středa 29. září 2021

Na dvě a půl hodiny do Staré Boleslavi ? V Den české státnosti budeme obdivovat množství úchvatných sakrálních předmětů, vzácných artefaktů a budeme stát společně s televizí u odjezdu nejcennějších relikvií. Boleslavské info centrum hýří sakrálními předměty.

 

Den české státnosti ( 28. září) si užíváme každý dle svého uvážení a Soutok toho byl v minulosti ve svých článcích mnohokrát důkazem. Jenže, televize je mocné médium, Stará Boleslav není daleko a pohled na lebku sv. Václava je fascinujícím zážitkem, zvlášť tehdy, když jste již aspoň jednou viděli například české  korunovační klenoty, nebo relikviář sv. Maura.

Sice jsem ji na podzim roku 2019 na vlastní oči viděl, ale oba hlavní boleslavské svatostánky byly tehdy v rekonstrukci, lebka byla mimořádně vystavována v maličkém románském prostém kostelíku sv. Klimenta, a pro letošní rok byly v nabídce premiérově ještě další dvě vzácné relikvie.

https://www.staraboleslav.com/program-narodni-svatovaclavske-pouti/



Ke své škodě jsem se z různých důvodů vypravil zastávkovým vlakem do Staré Boleslavi až pozdě odpoledne v 15.02 hodin a příjezdem v 15.32. Byl bych tam asi o 10 minut dříve, kdybychom nečekali ve Všetatech na přípoj od Turnova do Prahy, ale to je pro mě nepodstatná informace. Konečně, cesta jedním směrem stála na jízdenku PID  pouhých 22 Kč a člověk má tak pocit, že se jde snad jenom tak projít procházkou kousek za město.

Vždyť i z nádraží do samotného centra města jsem šel pěšky a trošku mě překvapilo, že jsem v centru nenarazil na žádné ukázky středověkých řemesel a dalších akcí. Žilo to pouze v pouťové uličce, která vede do známého areálu Houštka. Jenže, čím více jsem se blížil do známých míst ke kostelíku sv. Klimenta a vedle něj přiléhajícího zrekonstruovaného kostela sv. Václava, tím více přibývalo lidí a atmosféra se stávala napjatější.

Interiér kostela mě ohromil a podobně i fakt, že celá situace připomínala příchod do nějakého mauzolea. Řada lidí, kteří s pokorou a přestávkami kráčeli za sebou, a samozřejmě fotografovali vše, co jim připadalo úchvatné, včetně hlavního artefaktu, kterým byla busta sv. Václava.


Sice mi to připadalo divné, ale již v 19 hodin jsem se již doma někde ve zprávách dozvěděl, že lebka byla letos vystavena na Tetíně a bylo rozhodnuto, že už pro ni toho cestování bylo letos dost. To však nic neměnilo na věci, že tu bylo neskutečné množství krásných artefaktů i užaslých tváří mnoha fotografů.

Samozřejmě, že jsem nafotil množství snímků, ale jistě víte, že detailní snímky církevních  předmětů, nebo předmětů ze zámků a muzeí ( tedy interiéry) se veřejně nesdílejí. Určitou vyjímkou jsou  snímky, kdy je středem pozornosti v kostele nějaké hudební těleso, nebo církevní osoba.

Ostatně, mnohokrát jsem zde psal, že na takové akce si může každý zajet, nebo zajít. A tak vezměme za vděk třeba fotografiemi, kdy se úderem 17. hodiny vydala relikvie k přistavené dodávce, která ji opět vezla do Prahy. Také se mi zde podařilo několikrát zachytit jakýsi rozhovor s Televizí Nova, který pokračoval později i za chodu ( na snímku).


Po odjezdu relikvie jsem se opět vrátil do  baziliky Nanebevzetí Panny Marie, kam jsem zavítal hned po první prohlídce relikvií a kostela sv. Václava. Bazilika je rovněž úchvatná, je pochopitelně větší a po celý den zde probíhaly různé koncerty, jak je patrné z fotografií.

Na více mi už čas bohužel nezbýval. Nakoukl jsem jen do přeplněné uličky, kde se již několik dní prodával různý sortiment, a která vede k pouťovým atrakcím pro děti v části zvané Houštka. Předloni jsem tuto strastiplnou cestu absolvoval, abych pak ještě téměř osamocený pokračoval příjemnou polní cestou k řece Labi a přešel most do Brandýsa nad Labem.

Teď jsem měl co dělat, abych stihl rychlík v 17.55 s příjezdem v 18.13 na Mělník, a který byl asi 10 minut opožděný :-). Nicméně jsem z druhé strany kostela stihl objevit ještě místní IC s velkým prodejem sakrálních artiklů ( sošky, obrázky, křížky apod.) a i tak jsem musel konstatovat, že se akce zkrátka vydařila.

Nakonec jsem se nezlobil ani za malé zpoždění vlaku, ke kterému zkrátka z mnoha důvodů u nás dochází a byl jsem rád, že jsem navštívil takový krásný interiér kostelů i další vzácné artefakty. Mimochodem, bazilika Nanebevzetí Panny Marie je za dobrých podmínek vidět i od našeho zámku a samozřejmě velmi často i z Turbovického hřebene mezi obcí Přívory a Mělníkem.

Zde si můžete prohlédnout moji první velkou návštěvu v roce 2019 ....


Pokud vás zajímají zmíněné relikvie, nebo překrásné interiéry svatostánků, tak není nic jednoduššího, než zadat název předmětu, nebo svatostánku a kliknout na volbu obrázky.

Hezký den !







































Žádné komentáře:

Okomentovat