nás nastalo jednorázově a u autobusové dopravy se postupně integrovalo  například Mšensko s okolím Byšic, Kralupsko s jihem okresu a úplně poslední západní část Kokořínska následována dálkovými linkami do Libereckého kraje, kam patří Česká Lípa i Doksy. Tím vlastně skončilo takové to hlavní důležité dění, které nám přineslo určité výhody a začalo období, kdy se vše dle zájmu a poptávky takzvaně dolaďuje.

S tím vším minulým však odešla i jistá nostalgie, kterou si nejvíce užívali milovníci jízdních řádů, ale také cestující, kteří se vyžívali ve faktu, že zrovna právě třeba tato spoj je zaveze bez nutnosti přesedání až hodně daleko do cíle jejich putování. Ono totiž přesedání některé lidi trošku straší, nebo odrazuje od cest na větší vzdálenosti, může být při delším zpoždění zejména u vlaků problémem, ale takový je zkrátka dnešní standard.


Soutok sám si uvědomuje, že se těch zásadních změn na různých linkách v poslední době zase tolik neděje, ale kouzlem jízdních řádů je fakt, že se občas objeví něco docela zajímavého, nebo i důležitého a k dnešnímu článku mě motivovalo setkání s občankou Neratovic, která si pochvalovala, že se u nich různé autobusové spoje prodlužovaly, čímž mě motivovala, abych se nasvůj zejména v dětství oblíbený svět podíval podrobněji.

Jako vůbec nejdůležitější akcí v našem regionu pro rok 2025 považuji zřízení expresní linky do Kralup nad Vltavou. Spoj vykoná cestu za 35 minut, nemá mezi Mělníkem a křižovatkou dálnice se silnicí do Slaného u Nové Vsi žádnou zastávku a hlavně je tu možnost přesednout na linku do Kladna, která tudy nově projíždí z Roudnice nad Labem. Expresní linka má číslo 646, v pracovní dny bude jezdit každou hodinu, o víkendu ve dvouhodinových intervalech.

Může nám to tedy nostalgicky připomenout to dávné období, kdy si doprava do Kralup nad Vltavou nezadala s dopravou do Prahy. I tady nyní vidím nějaké noční spoje.


Mimochodem, tradiční linka 466 má nově obsluhovat také obec Nelahozeves. Autobus do Kladna jezdil před mnoha lety dokonce z Mělníka, ale zřejmě nebyla vytíženost,a tak byla linka číslo 617 nově směrována z Kladna do Kralup nad Vltavou,a pro příští rok se počítá s další změnou,kdy bude jezdit do Roudnice nad Labem. Tím nastane u dálnice v Nové Vsi zajímavá situace, protože současný autobus z Mělníka ( Mladé Boleslavi) do Roudnice nad Labem ( 467) jezdí o víkendu pouze ve čtyřhodinovém taktu, a tak tu bude příležitost pro cestujícího z Mělníka nejen pokračovat do Kralup nad Vltavou, ale po přesednutí také do Kladna, nebo Roudnice nad Labem.


Co mě ještě v návrzích řádů ČD, nebo uautobusových linek pro rok 2025 zaujalo ? Není to tak dávno,co jsem v článku o Staré Boleslavi psal, že dlouholetý autobus z Mělníka do Brandýsa nad Labem byl sice zkrácen do Kostelce nad Labem ( 471), ale v tomto městečku začímá linka, která vás proveze Brandýsem a doveze vás až k vlaku do Staré Boleslavi. Vězte, že jsem v seznamu linek PID Středočeského kraje objevil i linku začínající v Neratovicích, která jede do Brandýsa nad Labem.

Jako Mělničan jsem to však moc nezkoumal a kromě dvou železničních tratí ( 072 a 076) jsem se podíval také na dálkové autobusy jezdící přes Mělník, což zde vysvětlím. Začnu u vlaku. Tady mi přišlo nejzajímavější , že první ranní vlak  jedoucí každý den  z Mělníka ve 4.16 pojede zastávkově do Prahy na hlavní nádraží s příjezdem v 5.20 hodin. Tak brzy se v sobotu nedostanete do Prahy snad ani autobusem, pokud se nemýlím a je to samozřejmě výhodné pro cestovatele. Letos musíte ještě do změny řádu v prosinci ( 14.12.  přesedat ve Všetatech. Koukám na to a autobus 369 je v Ládví až v 5.38, k čemuž ještě musíme přidat nějakých 8 - 10 minut na metro.

Na závěr tedy k těm dálkovým autobusovým spojům. Psal jsem tu už v listopadu 2011 takový dlouhý seriál o dopravě na Mělníku i pod ním. Jako kluk jsem často procházel starým autobusákem ve Fibichově ulici, kde v dolní části naproti přes ulici proti dnešní pekárně bylo stanoviště dálkových autobusů ( číslo 4) jedoucích do Prahy. Zde zastavovaly busy značky Karosa a shodou okolností, se tu někdy po půl osmé vystřídaly všechny tři. Vždy mě zaujaly ty dlouhé nápisy měst na trase nad čelními okny.


Jeden jel až ze Šluknova, odkud spoj vyjížděla už ve 4.05 hodin, aby byla někdy v 8.20 hodin v Praze na Florenci. Další dálka vyjížděla ve 4.15 hodin z Hrádku nad Nisou, což je městečko poblíž místa, kde se setkávají hranice tří států. Poslední byla spoj z Děčína přes Žandov, Kravaře a Zakšín do Prahy. Ta byla pro nás zajímavá i v opačném směru, kdy bylo možné jet v 7.45 až do Hřenska s příjezdem v 10.30 hodin. Později přišla další linka, a pak další a další, ale to už bych byl až moc mimo článek ve starém seriálu.

