neděle 12. června 2022

Co se nevešlo do dokumentu o veteránském rojení v Lobči ? Podíváme se na krásy obce i okolí. Každý z nás může propagovat Mělník. Jak ? Možností je mnoho.



Již jsem to tu někde psal, že každý výlet na nějakou akci nepřináší jenom dokument o akci samotné, ale má i své vedlejší produkty. Nejsem z těch, kteří by někam přijeli, podívali se na hlavní zájem ( akci) a hned zase jeli domů. Asi je to tím, že prostě mám rád krajinu, zejména pokud mi něco říká.

I proto znovu a znovu rád vyfotím onen pivovárek, kde cyklisté a turisté za hezkého počasí zejména v zahrádce stráví krásné pohodové chvíle a řidiči si odvezou zlatavý mok domů.



Naskýtá se tu i krásný pohled na zámek a na starou školu, kde je dnes Muzeum Eduarda Štorcha.


V Muzeu Eduarda Štorcha jsem již byl, a pro svoji atmosféru jej mohu jedině doporučit. Najdete tu nejen archeologické exponáty a třírozměrné napodobeniny pravěkých lidí, nebo mamutů apod. v jejich předpokládané velikosti, ale k disposici jsou i archivní naučné dokumenty puštěné na obrazovce ve velké společenské místnosti.


Místní zámecká vinárnička ve sklepích pod zámkem měla v době akce zavřeno, ale zahrádka zámecké restaurace sousedící se dvorem na druhé interní straně zámku byla beznadějně plná. Ostatně, koná se tu plno akcí a velké reklamy jste si mohli všimnout v minulém článku ve fotogalerii na jednom ze zaparkovaných automobilů.



Bývalá hasičská zbrojnice.


Restaurace a pohostinství Lukáše Holana leží v zatáčce téměř naproti zámku. I zde bývá často vidět různé cyklisty a další hosty.


Pojďme trošku na romantiku. Tak se jeví pivovar a Vrátenská hora s krásnou rozhlednou na pozadí s pěší cestičky od zámku jen kousek nad zmíněným muzeem.


Samozřejmě musím z této perspektivy přiblížit i samotný opěvovaný pivovar.


Pro pokročilou odpolední hodinu jsem byl nucený upustit od návštěvy rozhledny, ale díky tomu jsem se konečně dostal k novému objevu, na který jsem měl již dlouho spadeno. Auto jsem zanechal v proslulé vesnické památkové rezervaci v okresní hraniční obci v Nosálově, abych se vydal po žluté značce k Suchému mlýnu poblíž Strenického, či někdy také Skalského potoka, který se vlévá u Krnska do řeky Jizery.


Při této příležitosti jsem cestou navštívil zřejmě několik opuštěných chalup, které možná čekají na nové kupce. Jsou to opravdu obrovská stavení, ale mají něco do sebe. Při této příležitosti připomínám, že jen nedaleko odtud kdysi fungoval známý pension s restaurací s názvem Hospůdka U nás, který nabízel posezení v areálu dvora.



Na konci Lobče, se na opravdu malou chvilku na jednom místě ukáže víska Bezdědice v již Libereckém kraji ...


.... a známý Malý a Velký Bezděz s hradem, který nechal Přemysl Otakar II. vystavět v téměř stejné době, kdy dal Mělníku právo výnosu z labského obchodu,  který pokládáme za datum vzniku města Mělníka ( povýšení osady na město). Bezděz byl vystaven v letech  1264 - 1278.


Po asi 100 metrech vás těsně před padáním silnice dolů do údolí vede žlutá značka po panelce vpravo k bývalému zemědělskému objektu. Před zamčenými vraty je nutné se vydat vpravo. V minulosti jsem se tu kochal výhledy, vrata byla odemčena a bez navigace jsem žlutou značku vůbec nenašel.

Ta vás totiž hned za halou vede skrz pozemek s vysokou trávou do lesa, kde najdete cestičku, která je čím dále divočejší a strmější.


Místy podlézáte spadlé stromy, jdete mezi vypálenými kořeny i kalužemi a občas vás může děsit myšlenka, že to vše půjdete nazpět do kopce.




Za deště prakticky neschůdné.


Suchý mlýn. Tak tudy jsem šel kolem po zelené značce na jaře roku 2007 od vlaku ze stanice Trnová ( naše lokálka) až na Bezděz.


Suchý mlýn jsou takové komůrky ve skále, ale pro vysokou trávu, kopřivy a blížící se lesní šero jsem se tu moc nezdržoval.


Ukazatel ukazuje 2 km.

Je tu taková široká písková cesta s kameny, hlínou i občasnou kaluží, ale marně jsem hledal onen Strenický potok, který jsem si matně pamatoval.


šel jsem tedy ještě několik set metrů navíc, abych našel jedno povědomé místo. Všude tu řádil vítr, nebo kůrovec a na druhé straně bylo zase plno mokřadní zeleně, ale najít vodu bylo umění.



Ostřicová tráva dále od cesty naznačuje jindy přítomnost vody.


Rozloučím se dnes fotkou skal, které jsou ozdobou každé přírody.


Co tak ještě dnes přidat ?

Člověk se blíží nezadržitelně k další životní metě a stále se více ohlíží a rekapituluje. Vlastně každý z nás je takovým reprezentantem města Mělníka.

Když začnu u sebe, tak teď například píši už přes 10 let tento web, kdy skoro každý článek začíná tím, že něco začíná na Mělníku, nebo to má s Mělníkem aspoň nějakou souvislost. Má již neuvěřitelných 2 123 článků. Nemohu však ani zapomenout na období, kdy jsem se snažil v básnické sbírce Pegasu opěvovat město, nebo na vyloženě svůj první web, kdy jsem se snažil ve fotografiích zachytit různé mělnické události z let 2002  až 2011.


Bývám občas překvapený, když se najde nějaký můj známý, který ví, že tady na netu něco píši a dočkám se mezi čtyřma očima určitého obdivu. To jednoduše proto, že ten dotyčný ví, kolik práce a času to obnáší, a že mě to musí asi převážně bavit. Někdy vám to i někdo nepříjemně osladí, ale tak už to je.



Na druhou stranu jsme všichni takovými reprezentanty a není to jen o soutěžích. Vím, že málokdo je v dobré náladě tak družný, aby si třeba za mělnickým zámkem vyprávěl s lidmi z jiných částí země, nebo z ciziny, ale jistě se mnozí neubráníme družným hovorům i dále od Mělníka, kdy se nakonec ukáže, že druhá strana tu již třeba někdy byla, nebo aspoň ví, kde ten Mělník je.

My je ten Mělník prostě naučíme znát a dokonce i takovou nevědomou formou. Jde to samozřejmě osobně, když někam přijedeme a začneme tam při nějaké příležitosti vyprávět, že to město leží cca 30 km severně od Prahy na soutoku dvou největších českých řek, ale jde to i někdy nepřímo.

Třeba stačí zachytit v rádiu nějakou vzdálenější stanici, či vysílač, dodat fotografický důkaz a samozřejmě tam napsat. Na tento QSL lístek z  Báden-Bádenu jsem si musel počkat téměř půl roku a ani jsem nevěřil, že už mi odepíší, ale je to milé. Součástí obálky byla i vyfocená propiska s logem ,, Více DAB+, která mi nečekaně připomněla úsměvnou příhodu ze setkání dvou prezidentů za časů Václava Klause.

Hezký zbytek neděle a hlavně pohodu i humor do dalších červnových dnů.






Žádné komentáře:

Okomentovat