Děčíňákem jsem jel naposledy někdy počátkem 90. let 20. století z obce Blíževedly domů. Tato linka byla nejprve zkrácena do Benešova nad Ploučnicí, pak do Žandova a nakonec z těchto tří, jako jediná zrušena zcela. Linka do Hrádku nad Nisou byla takovou rozmanitou linkou. Jen některé spoje jely až do Hrádku. Další končily v Jablonném v Podještědí, nebo jen v Mimoni, či dokonce v Doksech. Linka pak byla zkrácena pouze do Jablonného v Podještědí a dnes ji najdete pod číslem 410.

Neznamená to tedy, že by už nebylo možné, se po této trase dostat autobusem až do Hrádku nad Nisou,ale je třeba v Jablonném přesedat. Ovšem, rok 2025 přinese i sem zásadní změnu. Letos můžeme na autobusech této linky naposledy spatřit nápis Jablonné v Podještědí. V roce 2025 bude již na těchto autobusech uvedena cílová stanice Mimoň, případně Doksy. Pouze spoj odjíždějící v 17.40 z Mělníka ponese vzdálenější nápis Stráž pod Ralskem. Do města severně pod Ralskem dorazí v 19.10 hodin a jen v pracovní dny.



Linka číslo 400 je další takovou nostalgií. Většina spojů již tenkrát končila v Rumburku a případně ve Varnsdorfu, což byly názvy, které mně školáčkovi kdysi zněly až exoticky. Není to tak dávno, co byla rozdělena snad dokonce do dvou linek a bylo by zajímavé zjistit, zda také existuje nějaký archiv jízdních řádů. Vzpomínám, že spoje končící v Novém Boru stavěly v obcích dále za Mělníkem a spoje končící ve Varnsdorfu jely z Mělníka až minimálně do městečka Dubá, jako přímé spoje, případně stavěly až od České Lípy. Ostatně, jízdní řády, se na některých linkách až neskutečně historicky hýbaly.

Někdy předloni, se dokonce v jízdním řádu objevila nová stanice Cvikov autobusové nádraží, ze které dva spoje denně vyjíždějí a také tu končí. Letos tedy jezdí některé spoje až do Rumburku, další jen do Varnsdorfu, a tyto za Mělníkem staví až v pásmové obci Medonosy a dále za Českou Lípou již v každé zastávce.Řada spojů jede pak celou cestu zastávkově až do cílového Nového Boru. Ovšem i tady se chystají velké změny a Soutok zřejmě ví proč.

Pamatujete na můj letošní srpnový výlet k nejsevernějšímu bodu republiky ? Tehdy jsem jel místním autobusem číslo 410 po lince Varnsdorf - Rumburk - Jiříkov - Šluknov - Lobendava - ( Severní ... v pracovní dny). Co se tedy mění na lince PID číslo 400 ? Pouze dva spoje denně pojedou až do Rumburku. V 10.10 a v 18.10 hodin z Mělníka. Další linky ponesou nápis Varnsdorf, nebo častěji Nový Bor. Zajímavé je to v řádu se stanicí Cvikov. Nebude již stanicí vyloženě výjezdní, nebo cílovou, ale především to bude historicky prvně, co dva dálkové spoje pojedou o pracovním týdnu dvakrát a o víkendu jednou denně do Varnsdorfu a potažmo Rumburku ( od nás v 18.10) z Nového Boru přes Cvikov.



Tak jistě, nepředpokládám, že bych někdy měl potřebu jet někam k severu na Rumburk někdy odpoledne, ale na druhou stranu tu chci ukázat, že lidé se nezabývají jen archeologií, nebo architekturou, ale jistá skupina, se tu a tam zajímá vlastně o historické  proměny jízdních řádů. Pod slovem historie si lze opravdu představit mnoho věcí. Ne každý vám odpoví, že ho zajímá historie,nebo regionální historie. Také jsem dostal odpověď, kde lidé pod pojmem historie například tvrdí, že vůz MB 1000 byl vyroben v roce 1964 a Škoda 100 v roce 1972. Jiný vám to řekne o typech rádií,nebo jízdních kol atd.

Ale, to jsem odbočil. Ať už vám přijdou tyto informace užitečné, či nikoliv, tak jsem je při takovém lehkém namátkovém prohlížení jízdních řádů pro rok 2025 vyhodnotil asi jako ty, kde se něco děje a týká se to našeho okresu, či spíše nás zde žijících. V odkazu níže,se třeba dočtete o 15 metrů dlouhých busech mezi Mělníkem a Prahou hlavně na lince 369,ale to myslím již jezdí.


Jak jistě víte, tak se u nás na vybraných spojích rychlíků RegioJet na jaře testovaly čínské soupravy, které budou zřejmě podle posledních informací v roce 2025 nasazeny do pravidelného provozu na naši trati číslo 072. Pokud jde o lokálku do Mšena, tak nezbývá než doufat, že se k rozhodování o ni dostane někdo rozumnější a obnoví se tak snad pravidelný celotýdenní provoz, který je vzhledem k její nedávné modernizaci smysluplnější.

Žádné komentáře:

Okomentovat